Nu de Turbostar klaar is, is het tijd voor mijn andere grote favoriet: de M.A.N F2000 evolution met 18,3 liter grote V10, lage cabine en in 4x2 configuratie. Dit was destijds de sterkste productie truck ter wereld.
Ik heb hiervoor de Italari 714 genomen met het lage dak van de Italeri 741.
Aanpassingen die ik moet maken zijn de volgende:
* spatborden + opstap; Italeri heeft gewoon de F90 spatborden gehouden in de F2000 kits
* front/grill; de Evolution (vanaf 1998) heeft een front wat op de latere TGA lijkt
* V10 motor; in de Italeri kits zit natuurlijk de oude F8 motor (6 in lijn)
Ik ben begonnen met de motor. In de Revell Phoenix race M.A.N's zit de juiste V10 maar deze is te klein en heeft weinig detail.
Aangezien de V10 samen met Mercedes is ontwikkeld als modulaire motor kon ik mooi 2 V8en van een NG/SK nemen en deze verbouwen. De grotere V12 van 21,9 liter is ook door beide merken gebruikt in zwaar transport trekkers zoals de M.A.N 48.700 en 48.792. Zoals ik het begrepen heb horen de MB V6 en V8 en de M.A.N lijn 6 uit die tijd ook bij deze motoren familie, de kleppendeksels en uitlaatspruitstukken lijken in ieder geval heel veel op elkaar.
Ik ben begonnen met de cilinderkoppen omdat deze de lengte bepalen.
Daarna de M.A.N versnellingsbak te pas gemaakt. Nu nog de pomp verlengen en een carter te pas maken.
Ook ben ik met het front bezig. Dit is bij de Evo modellen anders en dus moet dit aangepast worden. Ik had nog een oude F200 cabine waar ik het front van heb gebruikt om het nieuwe deel te maken. De grille lijkt op die van een TGA maar nadat ik die er bij had gepakt bleek deze te laag te zijn dus niet bruikbaar. Dus zelf aan de slag en dit is het resultaat wat overigins nog niet klaar is.
De spatborden heb ik al klaar. Deze zijn bij de F2000 net andersom qua profielering als de F90 dus heb ik ze met plastic plaat dikker gemaakt. Ook staat de cabine bij de V10 hoger op het chassis dus moesten de spatborden daar ook op aangepast worden.