Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 23:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 265 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2015 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
En natuurlijk moet bij Christiaan de deur open :shock:
Wel weer een mooi project!
Succes :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2015 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Ben benieuwd wat je hier van gaat maken, aan de kit zal het niet liggen wat die ziet er van zich zelf al goed uit.
Dat aangevuld met jou details belooft weer een mooie brok Australisch geweld te worden.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ik ben nu eerst begonnen aan het chassis, zodat ik de cabine ophanging en de hefcilinders kan gaan maken.
Van 0,5 mm styreen een chassis gemaakt en zo goed mogelijk van een onduidelijke tekening en wat fotos de dwarsbalken gemaakt.
Helaas kwam ik er pas later achter dat ik toch nog weer een fout had gemaakt met de wielbasis.
Ik zag het pas op de fotos dat het chassis erg kort leek.
Had ik de europese wielbasis van 3200 mm toch genomen terwijl ik duidelijk 3600 mm op de tekening erbij gezet had....grrrr :evil:
Dus moest er later toch nog weer de zaag erin en 17 mm chassis er bij tussen.

photo 335166

photo 335163

photo 335168

Daarna de luchtvering van A&N eronder gemaakt.
Ik ga wel gewone assen gebruiken omdat ik niet zo'n fan ben van de manier waarop A&N de wielen wil bevestigen.
De remmen en de details moeten er nog aan.

photo 335169

photo 335167

photo 335162

photo 335160

Toen ook alvast de bevestigingen voor de spatborden van Auslowe aan het chassis gelijmd zodat ik weet waar alle bouten aan het chassis komen en ik straks niet in de knoei kom met de bevestigingen.
Auslowe verkoopt ook een handig hulpmiddel zodat alle bevestigingen op gelijke hoogte op de spatborden komen en de spatborden op gelijke hoogte aan het chassis.

photo 335161

photo 335158

photo 335157

photo 335159

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: di 20 okt, 2015 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Dat is een mooie stap vooruit, de basis van je chassis ziet er goed uit, straks aangekleed met alles er op en er aan is het weer een stukje vakwerk.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: vr 23 okt, 2015 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Kijk is zat al te wachten wanneer je met een nieuwe kit kwam en ik moet zeggen "NICE". Ik vind het een prachtige auto (bij ons lopen der ook 4) alleen moeten de kleuren wel kloppen. Zoals men zegt kleuren maken de auto. Dus ik hoop dat je een mooie kleur uitzoekt. Leuk dat je de deur open gaan doen. Wil ik ook graag doen bij mijn 143 maar de durf is er nog niet echt.
Ga je stilletjes volgen maak der wat moois van. :brouw:

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2015 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Bedankt voor de reacties.
Ik ga weer verder met de laatste update, ik had niet goed opgelet met de spatborden.
Bij de meeste bouwdozen is de voorkant van het spatbord hoger dan de achterkant, dus zo had ik dat met deze ook gedaan.
Maar mijn kameraad Down Under zag het meteen en zei dat het zo niet klopte, ze horen allemaal horizontaal op gelijke hoogte.
Dus alles weer losgemaakt en met veel geploeter en gefoeter alles toch weer recht gekregen.
Wel braken er een paar van die ophangbeugels af, ze zijn erg kwetsbaar, maar dat word nog bijgewerkt en er komen ook nog bouten op.

photo 340772

De hele truck wordt heel erg zwaar dus heb ik maar een metalen vooras gekocht
De bladveren zelf maken vond ik niet nodig, en goede fotos ervan heb ik ook niet.
Dus maar veren uit de rommelbak geplaatst, de stabilisator zelf gemaakt en de schokbrekers geplaatst.

photo 340767

Toen nog wat appendages gemaakt voor tussen en onder het chassis, ben de 250 bouten ook al gepasseerd.
Het meeste maak ik van rommelstukjes styreen en gewoon als het goed lijkt is het goed voor mij.
De hoogteregeling voor de luchtvering.

photo 340769

photo 340762

photo 340765

photo 340766

De luchtketels geplaatst, met het ringetje om de vocht eruit te laten.
De achterlichten heb ik van de spatborden gezaagd die bij de kit zitten.
Er zit ook nog een photoedge deel bij die straks over de achterlichten komt, maar hoe dat werkt heb ik nog niet naar gekeken.

photo 340764

Ik heb bij schaper twee M&G volvo brandstoftanks gekocht.
De ene kon zo aan de linkerkant samen met een "auxulaire power unit" van A&N, dat vond ik wel mooi lijken.
Ze gebruiken daar wel icepack units die met een externe brandstofmotor aan het chassis zitten.
Alleen die zijn iets kleiner en deze FH heeft zelf (optie??) een hele goede standairco.
Maar in de outback lijkt mij zo'n grote generator wel makkelijk als er wat gelast moet worden ofzo, en vind het mooi lijken.
Plus ik hoef nu maar één tank te verlengen.
Want de andere tank moest dus verlengd worden plus twee extra beugels.
Eerst heb ik aan de binnenkant een stripje gelijmd, daar overheen rondom 2 mm dikke plaatjes en daar weer een 0,25 styreen plaat op.
Toen dat goed hard was veel plamuur en maar schuren.
Het moet nog een keer zie ik nadat er primer op zit, maar dat komt wel goed.
Van 0,5 mm styreen en met de resin beugels als voorbeeld twee beugels erbij gemaakt.

photo 340763

photo 340760

photo 340768

photo 340761

Als afsluiter ook maar even een mooi plaatje

photo 340771

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2015 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Wordt weer een mooi detail model Christiaan!
Al een kleuren idee?
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2015 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Al die bouten. Wat een boutwerk. Wel strak gedaan. Je geduld moet immens zijn ...

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2015 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Ik kan nu ook even geen bouten meer zien Johan, zit al over de 500 :shock:
Om straks al het leidingwerk vast te kunnen maken heb ik restjes messingplaat gebruikt.
Vorige modellen gebruikte ik buisjes styreen maar dat is niet origineel, de leidingen hangen wat naast het chassis in het echt.
En een L profielstyreen zoals bij mijn Dent truck breekt gemakkelijk af.
Dus nu iets anders geprobeerd.
Omdat messing wel te lijmen is met secondenlijm maar ook niet al te sterk is heb ik nu eerst 1mm gaatjes geboord.
Daar een 1mm staafje styreen door met een plaatje.
De kop met warmte platgedrukt en een 1mm gaatje in het chassis en nu zit alles muurvast.

photo 342154

photo 342147

photo 342149

photo 342150

photo 342152

De achterkant van het chassis is nu ook meest klaar, alleen de Adblue tank moet nog.
Maar die komt tussen het chassis onder de cardanas te hangen. Dus ik moet nu eerst weten hoe hoog de cardanas komt.
En daarom begin ik nu aan de motorophanging.
Ik heb van de motor de versnellingsbak en carter afgezaagd en die vervangen door een Scania carter en een DAF versnellingsbak.
Die lijken meer op het origineel, maar er komt nog veel meer detail aan.

photo 342148

photo 342151

Tot de volgende ronde.

photo 342146

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: A&N Volvo FH4
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2015 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Mooie vorderingen Christiaan, en een goeie tip van die messing restjes.

Blijf je volgen.

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 265 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement