Ja u leest het goed, ik ga vreemd, en hoe
Nu de Koolwijk SCANIA officieel klaar is en ik met de ALTA F12 even niet verder kan door dat ik op spullen zit te wachten heb ik maar eens besloten even heel wat anders te doen.
Door alle lang lopende projecten van de laatste tijd heb ik maar eens besloten een redelijk uit de doos model te gaan maken.
Daar bij is de keuze gevallen op een Peterbilt 378 - 119 Classic van Italeri, Amerikaans dus.
Dat is natuurlijk even heel wat anders dan al dat Zweedse geweld wat ik normaal bouw, maar op één of andere manier sprak de boxart van deze kit mij zo aan dat ik hem een tijdje terug van me zelf moest aanschaffen.
Dit is hem dus:
Zoals ik net schreef zal hij in grote lijnen recht uit de doos gebouwd gaan worden.
Enkele aanpassingen zijn echter al gevonden (kan het toch niet laten), ik vond het afgaande op de boxart dus al een heel stoer ding, zo'n daycab.
Ik krijg een beetje een zwaar- speciaaltransport idee, daarbij horen dus brede wielen met van die spatbord verbreders.
In het referentie topic had ik al gevraagd wat voor een motor er in de kit zat, niet dat dat een verbouwing of aanpassing is, maar wel een wijziging van kleur naar het origineel.
Waarschijnlijk dat de staande pijpen nog vervangen worden door PE/alu exemplaren.
De kleuren blijven zoals de boxart, die vind ik wel wat hebben.
Verder zag ik dat van de cabine bevestiging op het chassis geen bal klopt, dus dat toch maar beet gepakt.
Goed, wat plaatjes.
Het chassis staat al voor een groot deel inelkaar.
Mooi detail vind ik de achteras ophanging, de assen komen tussen de beugels en worden opgesloten met platen, net als in het echt.
Ook de cabine staat al inelkaar.
Hier zit nog wel wat vijl en schuurwerk aan om het een beetje redelijk aansluitend te krijgen.
Kijk de naad achter op de cabine hoek en het dak (is hier al een stuk in vorm geschuurd).
Met de cabine op het chassis.
En met de hood er op.
Dan de bevestiging van de cabine op het chassis, dat ziet er bij Italeri zo uit.
Dat geeft niet als er een sleeper achter de cabine zit, maar die zit er dus niet.
Na wat speurwerk op het web kwam ik op de site van Tim Ahlborn (bij vele Amerikanen bouwers hier wel bekend).
Daar zag ik dat de cabine bevestiging/ophanging er zo uit ziet.
Bron: timstrucks.comdus een steun in elkaar geknutseld die er meer op het origineel lijkt.
Dit is dus het deel dat op de cabine zit, daar aan komen dus nog de luchtbalgen en een dempertje.
Daaronder weer een steun die aan het chassis zit, die nog gemaakt moet worden.
Zoals op de bovenste foto (van de foute bevestiging) te zien is ook wat MENG boutjes op de tussen liggers geplakt, want ja, als we dat toch een beetje extra's toevoegen waarom dan niet gelijk die boutjes mee pakken.
Dan de velgen waar ik het over had.
In de doos zitten deze:
In een ver verleden eens een Revell Bill Signs Pete in elkaar geplakt, was niet echt een succes en de kit ligt nu dan ook in onderdelen in een krat.
Het leek mij wel mooi in de voor velgen van deze Pete onder deze 378 te zetten.
En met de brede sloffen er om.
En nog even een plaatje van zoals het ongeveer moet worden.
Op de spatschermen wil ik met kwart rond profiel van die verbreders maken om het plaatje af te maken.
Dit was dus de aftrap van dit model.
Gewoon even een redelijk simpel kitje met wat kleine aanpassingen maar verder gelijkend aan wat Italeri voor ogen heeft.
Groeten Sebas.