Hallo brouwers!
Als eerste, sorry voor nog een projectje er tussendoor...
....maarehhhh...het bloed kruipt waar het niet gaan kan en had toch een beetje heimwee naar een redelijk eenvoudig SK projektje.
Zoals de titel verluid, wederom een Eurocab!
Nu zullen jullie denken....hij had toch al een Eurocab getoond....inderdaad mannen, maaaarrrrrr....dit wordt weer eens even een heel ander soort Eurocab.
Nu zijn er 4 verschillende Eurocabs, wel te verstaan de SK-1 groß, de smalle 2300mm Eurocab en de SK-2 groß en ook hier de 2300mm Cab.
Dit project wordt de 2300mm Cab waarvan sommige van jullie deze cabine op de modelbrouwers show hebben zien staan.
Een 1424 betekend dus een 4x2 met een 6 cilinder en om het feestje compleet te maken, het hele spul komt op lowliner banden te staan, moet zelfs!
Bij dit project gaan jullie ook zien dat er dus diverse chassis hoogtes zijn, en met deze Cab het lowliner concept al ontstaan was.
Wat deze keer ook héél anders is, is dat het chassis van deze cab een parallel chassis wordt.
Qua bouw dus een eenvoudig chassis wat redelijk vlot in elkaar gezet kan worden.
De bedoeling is om deze wagen in ieder geval voor de Wettringer dagen op zijn wielen te hebben staan, de Cab hoeft in principe tegen die tijd nog niet af te zijn want de prio ligt bij de Actros en North Benz.
Verder ben ik nog in dubio of het een Tarpaulin of een gesloten box moet gaan worden.
De truck zelf wordt dan globaal gezien zoiets als hieronder.....
De kleurstelling gaat in ieder uiteindelijk zoiets worden.....
Ok mannen, nu genoeg gekletst, en dan nu naar de voorbeelden en de stand van zaken.
Om te beginnen de cabine conversie met het bultje in de voorkant.....
Deze bult moet ook doorgevoerd worden in de grill, word nog al eens vergeten bij SK 2300mm bouwers.
Dan het Eurocab dak wat aangepast is, 4mm er tussen uit snijden, het dak zelf wegzagen en weg gooien om vervolgens zelf een zelf gemaakt en kloppend dak er op te plakken....
En dan de oranje gelakte cabine.....
Vervolgens het parallel chassis met wat grapjes.
Het eerste grapje is, het vastmaken van de kantelbeugel, zodat de cabine goed kan kantelen, zonder van het chassis af te vallen.
Het 2e grapje is, het omlaag brengen van de vooras.
Eerst de nokjes op de bladveren er volledig af snijden, het chassis is nu nog steeds te hoog, dus dit wordt moet de voor as nog gemodificeerd worden.
Het duurde even tot ik er achter was hoe dit bij deze SK uitvoering zat, maar na een hoop bestuderen van het referentie materiaal en de uitleg van service dealer, kwam ik er achter dat de vooras 2 opstaande knikken heeft.
Op de onderste foto zien jullie bij héééél goed kijken, de knik aan de linkerkant van de vooras......aan de rechterkant zit ie trouwens ook .........
.........
En dan natuurlijk de 1/24 versie.....
De cabinesteun weer aanpassen en het luchtfilter weg laten omdat deze bij het voorwiel komt te zitten.
Dan de lucht geveerde achteras....
En het gehele chassis tot nu toe....
Het geheel tot nu toe.....
En dan het vergelijk met de "normale" Eurocab.
En het verschil in chassis hoogte......
Tja heren, zoals jullie zien is er tussen de projecten door, een beetje aan deze Cab begonnen.
Het verslag zal waarschijnlijk geen gigantisch uitgebreid verslag worden, maar zal zéker even stil staan bij de afwijkende zaken die bij deze Eurocab nét even allemaal wat anders zijn.
Hiermee hoop ik uiteindelijk weer een doch enigszins eenvoudig, doch een apart, niet alledaags model neer te kunnen/mogen zetten.
Ik hoop bij deze jullie nieuwsgierigheid weer enigszins gewekt te hebben!
Hermann