Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2016 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Inderdaad Remon, de A&N schijfremmen en naven zien er goed uit. Heb ook nog een set TGX achterspatborden die er op komen.

Het chassis is inmiddels bekabeld. Deze keer heb ik voornamelijk 1mm dikke stroomkabeltjes gebruikt met een kern. Bij moderne vrachtwagens zijn de hoofdleidingen toch allemaal wat groter in buiten diameter dan bij trucks uit de jaren 70. Enkel voor de aansluitingen naar de remboosters en luchtbalgen heb ik visdraad van 0,5mm gebruikt:

photo 392028

photo 392031

photo 392029

photo 392030


Van de brandstoftank heb ik een combi tank gemaakt door toevoeging van een Ad-Blue tankdop.
Verder nog getracht om met dunne strookjes zwarte electro tape tankrubbers te maken. De strookjes gewoon geplakt op de verhoogde meegegoten banden, maar dat vond ik toch geen succes. De strookjes tape er terug afgehaald en heb nu uit dun styreen strips gesneden die passen tussen de banden en die gespoten worden in de chassiskleur. Dat staat stukken netter.
Nog beter had geweest om de banden weg te schuren van de tank, maar daar heb ik nu geen zin meer in. Op deze foto zit de tape er nog op:

photo 392032


Ook nog bezig geweest aan het interieur schilderen. Bij een zakelijke auto horen zakelijke kleuren :wink: , verschillende tinten grijs dus :mrgreen: :

photo 392033


Dat was het weer.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: vr 16 dec, 2016 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Dat ziet er netjes uit Eddy. Dat A&N spul ziet er ook goed uit, ik heb deze setjes ook liggen voor een TG.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2016 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Ziet er goed uit tot nu toe. Vind het alleen jammer dat je op de slangen van de luchtketels (binnenkant chassis) geen bouten heb gemaakt. Nu lopen de leidingen zo de ketels in. De tank is je heel goed gelukt en het interieur xiet er goed uit.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2016 1:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Nou tot nu toe super netjes Eddy en ook mooi gedetailleerd die ZICHTBARE aansluitingen van de luchtleidingen.
En erg stofvrij....ook wel een kunst om de zaak stofvrij te houden.
Deze gaat zeker Jabbeke halen dus ben benieuwd.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2016 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Erg mooi Eddy, en dat de leidingen zo de ketel ingaan valt nu ook op omdat je de foto zo ziet.
Straks als het model klaar is zie je het niet.
En het maakt het model toch meer af vind ik.
Ook de AdBlue dop is een leuke aanvulling, alleen mis ik de lasnaad op de tank waar het tussenschot zit.
Maar dat komt met je volgende model wel ;)
Succes met de rest :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2016 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Je bent weer met een juweeltje bezig Eddy!
Prachtig al die detaillering.
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2016 3:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Ziet er allemaal héél strak uit Eddy!
Tja, mijn Benzen hebben van binnen ook allemaal zakelijke kleuren, want zakelijke kleuren vervelen nu eenmaal nooit. :mrgreen:
Misschien een tip, wat ik vaak op bij de oosterburen zie bij deze half fabricaat kits, is dat er een zwarte styreenplaat aan de achterkant van de gril en aan de achterkant van de cabine worden geplakt, zodat je niet door de gril naar de achterkant kan kijken als het model op ooghoogte staat.
Maar mischien had je hier zelf ook al aan gedacht. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2016 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jul, 2016 23:03 pm
Berichten: 63
Mooi gezicht al Eddy en netjes met hetgeen aan details!

Gr,
Stefan

_________________
http://www.most-models.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: ma 26 dec, 2016 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Bedankt jongens voor de complimenten en de tips :brouw: .

@Hermann, aan plaatjes om de motorruimte af te dekken had ik inderdaad al gedacht. Ook aan de zijkanten achter de voorspatborden, anders kijk je er daar ook los door.

@Christiaan, bij hele grote combi tanks zie je inderdaad lasnaden zitten van het tussenschot. Ik heb grotendeels deze tank als voorbeeld gebruikt. De lasnaad zit onder de tankband weggewerkt :wink: :mrgreen: :

photo 395468


Een klein beetje verder gewerkt aan de MAN. Het interieur staat volledig in kleur.
Tegenwoordig is bijna elke trekker een automaat, maar Italeri voorziet nog een pook. Deze maar vervangen door een draaiknop. Moet alleen nog zwart geschilderd worden:

photo 395154

photo 395157


Over de Renault AE wordt weleens lacherig gezegd dat het een visbokaal is :mrgreen: , maar de TGX XXL moet daar niet voor onderdoen. Wat een lel van een voorruit zit er in dat ding.
Bovendien is het interieur van deze curbside kit niet echt gedetailleerd kwestie van achter- en zijwanden. In een 'normale' Italeri zitten deze er bij, maar bij de DAF en de MAN is het achterpaneel ook de binnenkant van de cabine, maar dan in negatief. Weinig detail dus, en binnenkant heeft gewoon de vorm van de buitenkant.
Kun je twee dingen doen. Ofwel nieuwe binnenpanelen maken, ofwel wegsteken.
Ik ga voor de laatste optie. Leek me bovendien wel leuk om dat eens te proberen.

Het plan is om gordijnen uit te printen op papier en deze in de cabine te hangen achter de stoelen. Verder nog een bedhoes op het onderbed en tegen de achterwand komt een geprinte led-plaat om die achterwand nog wat verder te camoufleren.
Dit is hoe het er zou komen uit te zien:

photo 395155

photo 395156


Ook de cabine nog wat verder gedetailleerd. Dit is hoe hij er nu bijstaat. De ledplaat is al de definitieve die erin gelijmd zit, maar de achterwand is nog dryfit:

photo 396178

photo 396179


Alle kleine aanbouw onderdelen voor de cabine zijn inmiddels ook gespoten.
De velgen zijn ontchroomd en staan nu in Humbroll blinkend zwart. Volgende keer Alclad Chrome spuiten.
Het einde komt in zicht.

Tot de volgende.


gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MAN TGX 18.440
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2016 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Eddy, mooie details!

Is het niet mooier om er toch een extra achterwand in te plaatsen zoals ik bij mijn DAF gedaan heb? Dat was ook maar gewoon een stuk styreen plaat met een lijstje rondom om de randen wat te camoufleren. Alles boven de deuren wordt toch grotendeels verborgen door het tweede bed.

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement