Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 15:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste medebrouwers,

Na mijn laatste Fokker model, ga ik maar eens iets op wielen zetten.. :D Bij mij geldt dan: terug in de tijd !

Aan de twee laatste scratch modellen, heb ik veel bouwplezier beleefd, dus dat smaakte naar meer. Ik was op mijn speurtochten naar oude trucks op het Net, de nodige mooie dingen tegengekomen. Waaronder dit model. Dat het nou weer een Mack wordt, is louter toeval. Ik zat eigenlijk te twijfelen of ik niet een grote zeswieler zou bouwen, ooit gehoord van Kleiber trucks? Machtig mooi. Daar ga ik zeker nog wel eens een model van maken.

Terug naar het huidige geval. Van dit type zijn er blijkbaar maar heel weinig van gebouwd. Vandaar dat er ook maar heel weinig foto's van te vinden zijn, laat staan tekeningen of maatschetsen. Dus hier gold ook weer: zelfredzaamheid. :wink:

Wat wil het geval, AITM shop heeft een resin model, alleen in dagkabine uitvoering en behoorlijk duur ook. Voor mij in ieder geval geen optie. Daarbij zie ik wat vreemde hoeken en lijnen bij de motorkap. Ik wilde een sleeper uitvoering maken, dat was ook de reden, dat ik deze foto tegenkwam. Ik dacht gelijk, dat is 'em. :D

photo 335113

photo 335111

Hij krijgt wel een andere beschildering. Ik weet die kleuren van Werner Corporation niet, en ik wilde toch wel een klassieke kleurstelling, ik moet ook rekening houden, wat ik in kleur kan uitprinten. Ik heb al wat gevonden, wat goed bij dit model past. Het kleurenschema van North American Van Lines, past helemaal bij het plaatje.

Voor referenties heb ik zoveel mogelijk fotootjes erbij gezocht, helaas is de oogst wel mager.

photo 335114
photo 335112
photo 335117

Hierna kon ik aan de slag met tekeningen maken. Nou krijg ik de indruk, dat het ingekorte chassis aardig hetzelfde is, zoals van mijn vorige Mack BM, dus dat dient hier dan ook als basis.

photo 335118
photo 335119

En de trailer,het lijkt mij, dat het geen Fruehauf is, maar mijn tekeningen vormen dus maar een basis. Ik denk b.v. dat ik de zijdeur weglaat, waaom? Ik voorzie dat er problemen met de belettering kunnen komen, met de decals , dat zou zonde zijn. Ik vind ook de boven- voorkant wat kaal, dus misschien maak ik wel wat anders. Voorbeelden genoeg.

photo 335115
photo 335116

In ieder geval een eerste begin gemaakt met het chassis. De balken zijn uit 2 mm plaat gezaagd en de randjes uit 0,5 mm. Ik heb alvast uit zitten rekenen, waar ongeveer de dwarsbalken en de bevestigings punten van divers dingen moeten komen.
Ook alvast het begin gemaakt van de motor. Ik hou maar dezelfde motor aan als de vorige, de tekeningen had ik nog zuinig bewaard, dus dat is makkelijk.

photo 335120

We prutsen maar lekker verder. Tot het volgende verslag :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 17:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Gaaf!! Weer een klassieker :brouw:
Eens zien hoe je dit allemaal gaat aanpakken. Misschien heb je hier nog wat aan: http://www.bigmacktrucks.com/index.php? ... -and-info/
Oh, en voor je vraag over het productieaantal: 478 voor de CH en 79 voor de CJ :mrgreen: ( het exacte verschil moet ik je even schuldig blijven )

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Arjan,

Je timing was perfect. :lol: ik kan deze info in de folders heel goed gebruiken. ik had ze nog niet gevonden, kende de site wel, gewoon niet aan gedacht. Mijn conclusie van het chassis was wel aardig goed, alleen moet ik nu alle maten nog even narekenen. :roll:

Ik zag ook al, dat het motorblok ook hetzelfde is, ongeveer, maar de accessoires- winkel wijkt toch wel duidelijk af. Kortom werk aan de winkel.

Nogmaals bedankt ! :brouw:

groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 20:55 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi John,

Fijn dat je weer terug bent in deze hoek want ik mag je werk graag volgen!! Buiten het scratch werk ben je ook nog een goede tekenaar, ik volg aandachtig :wink:

Groet Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 feb, 2015 23:30 pm
Berichten: 286
cool,een nieuw project van jouw hand,ik volg! :brouw:

groetjes,

Yannick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ook hier een volger!

Indrukwekkend wat je met een paar foto's al uit de hoge hoed weet te toveren.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt allemaal voor de aanmoedigingen. Ik doe mijn best, er wat leuks en interessants van te maken :lol: :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2015 8:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ik lees "Mack CH" dus ik denk van "mmm, gaat Rob iets moderns doen!?" Maar nee, gelukkig niet want dat oude spul van je is erg fraai en uniek!

Afbeelding

Succes weer met deze!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2015 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Gaaf model wat je gaat maken. Ben zeer benieuwd en zal het (meestal zwijgend) volgen.

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2015 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 apr, 2009 22:26 pm
Berichten: 210
Woonplaats: Leusden
Dit wordt weer smullen, veel succes John.

Albert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement