Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 10:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2015 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo Brouwers,

tussen alle bouwgeweld van de iconen van dit forum, wil ik me toch weer eens even melden.
Enkele projecten liggen tijdelijk in de koelkast, omdat ik simpelweg te weinig tijd heb.
Ik wilde toch nog wat blijven bouwen, dus heb ik besloten om "tussendoor" een oude wens van me te realiseren, namelijjk deze:

photo 341580

Deze auto heeft mij altijd geïmponeerd, ik vond de belettering gewoon geweldig, en deze auto's kon je tegen komen wanneer je wilde, maar ze leken altijd zo uit de wasstraat te komen.
Mijn oom is jaren de chauffeur geweest van deze wagen, vanaf het moment dat hij nieuw werd aangeschaft, totdat hij weer van de hand werd gedaan.
Deze auto heeft zelfs op de DAF-kalender gestaan met de bulk, ergens rond 1981 of zo.
Helaas heb ik die kalender niet in mijn bezit.
Ik ben nog steeds bezig met de bulk van Plutrans, die eigenlijk bedoeld is voor achter mijn 141, maar daar heb ik wat pech mee gehad, en het plezier daarin ligt even beneden het vriespunt.
Wellicht dat ik dan toch besluit om de bulk maar wit te maken met de reclame van van der Heijden.
Voorlopig is dat toekomstmuziek....

Als basis heb ik de Overbeek-Daf op de kop getikt in een aanbieding, en een CTM-setje aangeschaft.
Daar ben k erg van onder de indruk trouwens!

Dan heb ik bij Schaper een laag dak gekocht om het compleet te maken.
De wagen zal geen exacte kopie worden, maar zal iets worden aangepast, gewoon omdat ik dat mooier vind. (en makkelijker).
De bumper neem ik gewoon over met de spoiler van Overbeek, en het zonnevizier wil ik vervangen door een exemplaar van een Scania 2-serie.
Die zag je vroeger ook veel op de Daf's.
Verder zal het chassis worden omgebouwd naar 4x2 en voorzien van een compressor voor de bulk.
Verder zal het lekker OOB zijn.
Ik weet alleen nog niet precies wat ik met de achterasophanging en de vering zal doen.
Komt tijd, komt raad zullen we maar zeggen.

Plaatjes:

photo 341584

photo 341581

De pasvorm van het dak is uitstekend:
photo 341586

Resin blijft toch vreemd spul:
photo 341585

Alles goed geschuurd en ontvet, voorzien van primer, en weer geschuurd en ontvet.
En toch nog deze wazige plekjes waar de verf gewoon "omheen kruipt".
Maar goed, na een schuurbeurt, en nog een laagje verf moet dit goed komen.

Tot de volgende!

Groet,

Boenie.


Laatst bijgewerkt door Boenie op wo 11 sep, 2019 12:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2015 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi project, en goed dat je een CTM set hebt gekocht.
Past prima omdat jou grill gespoten is.
En je dat doorzichtige effect niet krijgt met de italeri grill.
Wel nog even een gat maken in de cabine achter de grill anders kan je er nog niet doorheen kijken.

photo 309281

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2015 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Die vlekjes heten fisheye, daar komt siliconen of andere prut uit de resin omdat je waarschijnlijk met oplosmiddelhoudende verf hebt gewerkt, de mensen die de resin spullen verkopen zullen zeggen dat het van de lossingsspray komt en je niet goed ontvet hebt maar vergeet dat verhaal.
Ik gebruik als eerste laag op resin meestal een dikke matte laag in de hoop die plekken te sealen maar soms komt het bij het latere spuitwerk toch weer door.
Die plekjes je huidige staat even schuren en met de kwast behandelen en dan proberen een goeie laag mat erop te krijgen anders blijf je bezig.
Succes, de CTM kit is mooi maar oei als je ook even verkeerd buigt dan kun je het onderdeel weggooien....zo dun.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2015 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ik heb hetzelfde Schaper dak gebruikt, van fisheyes had ik geen last.
Ontvet met terpetine en daarna motip primer/filler uit een spuitbus.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2015 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Motip sealt ook goed. Maar ook de versheid van het gegote speelt een rol.
Kan best zijn dat het dakje redelijk vers was.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2015 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik weet trouwens niet of je verslag real time is Boenie maar je PE scharnieren zitten verkeerd om. De driehoek hoort niet op de deur.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2015 7:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
goedendag , voor het reinigen van resin gebruik ik gewoon de ouderwetse soda met lauw water , goed borstelen , goed afspoelen en gewoon laten drogen
de zogenaamde afwas middelen voor vrouwvriendelijke handjes bevatten een soort glycol die een vettige laagje achterlaat
ontvetten werkt wel maar dan moet je echt veel gebruiken
hoop dat je er wat aan heb , al is het voor de toekomst
en voor de rest vind ik het een gaaf model
blijf het volgen
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2015 8:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
ingzagers schreef:
Ik weet trouwens niet of je verslag real time is Boenie maar je PE scharnieren zitten verkeerd om. De driehoek hoort niet op de deur.

Johannes


He, verdorie, ik dacht dat ik er mee weg kwam.....
Stom, want ik had ze eerst vast gezet met christal clear, en dat gaat met heet water los. Nu zitten ze vast met Locktite...

Wat het ontvetten betreft, ik heb hier voorheen nooit last van gehad, maar dan spoot ik ook eerst een kunststofprimer van PPG.
Die etst een beetje, maar niet in resin, dus omdat ik het voordeel er niet meer van zag, ben ik daarmee gestopt.
Ik gebruik om te reinigen een goedkoop vloeibaar schuurmiddel, waarvan ik zeker weet dat er geen glycerol in zit.
Ik heb het nu met een paar laagjes lak, en tussendoor schuren goed weg gekregen.
Mijn vermoeden is dan ook dat het een combinatie is geweest van een aantal nadelige factoren.
Een goedkope spuitbus van bij de Big Bazaar, die ook nog eens erg koud heeft gestaan, niet opgewarmd, en noem maar op.
Ik moet de zaak nog even polijsten, en dan laat k het resultaat wel zien.

Dank voor de input heren!

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2015 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Leuk project, helemaal mijn tijdperk! Mocht je toch de originele zonneklep willen plaatsen dan hebben ze die bij M+D Projects in Duitsland.
http://md-projects.de/produkte/ even naar beneden scrollen, er zijn twee breedtes, kost niet veel al zit je wel weer met de hoge Duitse verzendkosten.
Ze staan ook in Jabbeke.

Afbeelding Afbeelding

Succes, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2015 11:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Die zonneklep heb ik in blauw liggen, heb ik een keer mee laten komen met een bestelling bij Schaper.
Ik wacht daar eens even mee totdat de cabine in de kleur staat, dan pas ik de oude en de modernere eens, en dan kijk ik wel wat ik doe. Toch bedankt voor de tip André.

Na een stuk of 6 schuur en spuitbeurten is het dakje redelijk naar mijn zin.
Ik denk dat ik het ook zo laat.

photo 342142

Er zit links naast het dakluik een grijze plek, maar die is op de foto veel erger dan in het echt.

Nu zal het nog wel even stil blijven totdat ik de cabine helemaal in de kleur heb.
Heeft er toevallig iemand maten voor de wielbasis van een 4x2 trekker in een tekening staan? Ik weet dat ze ergens op Fotki staan, maar waar....

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement