Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Nu de bouw van de Ginaf X6 zijn einde nadert, werd het weer eens tijd om aan het volgende project te gaan denken. En zoals meestal na een model als de Ginaf, waar ik bijna een jaar mee bezig ben geweest, even iets tussendoor wat minder tijd kost.

Afgelopen oktober had ik bij Heinz van Modelmakersshop een Scania 8x4 besteld, omdat ik dat een mooie kit vond en ik begreep dat deze maar beperkt beschikbaar zou zijn. Mijn bedoeling is dat ik deze (probeer :mrgreen: ) OOB te bouwen, het enige wat ik er aan toe ga voegen zijn wat leidingen op het chassis. En waar ik ook al over na heb zitten denken, in wat voor kleur ik deze zou willen hebben, totdat ik op internet de Silver Griffin tegen kwam. En in die kleuren ga ik hem spuiten. Nou weet ik niet of die Silver Griffin er ook in een 8x4 uitvoering is, want ik ben die nog niet tegen gekomen, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo belangrijk. Ik zag wel dat Italeri toevallig ook pas een Silver Griffin heeft uitgebracht in een 4x2 uitvoering.

Na hier een paar verslagen van een Scania te hebben doorgekeken, kwam ik er al wel achter dat Italeri zo hier en daar een steekje heeft laten vallen en aangezien het hier krioelt van de Scania kenners, zullen er vast wel de nodige tips binnen komen van dingen die niet kloppen. Wat ik zelf al wel heb gezien is dat bij Italeri de cabine er niet goed op staat. Ik heb begrepen dat hij iets hoger moet en hij staat te ver naar achteren t.o.v. de voorbumper. Een soort van Griffioen met een onderbeet.... Om er op een eenvoudige manier een Silver Griffin van te kunnen maken zit ik er aan te denken om die kit er maar bij te kopen, want ik neem aan dat die cabines zo omgewisseld kunnen worden??? Ik weet nog niet wanneer ik er aan ga beginnen, want ik wil eerst nog wat verder zijn met de Ginaf, maar de tips mogen alvast binnen komen.... :D

Hieronder nog een paar foto's van de kit en één van de kleurstelling welke het moet worden.

Gr. Zeger

photo 349416

photo 349417
Bron:Scania.nl

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi project, ben benieuwd wat voor moois jij hier weer van maakt :wink:
Ik zag wel ergens een resin setje waar een andere cabineophanging bij zat zodat de cabine wel goed op het chassis zit, maar kan het niet weer vinden. Misschien weet iemand anders het wel.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Oke dan Zeger, dat is een mooie doos. Zitten mooie extra dingen bij. Je kunt inderdaad beide dozen gewoon uitwissellen. Wat de cabine betreft moet deze inderdaad iets naar voren zodat hij over de bumper heen zakt want hij staat (door Italeri) te ver naar achteren waardoor de cabine op de bumper blijft hangen. Ik zeg wacht nog ff een maandje en dan kan ik jou volledig bijstaan met het bouwen van deze zwaartransport trekker. :mrgreen: :brouw:
Ps Christiaan, bedoel jij niet de torpedo cabine wasr er een bij zit ivm met de versmalling van het chassis.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hoi Zeger ,

Leuk tussendoor project en hieronder zo vast wat tips om de cabine goed passend te krijgen.
-Binnenkant cabine deuren onderaan iets dunner maken. Zie mijn foto uitleg bij de zwarte T&S Scania op pagina 2 .
-Binnen spatschermen. Ook de uitleg bij de T&S Scania.
-Voorste beide hoeken van de bodem plaat wat weg halen (Heeft te maken met het er inschuiven van het interieur.)
-De voorste cabine steunen 1 mm inkorten (Optie , eerst passen en meten zodra je bumper ed. aan het chassis zitten.)
-De voorste cabine steunen iets verder naar achter plaatsen , +/- tussen 0,5 en 1mm.
-Beide deur panelen aan de achter kant een stuk dunner maken . En wat ik bij de T&S Scania heb gedaan is het volgende. Ik heb de deur panelen bij deze Scania op het vloer paneel gelijmd, dus niet aan de zij panelen zelf. Wel met stukje styreen op het vloer paneel de juiste hoogte t.o.v raam en deur paneel. Met passen en meten is dit straks een groot voordeel bij het in elkaar schuiven. En je ziet er werkelijk niets van.
-Let goed op de loop van de bovenste slangen naar de radiateur, vooral rechts . Volgens tekening te ver naar buiten en dan past je motor tunnel er niet over heen!!
-Het ophogen met styreen van de spatschermen en de bumper wat je weleens ziet bij sommige bouwers doe ik nooit en is ook niet nodig met bovenstaande aanpassingen.
Hoop dat je er wat aan hebt Zeger , met deze tips zal de cabine mooi over de spatschermen en bumper heen vallen. en succes met de bouw van deze prachtige kit

groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Mooie kit Zeger. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. De cabine's kunnen inderdaad zoals gesuggereerd zo omgewisseld worden. Maten en montagepunten zijn hetzelfde. Succes ermee!

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Maak je een G-uitvoering dan zit de cabine lager op het chassis gemonteerd dan bij een R-uitvoering.
Deze laatste heeft dus meer ruimte tussen bumper/instappartij en cabine. Vandaar dat er een hogere rand is bovenop de bumper/wielkasten om die ruimte op te vullen. Deze rand zul je dus zelf moeten maken en waarschijnlijk de cabine dus ook iets hoger op het chassis moeten plaatsen..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 1:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Een probleem Jeroen een Scania G is niet in topline uitvoering verkrijgbaar. :oops:

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
En niet met V8.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Zitten er bij die Italeri 'Silver Griffin' Scania ook de hoekschilden? (om er een Streamline van te maken)

Anders kan je deze bij KFS krijgen.

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 8x4
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ooit was er geen Toplinedak op een P-serie of torpedo te krijgen..

Ik bedoelde ermee te zeggen dat die extra hoge rand bij een R-serie eigenlijk wel moet als je het goed wilt doen.
Nu weet ik wel dat Zeger niet echt van de details is... :lol:

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement