Hallo beste brouwers!
Bedankt voor jullie reacties!
Ja, de afstand tussen aanhanger en truck is een beetje op de gok gebeurd.
De meeste referentiefoto's zijn onder een hoek genomen, en dus lastig te bepalen.
In ieder geval ben ik erg blij dat Eddy even met wat harde cijfers komt, en hiermee de aanhanger op de juiste afstand kan houden, zelf ben ik deze afmeting "vooralsnog" nergens anders tegen gekomen.
Goed, nu kon ik nog wat smokkelen met de ronde koppelpen van de dissel, maar kwam dan zo ver uit te staan dat dit er eigenlijk ook niet uitzag.
Dus even diep zuchten en een nieuwe dissel maken.
De aanhechting op het chassis heb ik met dit karwei ook nog even, adhv foto's, een beetje herzien.
Het chassis is nu zo ver spuitklaar, heb hier naar toe gewerkt omdat ik nog even de mooie dagen wil meepakken voor het spuitwerk.
De remboosters heb ik uit de Heller trailer kit genomen en deze een beetje aangepast.
Vervolgens wat bekabeling aangebracht en de spatborden uit de " Italeri mudguard/velgen-set" kort gezaagd, zodat dit ook weer de halve spatborden werden.
Alles uitmeten en uitmikken om vervolgens deze spatborden te plaatsen.
De remtrommels zijn op de hand gemaakt, eerst de rondjes uitgetekend en uitgeknipt om vervolgens met behulp van een cirkelmal alles op de hand rond te vijlen.
De lichtbak is nu ook gereed en de onderrijbeveiliging even met tape gefixeerd.
Als je goed kijkt zien jullie ook de witte hengseltjes aan de zijkant van het zeil zitten, zag dit op vele foto's en heb dit van styreenpapier zo goed en zo kwaad nagemaakt...
....dit natuurlijk ook op de motorwagen.
De ronde koorden aan de onderzijde van het zeil zijn nu ook gemaakt en zowel op de voor- en achterzijde van de aanhanger geplaatst. als op de motorwagen.
Dan op de voorkant van de bak een steunpoot even los geplaatst.....
En als laatste het totaalbeeld met de juiste afstand tussen motorwagen en aanhanger die nu 3,1cm bedraagt..
Ja heren, het chassis is nu zover gereed.
Voor diegene die ook zo,n wipkar willen maken, is het met een trailer-kit erg goed te doen.
Als je uitgaat van normale wielen, dan hoef je eigenlijk weinig aan zo'n kit te verbouwen.
Het chassis wat ik gemaakt heb is dan ook grotendeels op het Italeri chassis gebaseerd, met 1 verschil......en dat is de veerhoogte mbt de lowliner wielen.
Deze veerhoogte is anders/kleiner als bij een chassis met normale wielen.
Als je de achterste delen van het trailerchassis pakt, dan hoef je alleen deze delen op maat van de bak te maken en kun je spelen met de assen.
Hierin heb je 3 keuzes,
Keuze 1 is om de achterste asophanging weg te snijden en een echte middenas aanhanger maken.
Keuze 2 is dat je de middelste asophanging weg kan snijden en hiermee een wide spread assenstel krijgt, waar je dan weer een kleine opbergkist tussen de assen kan hangen.
Keuze 3 is om de laatste 2 assen, uit het midden en meer naar achteren te houden, hierbij hoef je alleen de voorste asophanging weg te snijden.
Voor lowliner wielen of jumbo wielen moet je de asophanging herzien mbt de veerhoogte, dit heb ik al getoond in het lowliner topic.
Het enige wat zelf gemaakt dient te worden is de dissel en de ophanging van deze dissel.
Echter, bij gewone wielen kan er ook gekozen worden voor een kortere dissel die hogerop geplaatst is, die dan weer op de vangmuil zit die op zijn beurt weer op de normale plek achter op het chassis van de motorwagen zit.
Deze dissel loopt als het ware door in het verlengde van het aanhanger chassis.
Goed heren, dit gewoon even ter info en ik zou zeggen, tot de volgende maar weer!
Bron: lkw-infos.eu
Hermann.