Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Ja u leest het goed, ik ga vreemd, en hoe :o

Nu de Koolwijk SCANIA officieel klaar is en ik met de ALTA F12 even niet verder kan door dat ik op spullen zit te wachten heb ik maar eens besloten even heel wat anders te doen.
Door alle lang lopende projecten van de laatste tijd heb ik maar eens besloten een redelijk uit de doos model te gaan maken.
Daar bij is de keuze gevallen op een Peterbilt 378 - 119 Classic van Italeri, Amerikaans dus.
Dat is natuurlijk even heel wat anders dan al dat Zweedse geweld wat ik normaal bouw, maar op één of andere manier sprak de boxart van deze kit mij zo aan dat ik hem een tijdje terug van me zelf moest aanschaffen.

Dit is hem dus:

photo 348720

Zoals ik net schreef zal hij in grote lijnen recht uit de doos gebouwd gaan worden.
Enkele aanpassingen zijn echter al gevonden (kan het toch niet laten), ik vond het afgaande op de boxart dus al een heel stoer ding, zo'n daycab.
Ik krijg een beetje een zwaar- speciaaltransport idee, daarbij horen dus brede wielen met van die spatbord verbreders.
In het referentie topic had ik al gevraagd wat voor een motor er in de kit zat, niet dat dat een verbouwing of aanpassing is, maar wel een wijziging van kleur naar het origineel.
Waarschijnlijk dat de staande pijpen nog vervangen worden door PE/alu exemplaren.
De kleuren blijven zoals de boxart, die vind ik wel wat hebben.
Verder zag ik dat van de cabine bevestiging op het chassis geen bal klopt, dus dat toch maar beet gepakt.

Goed, wat plaatjes.

Het chassis staat al voor een groot deel inelkaar.

photo 348723

Mooi detail vind ik de achteras ophanging, de assen komen tussen de beugels en worden opgesloten met platen, net als in het echt.

photo 348721

Ook de cabine staat al inelkaar.

photo 348722

Hier zit nog wel wat vijl en schuurwerk aan om het een beetje redelijk aansluitend te krijgen.
Kijk de naad achter op de cabine hoek en het dak (is hier al een stuk in vorm geschuurd).

photo 348724

Met de cabine op het chassis.

photo 348726

En met de hood er op.

photo 348727

photo 348725

Dan de bevestiging van de cabine op het chassis, dat ziet er bij Italeri zo uit.

photo 348728

Dat geeft niet als er een sleeper achter de cabine zit, maar die zit er dus niet.
Na wat speurwerk op het web kwam ik op de site van Tim Ahlborn (bij vele Amerikanen bouwers hier wel bekend).
Daar zag ik dat de cabine bevestiging/ophanging er zo uit ziet.

photo 348751
Bron: timstrucks.com
dus een steun in elkaar geknutseld die er meer op het origineel lijkt.

photo 348729

Dit is dus het deel dat op de cabine zit, daar aan komen dus nog de luchtbalgen en een dempertje.
Daaronder weer een steun die aan het chassis zit, die nog gemaakt moet worden.

Zoals op de bovenste foto (van de foute bevestiging) te zien is ook wat MENG boutjes op de tussen liggers geplakt, want ja, als we dat toch een beetje extra's toevoegen waarom dan niet gelijk die boutjes mee pakken.

Dan de velgen waar ik het over had.
In de doos zitten deze:

photo 348730

In een ver verleden eens een Revell Bill Signs Pete in elkaar geplakt, was niet echt een succes en de kit ligt nu dan ook in onderdelen in een krat.
Het leek mij wel mooi in de voor velgen van deze Pete onder deze 378 te zetten.

photo 348731

photo 348732

En met de brede sloffen er om.

photo 348733

En nog even een plaatje van zoals het ongeveer moet worden.

photo 348734

photo 348735

Op de spatschermen wil ik met kwart rond profiel van die verbreders maken om het plaatje af te maken.

Dit was dus de aftrap van dit model.
Gewoon even een redelijk simpel kitje met wat kleine aanpassingen maar verder gelijkend aan wat Italeri voor ogen heeft.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Lijkt een leuke uitvoering te worden. Kijken in hoeverre je het OOB kunt volhouden, bij mij lukt het nooit :mrgreen:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 1:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Zo dan......Sebas op de Amerikaanse toer.....het moet niet gekker worden :mrgreen:
Maaruh, leuk project. Zwaar transport zei je?.....komt er dan ook nog een voorloopas bij?
Oh, en nog even over de cabineophanging:

photo 348777

Het kan dus wel zoals Italeri gedaan heeft :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 2:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
:shock: sebas wat de f.....ck :roll:
Moet zeggen vind het zelf ook een leuk karretje. Mooie aanpassingen tot nu toe. Goeie zet om de voorvelgen te vervangen. En zoals Rolf al zei; kijken hoe lang en hoe dicht je bij OOB blijft.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 7:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
grappig Sebas, ik zelf zou dat noooooooooit doen, zo'n amerikaan, maar jij maakt er vast een mooi ding van. Heel veel succes met deze big rig, en volg je als de belastingdienst. Ook ik ben erg benieuwd hoelang je dat "recht uit de doos" vol kan houden. Vaak val je toch van het een in het ander, dar heb jij ook last van.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Sebas,

Sebastiaan gaat vreemd?......moet niet gekker worden hier. :lol: :lol: :lol:
Nee Sebas, leuk projekt en dat het overwegend een OOB bouw wordt, met hier en daar een kleine aanpassing, is helemaal niets mis mee. :brouw:
Die brede banden staan er wel heel stoer onder. 8)
Succes met deze Ami!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi hoor, zoiets wil ik ook ooit nog eens bouwen.
Ik heb al een resin ultracab dak en achterwand.
Ga je de motor uit de kit gebruiken of krijgt hij een dikke CAT??

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Dit is inderdaad een keer iets heel anders..... En ik vermoed dat er zo gaandeweg de bouw nog wel de nodige aanpassingen plaats zullen vinden. :mrgreen: Op de foto in je eerste post is het in ieder geval wel een stoer ding.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Bedankt voor de reacties mannen.

@ Arjan:

Dat is zo op het eerste oog zoals Italeri het heeft gedaan.
Op je foto is het inderdaad een beugel met een rubber, bij Italeri is het echter een rechthoekig ding met een sleuf er bovenop in, daar valt dan weer een pen in die aan het chassis zit.
Ik ga toch voor de lucht geveerde variant.
Een hele zware trekker word het ook weer niet, dus een extra as komt er ook niet onder.
Sterker nog, zoals ik er nu tegen aankijk word het chassis zelfs een paar cm ingekort omdat ik het wel heel lang vind zo zonder sleeper.

@ Christiaan:

De motor blijft gewoon die uit de kit, alleen dan in de juiste Detroit Diesel kleuren in plaats van het geel dat Italeri wil.

Wel jammer dat er maar 1 dieseltank in de kit zit, terwijl er wel 2 tankdoppen en 4 tanksteunen in het raamwerk zitten.
Uit de sparebox maar een extra tank gepakt, die ligt nu in de dikke bleek te ontchromen.
Dat is gelijk een mooi experiment om hem hoogglans zwart te spuiten en daarna me eens lekker uit te leven met een chroom poedertje :D

Nog een extratje vergeten te vertellen in de introductie van dit Topic, heb laatst in Nieuwegein nog een CTM interieur set voor de 377/378 gekocht die in deze Yank verwerkt gaat worden.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bazzz gaat vreemd!!
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 9:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Mocht je toch nog wat aanpassingen willen doen ......

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 04#p898904



:roll:

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement