Updat Nr.2
Beste bouwers, we zijn weer een stukje verder, d.w.z. de "fundamenten" zijn gelegd.
In grote lijn volg een beetje de bouwwijze van de International, eerst het chassis, de motor en de radiateur. Het samenstellen van het chassis ging deze keer vlot, geen kromme dingen en tot nu toe, voelt lekker stevig aan. Er komt dan ook aardig wat gewicht op, omdat alle delen van relatief dik plaat ( ( 2 en 2,5 mm) worden gemaakt. Daar heb ik nu eenmaal veel van en het werkt redelijk makkelijk.

De motor bouwen was een grote klus, waar ik wel de hele week mee bezig was. Er is maar weinig fotomateriaal van dit type motor te vinden. Wat hebben we hier aan de hand; een eigen fabricaat: Mack Flathead Six in line. Ik vond slechts ëén foto in de folders van deze motor, van de oude oude AC voorganger is meer bekend. Na lang zoeken op het Net vond ik nog twee foto's van een oud verroest exemplaar. Hieruit kon ik beetje affleiden, hoe de rechterkant er waarschijnlijk uitzag. Hierbij kwam ook wat logisch denken bij kijken, bij dit soort motor zitten de kleppen, dus ook het in- en uitlaat spruitstuk aan dezelfde kant. Klopt ook, wat aan de linkerkant zit alleen de waterhuishouding en dynamo.
Na dit stukje motortechniek, kon ik aan de slag. In principe is de grondvorm van de motor opgebouwd uit plaatmateriaal, soort doosjes die later als Lego- steentjes op elkaar gelijmd worden. Daarna worden dan alle losse onderdelen slangen, pijpen, leidingen, de ventilator, en carburateur etc.gemaakt. Wel de plaatjes spreken welvoor zich. De motorsteunen maak ik als laatste, die worden aangepast, zodra de motor klaar is en in het chassis kan.
De V- snaren komen er later op, na het schilderwerk.

Inmiddels, tussendoor de grote delen voor de radiateur samengesteld. Dit wordt ook opletten, dat alles op elkaar aansluit op het chassis en de motorkap. Wat me ook weer bij deze truck opviel is, dat er eigenlijk geen ëén exemplaar hetzelfde is. Veel verschillen in de details. B.v. bij de radiateur, zie je verschillende uitvoeringen van de radiateur-guards (louvres). Dus strak aan de tekening houden en niet smokkelen.

Tot zover, tot verslag 3.
Met vr.gr.
JohnH