Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Woaterman schreef:
Als jullie 2 goed kijken is dat ook de reden dat er op de echt (zie foto Onno) spatbordverbreders zitten. Dezens worden (zie de site Die-teitplanke van Guido) ook mee geleverd bij de bouwdoos.


Dat weet ik Remon, heb zelf ook zo'n bouwdoos liggen......
Dus ik heb echt wel goed gekeken....
Bij de bouwdoos zit ook een cd met 150 detailfoto's, waaronder degeen die ik plaatste in mijn vorige reactie.

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Misschien zit het voorwiel nog niet helemaal op de as geschoven?
En anders aan de achterkant van de naaf 'n millimetertje weghalen als dat kan..

Ik had wel voor het mooie, de verdikkingsring weggehaald die nu een beetje de gaten in de velg aan het zicht ontneemt.
Dus die buitenste ring óf uitdunnen óf nog 1mm aan de lijmkant wegschuren. Dan heb je zowieso die dikke rand niet meer en valt de buitenste rand iets verder naar binnen. Dan zal je zien dat de wielmoerring gelijk zit met de buitenkant van de velg.
Maar dat is 'n tip/idee voor een volgende keer.

Je maakt er wél weer iets moois van!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2016 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
goedendag heren , na alles eerst eens gelezen en bekeken te hebben ben ik even een rondje gaan rijden met zo,n scania
en alles bekeken en gevraagd natuurlijk
dikke voorwielen [ 385/65 r22,5 ] en bij navraag blijkt dat de spatborden gewoon breder zijn en standdaard er op zitten
niks geen verbreders of wat dan ook [ zal er binnenkort wel eens foto,s van plaatsen ] let wel , bij deze uitgave en type
en zeger , gewoon doorgaan en een mooi beest neerzetten , al dan niet exact de echte
plezier houden en lol hebben in je hobby
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2016 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Dat wat jij zegt klopt allemaal als een bus. Die spatborden zijn inderdaad helemaal uit een stuk een stuk en zijn geen opzet stukken. Maar deze spatborden zijn een optie want ik kom onderweg genoeg Scania R Streamline's tegen die nog de oude R spatborden hebben. Dus het kan gewoon alle beide.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2016 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Klopt helemaal niks van!! Het is "klopt als een zwerende vinger" en "sluit als een bus" ! :mrgreen:

Maar verder allemaal interessante info!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2016 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Goed om te zien dat de spatborden en de wielen jullie bezig zo houden... :mrgreen: Maar de voorwielen komen zeker niet buiten de spatborden uit zo meteen, maar zoals Jeroen al aangaf, op één foto zat het voorwiel er niet helemaal op geschoven en stond dus iets te ver naar buiten.

Wanneer ik met de Ginaf even niet verder kon, heb ik ook het nodige aan deze gedaan. Aan de rechterkant de steunen voor het roetfilter en aan de linkerkant die voor de ad-blue tank. Dat is behoorlijk priegelwerk, en het zijn kwetsbare deeltjes, maar het past allemaal heel mooi. Voor de stuurinrichting heb ik toch maar iets meer mijn eigen plan gevolgd en niet de tekening. Volgens de tekening van de kit zou de stuurstang naar de tweede as aan de binnenkant van de achterste cabine steun lopen, maar volgens mijn foto's en tekeningen van een echte Scania met dit chassis, loopt hij toch echt aan de buitenkant van die steun en zo heb ik het dus ook maar gemaakt.

Nog wel een tip voor degene die deze kit ook willen gaan bouwen: De tekening die bij de kit zit en de bouwbeschrijving op de website van Guido komen lang niet altijd overeen. Ik heb ze tijdens de bouw alle twee bij de hand en wanneer ik zie dat er verschillen zijn, is het toch zaak om eerst alles goed te passen voordat je het in elkaar lijmt. De onderdelen op zich passen allemaal prima.

Gr. Zeger

photo 356036

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2016 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
moddertrukker schreef:
Ik had wel voor het mooie, de verdikkingsring weggehaald die nu een beetje de gaten in de velg aan het zicht ontneemt.
Dus die buitenste ring óf uitdunnen óf nog 1mm aan de lijmkant wegschuren. Dan heb je zowieso die dikke rand niet meer en valt de buitenste rand iets verder naar binnen. Dan zal je zien dat de wielmoerring gelijk zit met de buitenkant van de velg.

Zeger, ik ben het wel met Jeroen eens. De buitenste rand van je brede voorvelg zou beter iets verder naar binnen staan.
Met je kippers kom je er op deze manier nog mee weg omdat de bandenmaten daar bijna allemaal buiten standaard zijn, maar voor een 'gewone' weg trekker kun je volgens mij wel beter :wink: :mrgreen: .

Verder kijk ik alweer nederig toe, hoe je hier opnieuw een mooi werkstuk neerzet. Ik durf al bijna niet meer aan de mijne beginnen... :mrgreen: :lol: :lol:

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Nou mannen, van deze nu even de laatste update, want hij gaat voorlopig de ijskast in. De eerste tijd zal ik toch weer meer besteden aan mijn andere project, gewoon omdat ik scratch bouwen eigenlijk veel leuker vindt. Ik maak deze wel af natuurlijk, maar doe dat iedere keer wanneer ik die andere even zat ben.

Ik heb nog wel wat gedaan aan deze en dankzij de groepsdruk, die toch wel zwaar op mijn schouders rustte, :mrgreen: de wielen wat smaller gemaakt. Ze waren inderdaad wel een beetje breed. :) Uiteindelijk heb ik van de buitenste ring ruim een mm afgehaald en nu zit de buitenkant van de velg gelijk met het uiteinde van de wielmoeren. Op de eerste foto kun je het verschil zien, links nog breed en rechts iets smaller gemaakt. Ook was ik al begonnen met het mechanisme om de 2e as te kunnen liften, wat werkt met een kleine luchtbalg in het chassis. Aan die 2e as moet ik nu alleen nog een stabilisator stang maken welke dwars geplaatst is.

Hieronder nog een paar foto's waar de eerste tijd niet veel meer aan zal veranderen.

Gr. Zeger

photo 358204

photo 358205

photo 358207

photo 358206

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Hier was ik al een beetje bang voor :lol: dat je toch liever zelf bouwd.

De velg is nu inderdaad op de juiste breedte en ziet er nu beter uit.

Je 2de as liftend gemaakt, mmm interresant. Weet niet of het klopt omdat dit volgends mijn weten eigenlijk een luchtgeveerde vooras is en geen voorloopas. Het zou best kunnen hor maar het lijkt me een beetje sterk dat deze as gelift kan worden. Dit is een 8x4 met 2 voorassen en geen 3 achterassen waarvan de voorste is uitgevoerd als voorloop as. Maar zoals ik al aan gaf kan best mogelijk zijn en dat ik het mis heb.

We jammer dat je deze nu als tussendoortje gaat doen.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 16:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Het is mogelijk..

Het hangt er van af hoe de klant zijn basis chassis besteld heeft.
Ga je uit van een lang 6x4 chassis waar je een extra (voorloop) as onder zet ( maakt niet uit op welke afstand) dan past het.

Echter de meeste 2+2 's ( 2 voorassen tussenruimte 2 achterassen) zijn ingekorte motorwagens en die hebben de lift functie niet.

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement