Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2017 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Net als Christiaan vind ik de wielbasis niet kloppen met de laadbaklengte.
Het achterwiel bevindt zich nu tussen 2 gespen. Ik zou nu één zo'n 'vakje' opschuiven naar achteren.

Verder toch weer mooi detailwerk!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2017 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
De verhoudingen kloppen niet? :roll:
Ik heb alles nog eens na gemeten en het chassis, wielbasis en overhang kloppen exact met het maten tabelletje voor een 1424L met hele slaper.
De overhang bij deze uitvoering is 262mm en klopt omgerekend ook met het model, 10,9 cm

De bak inkorten gaat zo goed als niet, ik heb nog 3mm speelruimte op de achterste deurlijst en het chassis, anders komt de deurlijst direct boven het chassis te zitten, en dat gaat hem ook niet worden.
Het enige verschil is, dat op de echte wapperbak 12 gespen zitten en op die van Italeri 10.
Toch komt zowel op de echte als op het model, het achterwiel precies tussen 2 gespen te zitten.
Dus ja, of je deze 3mm echt het verschil gaan maken op deze oppervlakte?

photo 411912

photo 411913

Hermann.

Ps,

Ik heb nog even omgerekend met 12 gespen en wat denk je, de 5e gesp van achteren gerekend, komt precies bij het achterwiel uit en de 6e na het achterwiel, net zoals op de echte. :D
Dus het zou toch allemaal moeten kloppen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: ma 29 mei, 2017 12:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
jongen,s toch , niet meer doen he , zeggen dat de verhoudingen niet kloppen , :? nu is hij helemaal van slag af , alles is nu voor de zoveelste keer nagemeten
hij heeft zelf,s gebeld , of te wel er haben selbst fernsprechen mit ihr freund uber dieser lkw in Ubereinstimmung sein :(
nu dat allemaal goed is kan hij weer met een gerust hart verder :D , we gaan het zien

zal van de week wel weer veel koffie kosten om hem rustig te krijgen [ ik zal er niet over beginnen :lol: ]
ga zo door hermann , niks aan de zeis :roll:
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: ma 29 mei, 2017 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Zo te zien hebben de twee Mercedessen die je nu laat zien allebei een andere wielbasis. De donkergrijs/groen/zwarte Mercedes oogt in ieder geval langer dan de blauwe. Déze heeft inderdaad de verhoudingen die jij op je model ook hebt getroffen. Hier zie je de achteras zowat onder het midden van de laadbak zitten.
Ik heb niet naar de gespen gekeken omdat de verdeling niet helemaal evenredig (of hoe zeg je dat?) is op de Italeri laadbak..

Maar als je inderdaad de blauwe MB als referentie aanhoudt, neem ik mijn woorden terug.
Ga je uit van die donkere MB, dan blijf ik bij mijn standpunt :wink:..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2017 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Inderdaad Jeroen, de 2 voorbeeld foto's zijn van 2 verschillende chassis lengtes.
De foto's waren niet het voorbeeld, dat kwam later pas, toen ik besloten had om geen koelbox er op te zetten.
Het voorbeeld was mijn "technische specificaties voor bedrijfswagens" boekje.

photo 412152

Het rechtse blauwe boekje is mijn "Benzen bijbeltje", hierin staan alle NG en SK modellen die Mercedes ooit gemaakt heeft, vermeld.
Hierin staan alle cabine varianten en bouwseries met hun bij behorende chassis maten.
Ook staan hierin de verschillende lengtes ivm bladveren of luchtveren, met daarbij de chassis- en cabine hoogtes in zowel beladen als onbeladen stand.
Alleen al voor de 1424 zijn er al 10 pagina's van alle 1424 varianten die door Mercedes gebouwd zijn.
Kortom, een boekje wat mijn uitgangspunt is, en ik dus héél zuinig op ben. :wink:

Het linkse boekje staat alles over hulpramen en opbouwen tbv NG/SK.
Ook staat hierin vermeld de verschillende bevestiging manieren om een hulpraam op een vast chassis te monteren, dus ook een boekje om zuinig op te zijn. :mrgreen:

Goed heren, na dit kleine misverstandje is er niets aan het chassis veranderd en gaan we dan weer rustig door.
Het kopschot is nu gereed gemaakt met profieltjes, hierin had ik behoorlijk wat vrijheid, omdat er vele verschillende kopschotten waren te vinden.

photo 412150

Vervolgens even de brandstof tanken opgezocht en deze even in de steunen geklemd, om te kijken hoe dit in zijn geheel er uit ziet.

photo 412147

En even een foto met een normaal en volwaardig achterwiel er op, om te laten zien dat deze kleine winkelwagen wieltjes nogal een vertekend beeld kunnen geven in het geheel.

photo 412149

De deurlijst aan de achterzijde van de bak, die er nog los in zat, laat ik weg.
Bij de meeste foto's zag ik dat de achterzijde van de bak gewoon dicht zat met een groot zeil.
Hiermee komen de deuren te vervallen en is de bak meer zoals de tijdsgeest toen was.
Dit betekend dat ik nu aan de onderkant van de bak bij het chassis, nét genoeg ruimte heb om de lichtbak met de achterlichten te kunnen plaatsen, deze komt namelijk onder de laadvloer te zitten.
Natuurlijk moet deze eerst nog even gemaakt worden. :wink:

photo 412151

Goed heren, dit was hem weer voor even, en ik zou zeggen.....tot de volgende maar weer!

photo 412153
Bron

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
sorry Hermann, ik wilde je niet van slag brengen haha :wink:
Wij zijn zulke verhoudingen ook niet gewend, want met een zware vracht erin zal het niet lekker rijden.
Maar dit is vast voor lichte volume goederen.
Ga zo door :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2017 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

We zitten weer in het prachtige weer, en dat betekend dat er weer van alles gespoten kan worden.
Niet zozeer bij deze Eurocab, maar meer bij de megatrailer.
Toch pak ik deze tussendoor er gewoon bij en ben nu vooral bezig geweest om het chassis spuitklaar te maken.
Om te beginnen heb ik bij de laadbak, met styreenpapier het achterste zeil geplaatst.
Dit styreenpapier is zo verschrikkelijk dun, dat ik met de achter- of de ronde kant van de scalpel heb gebruikt om de vouwen in het styreen te maken.

Later zullen de oogjes in het zeil gemaakt worden om later hierop het douanekoord te bevestigen.
Dan het styreenpapier met minimaal contacta lijm op de bak lijmen.
Iets te veel contacta lijm kan namelijk dit styreenpapier zomaar oplossen, waardoor er gaten gaan ontstaan. :!:....voorzichtigheid is dus aan te raden. :lol:

photo 413154

Dan tussen de bedrijven door het hulpchassis afgemaakt, en de bevestigingspunten op het chassis geplakt met de nodige boutkopjes die ik met de punch & die set heb geslagen, en alles in kleur zetten.

photo 413152

photo 413151

De remboosters moesten ook zelf gemaakt worden, en heb er nog wat luchtblokjes bijgemaakt voor de remleidingen.

photo 413150

Als laatste was de vangmuil constructie aan de beurt.
Gelukkig had ik nog een vangmuiltje liggen, en heb deze voorgeboord en een draadeindje er in gedraaid, zodat deze op de constructie geschroefd kan worden.
Dit is ook makkelijker met spuiten, zodat je overal goed bij komt en bij het afbouwen je de vangmuil alleen maar op de constructie hoeft te schroeven.

photo 413153

Verder is ook de plaat met de aansluitingen voor lucht en electra gemaakt, met daarbij een messing buis waar straks het trekkoord in komt te zitten, waarmee de vangmuil ontkoppeld wordt.

photo 413149

photo 413148

photo 413147

En zo gaan we dan weer rustig verder.
Nu nog de aandrijfassen, achterspatborden en een lichtbak maken, en dan gaat dit chassis ook zo'n beetje naar de spuitsessies.
Voor nu, tot later!

photo 413145
Bron

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2017 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Mooie details. Waar halen jullie toch allemaal de tijd vandaan :oops: :shock:

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2017 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Tjaah, het heeft even geduurd, maar we zijn weer "in the house".
Nu het nog mooi weer is, wil ik nu vooral wat spuitwerk afronden voordat het koudere en nattere weer gaat intreden.
Dit betekend dat ik alvast de grote spuitwerkzaamheden van deze kleine Duitser heb afgerond, en nu alleen nog maar schilder werkzaamheden hoef te doen.
Het mooie van dit soort werk is, dat het nu opeens heel dicht naar een eindstreep gaat, voor je gevoel dan want er zijn nog wat kleine zaken die nog moeten gebeuren.
Enfin, om een kort verhaal lang te maken, hieronder even wat plaatjes.....

photo 419183

photo 419184

photo 419186

photo 419188

photo 419187

Dan het kopschot van de bak in de cabine kleur.......

photo 419190

En een totaal plaatje tot nu toe....

photo 419189

Het zeil wordt een blauwe kleur, vind ik mooier afsteken op het oranje dan een grijze kleur.
De inspiratie van deze kleuren heb ik eigenlijk opgedaan bij de afsluitfoto.
Dit was het dan voor zover en ik zou zeggen, bis bald! :lol:

photo 419185
Bron

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MB Eurocab 1424
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2017 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie vorderingen weer Hermann!
Stemmig grijs chassis met een jubel oranje Hütte darauf. :mrgreen:
Succes nog even :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement