griffioen72 schreef:
zijn dat KFS platen die je gebruikt?? En is 1 set genoeg voor een hele combi??
Mooi hoor, succes met de aanhanger
Ja ze zijn van KFS en nee ik had zeker niet genoeg aan 1 set. Ik heb er voor de motorwagen 5 gebruikt en ga er nog zeker 4 bestellen voor de aanhanger.
Ik ben vanavond weer aan de gang geweest met de spindelpalen.
Voor diegenen die nog niet weten wat dat zijn... Dat zijn dus staande constructies waarin een draadeind zit, een spindel dus. Dit kan je dus vergelijken met een draadeind van een meter of 2,5 en een dikte van ca 5cm. Het voordeel van dit systeem is dat je de hoogte van het dek op de cm nauwkeurig op hoogte kunt instellen en dat het nooit kan zakken omdat de spindel moet draaien om de "moer" omhoog of omlaag te bewegen. Als de PTO dus uitstaat kan de spindel niet draaien en het dek dus niet zakken tijdens het rijden. Aangezien deze combi 3 spindelpalen heeft en 1 hydraulisch uitschuifbare paal is deze dus heel nauwkeurig af te stellen.
Dat dus over hoe en wat.
Hier zie je de spindelpalen waarin een M2 draadeind zit. Ik heb voor de drager waar het dek op komt te rusten, in een rechthoekig buisje 2 gaatjes geboord waar de draadeind doorheen kan en een moertje in het midden. Best wat gepriegel dus.
Zo komen ze aan het chassis vast en tussen de 2 liggers komt een verbindings-as te zitten die ervoor zorgt dat de 2 spindels even snel draaien anders krijg je hoogteverschil.
De achterste steunen zijn een heel ander verhaal. Het is een dikke stalen draaibare buis die onder de auto doorloopt met aan weerszijden een staander die hydraulisch in hoogte verstelbaar is. Om het dek aan de achterkant helemaal naar beneden te krijgen moeten de staanders helemaal ingeschoven worden en dan naar achteren wegdraaien. Het maken van die staanders was ook nog een heel karwij want ze zijn zeskantig en hol van binnen.
Ik wist niet echt hoe ik ze moest maken maar na een hoop uurtjes schuren en vijlen ben ik toch redelijk in de buurt gekomen van hoe het moet zijn.
De bovenste foto is de staande stand waarin hij dus kan uitschuiven en op de onderste kan het dek dus helemaal zakken.
Ik heb alleen een probleem met de plamuur die ik gebruik. Hij is te vloeibaar en daarom krijg ik de kieren pas na een keer of drie opvullen dicht. Voorheen had ik hetzelfde merk maar die was veel dikker en dus beter verwerkbaar. (iemand ervaring?)
Zal voor de duidelijkheid even 2 foto's plaatsen waarop de echte aanhanger staat in de staande en in de liggende stand.