Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2015 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Als eerste, sorry voor nog een projectje er tussendoor...Afbeelding....maarehhhh...het bloed kruipt waar het niet gaan kan en had toch een beetje heimwee naar een redelijk eenvoudig SK projektje.Afbeelding

Zoals de titel verluid, wederom een Eurocab!
Nu zullen jullie denken....hij had toch al een Eurocab getoond....inderdaad mannen, maaaarrrrrr....dit wordt weer eens even een heel ander soort Eurocab.

Nu zijn er 4 verschillende Eurocabs, wel te verstaan de SK-1 groß, de smalle 2300mm Eurocab en de SK-2 groß en ook hier de 2300mm Cab.
Dit project wordt de 2300mm Cab waarvan sommige van jullie deze cabine op de modelbrouwers show hebben zien staan.

Een 1424 betekend dus een 4x2 met een 6 cilinder en om het feestje compleet te maken, het hele spul komt op lowliner banden te staan, moet zelfs!
Bij dit project gaan jullie ook zien dat er dus diverse chassis hoogtes zijn, en met deze Cab het lowliner concept al ontstaan was.
Wat deze keer ook héél anders is, is dat het chassis van deze cab een parallel chassis wordt.
Qua bouw dus een eenvoudig chassis wat redelijk vlot in elkaar gezet kan worden.

De bedoeling is om deze wagen in ieder geval voor de Wettringer dagen op zijn wielen te hebben staan, de Cab hoeft in principe tegen die tijd nog niet af te zijn want de prio ligt bij de Actros en North Benz.
Verder ben ik nog in dubio of het een Tarpaulin of een gesloten box moet gaan worden.
De truck zelf wordt dan globaal gezien zoiets als hieronder.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kleurstelling gaat in ieder uiteindelijk zoiets worden.....

Afbeelding

Ok mannen, nu genoeg gekletst, en dan nu naar de voorbeelden en de stand van zaken.
Om te beginnen de cabine conversie met het bultje in de voorkant.....

Afbeelding

Deze bult moet ook doorgevoerd worden in de grill, word nog al eens vergeten bij SK 2300mm bouwers.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan het Eurocab dak wat aangepast is, 4mm er tussen uit snijden, het dak zelf wegzagen en weg gooien om vervolgens zelf een zelf gemaakt en kloppend dak er op te plakken....

Afbeelding

Afbeelding

En dan de oranje gelakte cabine.....

Afbeelding

Vervolgens het parallel chassis met wat grapjes.
Het eerste grapje is, het vastmaken van de kantelbeugel, zodat de cabine goed kan kantelen, zonder van het chassis af te vallen.

Afbeelding

Het 2e grapje is, het omlaag brengen van de vooras.
Eerst de nokjes op de bladveren er volledig af snijden, het chassis is nu nog steeds te hoog, dus dit wordt moet de voor as nog gemodificeerd worden.

Het duurde even tot ik er achter was hoe dit bij deze SK uitvoering zat, maar na een hoop bestuderen van het referentie materiaal en de uitleg van service dealer, kwam ik er achter dat de vooras 2 opstaande knikken heeft.
Op de onderste foto zien jullie bij héééél goed kijken, de knik aan de linkerkant van de vooras......aan de rechterkant zit ie trouwens ook ......... :roll: .........Afbeelding

Afbeelding

En dan natuurlijk de 1/24 versie.....

Afbeelding

Afbeelding

De cabinesteun weer aanpassen en het luchtfilter weg laten omdat deze bij het voorwiel komt te zitten.

Afbeelding

Dan de lucht geveerde achteras....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het gehele chassis tot nu toe....

Afbeelding

Het geheel tot nu toe.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan het vergelijk met de "normale" Eurocab.

Afbeelding

Afbeelding

En het verschil in chassis hoogte......

Afbeelding

Tja heren, zoals jullie zien is er tussen de projecten door, een beetje aan deze Cab begonnen.
Het verslag zal waarschijnlijk geen gigantisch uitgebreid verslag worden, maar zal zéker even stil staan bij de afwijkende zaken die bij deze Eurocab nét even allemaal wat anders zijn.
Hiermee hoop ik uiteindelijk weer een doch enigszins eenvoudig, doch een apart, niet alledaags model neer te kunnen/mogen zetten.
Ik hoop bij deze jullie nieuwsgierigheid weer enigszins gewekt te hebben! :wink:

Afbeelding

Hermann


Laatst bijgewerkt door Woefdram op za 07 apr, 2018 9:38 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2015 17:11 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Nou jij bent ook niet te stoppen zeg!!! Maar goed, we schuiven gewoon weer stilletjes aan om te volgen maar in ieder geval een mooie aftrap.

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2015 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Effe tussen door zegt ie dan. :shock:
Maar weer en mooie Benz bouw erbij , ik volg je. :D

groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2015 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Alsof de oranje cabine meteen een heel stuk kleiner is...
Mooie typische kleur ook trouwens.
En ook de aanpassingen zien er goed uit.

Wat betreft de bandjes, zijn die hetzelfde als de Italeri banden maar dan kleiner in diameter?
De velgen op de foto doen je model geen goed als ik eerlijk ben. Ten eerste omdat de banden binnen de velgrand vallen en ten tweede omdat de velg nu wel heel erg groot lijkt ten opzichte van de rest.
De oude Italeri velgen zouden beter staan, denk ik.

En ondanks dat je er een 'snel' projekt van wil maken ben ik benieuwd wat er uiteindelijk nog meer aangepast gaat worden en aan details wordt toegevoegd.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2015 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi project weer!

De 'Hogeschool in Benzen' is weer een nieuwe cursus begonnen.
Heel leerzaam :brouw:

Succes met dit 'tussendoortje'.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: vr 27 feb, 2015 7:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Ben ook gespannen. Goed begin is het halve werk. En inderdaad, neem de juiste velgen en banden, maar daar heb je vast wel over nagedacht

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: vr 27 feb, 2015 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Even een projectje tussendoor zeg ie :lol:

deze heb je zeker in je nachtdiensten in elkaar gezet ha ha ha. Nee even zonder dollen Hermann, je krijgt met deze erbij een mooi aantal verschillende type's Benzen bij elkaar. Mooi hoor!!

Succes met deze Eurocab versie. :brouw:

Groet,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: vr 27 feb, 2015 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ja hermann , je had het bij mij thuis al gezegd dat je deze aan het doen was
en eddy , hij heeft op de werkplek ook een hobbyplek [ VOORAL S,NACHT,S!!!! :lol: ]
we gaan de vorderingen volgen van deze ster
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: vr 27 feb, 2015 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Netjes hoor Hermann, mooi project weer.
Nu kan ik mooi bij jou afkijken voor als ik ooit aan deze ga beginnen.

Afbeelding

Waarvoor is die knik in de grill?? voor de radiateur??
En zou bovenstaande MB dat ook hebben??
En ook slim hoe jij die cabinekanteldingen al hebt vastgemaakt, ik moet dat nu achteraf gaan doen.
Nou succes met de bouw :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: vr 27 feb, 2015 14:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Mannen!, leuk dat jullie er weer bij zijn en bedankt voor jullie reacties!Afbeelding

Jeroen,
Jeroen schreef:
Wat betreft de bandjes, zijn die hetzelfde als de Italeri banden maar dan kleiner in diameter?
De velgen op de foto doen je model geen goed als ik eerlijk ben. Ten eerste omdat de banden binnen de velgrand vallen en ten tweede omdat de velg nu wel heel erg groot lijkt ten opzichte van de rest.
De oude Italeri velgen zouden beter staan, denk ik.

Je vergeet de ventielen, de niet versprongen bouten en de verkeerde naven in de achterassen te noemen. :wink:
Je scherpte stel ik altijd zéér op prijs maarrrr......je bent deze keer iets te vlot. :lol:
De velgen die je ziet zijn gewoon oude "pasvelgen" en zitten er even onder voor de juiste hoogtes.
Als ik eenmaal zo ver ben dat ik aan de velgen ga beginnen, dan worden deze natuurlijk ook weer zo correct mogelijk gemaakt.

De banden zelf komen van Schaper die op zijn beurt deze weer van KFS heeft en zover ik weet heeft Heinz ze ook, maar dan in 2 kwaliteit soorten.
De KFS kwaliteit en de goedkopere lowliner gummies die er met de vele luchtbellen in het rubber, slecht uitzien, maar zijn daarentegen dan ook €2,50 per band.

Christiaan,
Christiaan schreef:
Waarvoor is die knik in de grill?? voor de radiateur??
En zou bovenstaande MB dat ook hebben??

De knik of bult, is zover ik weet een cosmetisch iets, want de radiateur zit gewoon op dezelfde plek zoals alle andere SK's en de ruitenwissermotor is ook niet opeens veel groter geworden of zo.Afbeelding

De SK-1 ,die je toont, en op de foto de bult niet heeft zitten, heeft het wél en niet.
Dit heeft zover mij bekend met bouwseries of bouwjaar te maken.
De éérste smalle SK-1 serie had dit niet, terwijl de latere series dit wel op de "smalle" halve en hele slapers hadden, inclusief de dag cabine, en de SK-2 heeft dit zowel op de eerdere als de latere bouwseries zitten en daarbij ook op de dagcabine.
Dus voor de SK-1 die je wil maken, heb je hierin vrijheid. :wink:

Edit:
Hieronder nog even een foto voor jou van de smalle SK-1 halve slaper waarbij deze bult wél gemaakt is.

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement