Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 10:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: do 05 okt, 2017 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Goeie keus Hermann.
Ik zou nog verder zijn gegaan en ook iets met de velg uitgespookt hebben want als ik hier de voornamelijk Poolse en Tsjechische waaiboomcombies op de snelweg A1 zie hebben die smalle enkellucht met een vrij platte velg vergelijkbaar met de Heller trailer velgen of zelfs vergelijkbaar met voorwielvelgen.
Soms met enkelas wipkar zeilwagens waar wellicht piepschuim in zal zitten.....
Maar je Duitse medebouwers zullen het precies weten, succes verder.

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Zo.....de 2e bak heeft nu ook de blauwe kleur en de assen zitten er nu definitif onder.
Bij de vorige post had ik al geschreven dat de velgen gelakt waren, nu hier het resultaat.

photo 422287

De velgringen komen van een gewone vrachtautovelg, die in diameter iets kleiner is dan de trailervelg, en hiermee de trailervelgen optisch verkleind heb.
Hierdoor hoef je ook geen rand van de velgring af te schuren, waardoor je een vollere band krijgt, de velgring valt net genoeg op de band om hetzelfde effect te krijgen, dan wanneer je de velgring dunner zou schuren.
De achterzijde van de velg heb ik een 1 of 2mm weg gezaagd zodat de velg wat dunner is.

Dan de assen verder bewerken....

photo 422286

photo 422290

photo 422288

En de trekhaak, die nu nog los onder de aanhanger geplaatst is, verder gedetailleerd.
Hier moet nog wat afwerk werk gebeuren zodat deze dadelijk ook definitief gemonteerd kan worden.

photo 422289

Dan de licht units op de motorwagen plaatsen....

photo 422291

Moeten alleen nog 2 kenteken verlichtingen gemaakt en geplaatst worden.
Het reservewiel heeft nu ook zij plek gekregen en heb nog wat leidingen die op de ketel batterij zitten én in het zicht zitten, nu ook geplaatst.
Deze bekabeling hou ik bij dit model expres eenvoudig en doe alleen de zaken die direct in het zicht zitten omdat de bak toch alle zicht hierop weg neemt.
Bij dit model gaat het vooral om de buitenkant en wil hem zoals eerder gezegd, voor "mijn doen" eenvoudig houden en een beetje in de stijl van de 1e groene NG die ik gemaakt heb.

photo 422296

Vervolgens de bak van de aanhanger los op het chassis en alles even los achter elkaar geplaatst.

photo 422292

photo 422293

Van styreenpapier de TIR banden weer gemaakt en nu liggen de dunne ronde koorden, die later aan de onderzijde van het zeil geplaatst worden, te drogen van hun witte lak.

photo 422294

photo 422295

De uit stekende uiteinden van deze TIR banden worden later met een lus op het 1e bevestigingspunt terug geplakt zoals dit op de motorwagen is gebeurd.
Dan nu het voorlopige totaalbeeld....

photo 422297

photo 422298

Ja heren, en zo gaan we dan weer rustig verder. :D
Het trailer chassis moet nog wat zaken krijgen zoals, remboosters en spatborden met daarbij héél misschien nog aan beide zijden een opbergkist, en hoop later op nog een paar mooie dagen om het chassis dan uiteindelijk in de donkergrijze kleur van de Benz te spuiten.
Dit was hem weer voor even en ik zou zeggen, tot de volgende!

photo 422285
Bron

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Goede keuze Hermann van de velgen. En zo met de bak van de wippert word het ene hele mooie Duitser. :brouw:
Hopen dat het weer nog even mee werkt om je chasis van kleur te voorzien.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik vind deze velgen goed gelukt. Slim ook dat je de vrachtwagenvelgringen hebt gebruikt om de velgen optisch te verkleinen.
In het echt bij sommige kiepwagens, die rijden op 24" velgen, zie je nu steeds vaker een nieuwer type velg. De oude variant had 'n dunne velgring en de nieuwe heeft een veel dikkere ring. Daardoor oogt de velg, ondanks dat ie nog steeds 24" is, een stuk kleiner..
Bij telescoopkranen van Liebherr is het juist weer andersom. Daar zijn ze van dikke velgranden naar dunne overgegaan. Jammer want dat haalt het stoere van zo'n 'dikke' kraan helemaal weg..

Waar ik even wat twijfels bij heb is de ruimte tussen vrachtwagen en aanhangwagen. Ik zie een foto waarop de combinatie ingestuurd staat en er is niet veel ruimte tussen beide laadbakken.
Als nu de combi in een bocht over een bult rijdt is er niks aan de hand maar als ie door een dieper gelegen deel moet rijden komen de bovenkanten met elkaar in botsing.
Maar ook al zou die recht achteruit bijvoorbeeld een laadput inrijden, dan geldt nog steeds hetzelfde. Eerst gaat de aanhangwagen naar beneden en rijdt de vrachtwagen nog horizontaal dus zal de ruimte boven tussen de laadbakken toenemen. Maar op een bepaald moment rijdt de aanhangwagen weer horizontaal maar rijdt de vrachtwagen nog achteruit naar beneden waardoor de beide laadbakken boven in botsing kunnen komen.

Op de eindfoto van een eerder bericht zie ik meer ruimte tussen beide?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 7:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
wordt mooi, is al mooi trouwens.
je zou nog gaten kunnen maken in de velgen, met 1,5 mm opboren. tussen de wielmoeren.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Nette Duitser heb je zo staan met de wapperwipbak erachter Hermann :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
moddertrukker schreef:
Waar ik even wat twijfels bij heb is de ruimte tussen vrachtwagen en aanhangwagen.

Volgens mij is normaal gezien de afstand tussen vrachtwagen en wipkar minimaal 75cm in het echt. Dat zou in 1/24 ruim 3,1cm zijn.
Op de foto's moeilijk te beoordelen of die afstand inderdaad zoveel is, maar het lijkt zo op het zicht minder. Misschien dat Hermann daar nog eens naar kan kijken :wink: .

Nu met de wielnaven geverfd lijkt het geheel er toch wel prima uit te zien hoor Hermann :brouw: . We kennen jou als een detail purist en iemand die historisch correct bouwt, en dan zijn deze lowliner banden wel een must :mrgreen: :wink: .

Succes met de laatste afwerkingen.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Bedankt voor jullie reacties!
Ja, de afstand tussen aanhanger en truck is een beetje op de gok gebeurd.
De meeste referentiefoto's zijn onder een hoek genomen, en dus lastig te bepalen.
In ieder geval ben ik erg blij dat Eddy even met wat harde cijfers komt, en hiermee de aanhanger op de juiste afstand kan houden, zelf ben ik deze afmeting "vooralsnog" nergens anders tegen gekomen.

Goed, nu kon ik nog wat smokkelen met de ronde koppelpen van de dissel, maar kwam dan zo ver uit te staan dat dit er eigenlijk ook niet uitzag. :?
Dus even diep zuchten en een nieuwe dissel maken. :lol:
De aanhechting op het chassis heb ik met dit karwei ook nog even, adhv foto's, een beetje herzien.

photo 422905

photo 422904

Het chassis is nu zo ver spuitklaar, heb hier naar toe gewerkt omdat ik nog even de mooie dagen wil meepakken voor het spuitwerk.
De remboosters heb ik uit de Heller trailer kit genomen en deze een beetje aangepast.
Vervolgens wat bekabeling aangebracht en de spatborden uit de " Italeri mudguard/velgen-set" kort gezaagd, zodat dit ook weer de halve spatborden werden.
Alles uitmeten en uitmikken om vervolgens deze spatborden te plaatsen.

photo 422903

photo 422906

De remtrommels zijn op de hand gemaakt, eerst de rondjes uitgetekend en uitgeknipt om vervolgens met behulp van een cirkelmal alles op de hand rond te vijlen.

photo 422907

De lichtbak is nu ook gereed en de onderrijbeveiliging even met tape gefixeerd.

photo 422908

Als je goed kijkt zien jullie ook de witte hengseltjes aan de zijkant van het zeil zitten, zag dit op vele foto's en heb dit van styreenpapier zo goed en zo kwaad nagemaakt... :roll: ....dit natuurlijk ook op de motorwagen. :wink:
De ronde koorden aan de onderzijde van het zeil zijn nu ook gemaakt en zowel op de voor- en achterzijde van de aanhanger geplaatst. als op de motorwagen.

photo 422910

Dan op de voorkant van de bak een steunpoot even los geplaatst.....

photo 422911

En als laatste het totaalbeeld met de juiste afstand tussen motorwagen en aanhanger die nu 3,1cm bedraagt..

photo 422912

photo 422909

Ja heren, het chassis is nu zover gereed.
Voor diegene die ook zo,n wipkar willen maken, is het met een trailer-kit erg goed te doen.
Als je uitgaat van normale wielen, dan hoef je eigenlijk weinig aan zo'n kit te verbouwen.
Het chassis wat ik gemaakt heb is dan ook grotendeels op het Italeri chassis gebaseerd, met 1 verschil......en dat is de veerhoogte mbt de lowliner wielen.
Deze veerhoogte is anders/kleiner als bij een chassis met normale wielen.

Als je de achterste delen van het trailerchassis pakt, dan hoef je alleen deze delen op maat van de bak te maken en kun je spelen met de assen.
Hierin heb je 3 keuzes,

Keuze 1 is om de achterste asophanging weg te snijden en een echte middenas aanhanger maken.
Keuze 2 is dat je de middelste asophanging weg kan snijden en hiermee een wide spread assenstel krijgt, waar je dan weer een kleine opbergkist tussen de assen kan hangen.
Keuze 3 is om de laatste 2 assen, uit het midden en meer naar achteren te houden, hierbij hoef je alleen de voorste asophanging weg te snijden.
Voor lowliner wielen of jumbo wielen moet je de asophanging herzien mbt de veerhoogte, dit heb ik al getoond in het lowliner topic. :wink:

Het enige wat zelf gemaakt dient te worden is de dissel en de ophanging van deze dissel.
Echter, bij gewone wielen kan er ook gekozen worden voor een kortere dissel die hogerop geplaatst is, die dan weer op de vangmuil zit die op zijn beurt weer op de normale plek achter op het chassis van de motorwagen zit.
Deze dissel loopt als het ware door in het verlengde van het aanhanger chassis. :wink:

Goed heren, dit gewoon even ter info en ik zou zeggen, tot de volgende maar weer!

photo 422913
Bron: lkw-infos.eu

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Zo met die aanhanger erachter ziet je Mercedes er veel completer uit. Als losse motorwagen zou je hem te kort hebben gedaan.
Het kán wel, bijvoorbeeld als Brummi met de aanhangwagen erachter ergens niet kan komen en hem dan op een industrieterrein even wegzet en solo naar het aflever-/laadadres rijdt..

En nu ook de details erop komen gaat het model nóg meer leven.
Die hengsels aan de zeilen zijn ervoor om, als het zeil ontspannen is, de stang (waaraan het zeil vastzit) uit het spanmechanisme te tillen. Heb jij ergens zo'n zeilspanner zitten al :roll:??

Ook mooi dat je de tussenruimte tussen motorwagen en aanhangwagen nog hebt aangepast. Zo te zien past deze combinatie ruimschoots binnen de toegestane maximale lengte dus waarom zou je zo'n kortgekoppelde aanhangwagen maken?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Je levert weer een huzarenstukje Hermann!
Komt best goed met Brummi 8)

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement