Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 dec, 2015 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Dankje Cristiaan, wat de lampen betreft zou het wel mogelijk moeten zijn, misschien niet als ets, maar misschien wel op de zelfde manier als ze ook zwaailampen maken en ja natuurlijk zou het ook op de manier willen zoals jij zegt. Zeker natuurlijk kan der verf over maar das naar mijn idee weer niet het idee achter de ets lampen. Ze hebben ook rode achter lichten dus zou niet zo moeilijk moeten zijn.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Zo hier ook maar weer even een Up-date plaatsen. :lol:
De laatste 2 maand druk bezig geweest met een tussendoor projectje en met de andere projecten.

:arrow: In die 2 maand natuurlijk niet stil gezeten wat deze betreft. IK ben bezig geweest met onder anderen het dakrek.
Deze stond al in de verf maar was er niet tevreden over dus maar in de MrMuschle.
Heb boven het dakluik een nieuwe plaat gemaakt die iets minder hoog is en iets groter van formaat. Verder aan beide kanten een beugeltje gemaakt. Hier komen de Michelin poppetjes op.
Tevens een betere manier van bevestiging gemaakt voor de lichtbak. Dit afgekeken van Zeger bij de Ginaf voor de diezeltanks :oops: .

photo 360205

photo 360204

Natuurlijk ook een paar bouten en moeren geplaatst 8)

:arrow: Verder gaten in het dak geboord voor het bevestigen van de zwaailampen en dakrek.

photo 360203

en dan ziet het dak rek er dan uit als alles der op zit.

photo 360202

En hier dan het dakrek op het dak incl dekzeil.

photo 360201


:arrow: Nu dat wat het meeste werk en tijd voor deze truck, de afgelopen 2 maand, in beslag heeft genomen.
De deurpanelen van de 3 serie zoals ze op deze foto staan;

photo 343056

Dit is de enigste referentie foto die ik kon vinden maar hij is meer dan duidelijk genoeg.

Ik ben begonnen met het dicht maken van de binnenkant van de deuren. Omdat dat uit staal is en 1 geheel vormt met de deur.
Daarna heb ik de onderplaat van het paneel uit gesneden. Dit uit 0,75mm dikke plaat. Toen heb ik de (zeg maar) verhoging gemaakt. Hiervoor het 0,5 mm plaat gebruikt en de form hier op afgetekend en uitgesneden. Dit ging helaas niet in 1x :twisted: Met het truckje houtlijm de 2e uitgesneden om deze 2 vervolgens met revell lijm op weer een 0,5mm plaat gelijmt. Gewachten tot de lijm droog was en weer uitgesneden in de form van het op gelijmde model, dit dan nog 2x herhaald om zo op een dikte van 2mm uit te komen. Vervolgens de schuine kanten er in gevijld en geschuurd en aan de boven kant een verdieping in gemaakt door 3mm vanaf de bovenkant de bovenste 0l5mm plaatje weg te halen. Op de plek waar de luchtbuis van de kachel moest komen een buisje van rond de 6mm en holte van 4mm gelijmd en het gat in de paneel uitgeboord om diepte te krijgen. De opgelijmde ring vlak geschuurd zodat deze net uit het paneel steekt. Dan aan de achterkant een kleine inkeping gevijld waar de knop zit voor het nachtslot van de deur. Uit 2 kapotte originele 2serie deurpanelen de roosters gesneden en geschuurd om tot een dikte van 0,5mm. Deze op de paneel gelegd en afgetekend op de plek waar die moest komen en op die plek een inkeping in de bovenste plaat van 0,5mm gemaakt. Daarna de beide roosters geplaatst. Toen de beide handgrepen gemaakt van 1x3mm profiel en voorzien van de afdek knoppen voor de bevestiging schroeven. Daarna heb ik uit een 0,5mm plaat de beide panelen gemaakt waar de stof op komt. Als laatste heb ik de portier openers gemaakt die aan de binnen kant van de deur zitten. Dit was een behoorlijk gepriegel en geduldig werkje. Het eerst de bodemplaat uitgesneden, hierom heen een 0,25mm strip gelijmd en toe de handgreep er in gelijmd. Nadat dit allemaal droog was de handgrepen op de stofpanelen gelegd en uitgesneden. Van 2 staafjes (1x 1mm en 1x 2mm) de bediening gemaakt van de nacht vergrendeling. Toen was het moment aangebroken om alles op elkaar te lijmen met dit als resultaat.

photo 360206

photo 360207

photo 360209

En zo ziet het er uit als ze op de deuren zittenl

photo 360208

Ze liggen nog los want dit zijn mijn Masters want ik heb een mal bak gemaakt en ga erbinnen kort rubbermallen van gieten zodat als ik weer een 3serie ga bouwen (heb nog een paar liggen) ik zo van resin 2 deur panelen kan gieten.

photo 360210

Ik dacht dat ze voor 90% erg goed gelukt zijn. De close-up foto's laten natuurlijk wel erg veel zien maar ja dat kan ik bij de resin onderdelen dan netjes maken. Ik ben in elk geval zeer tevreden.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik denk dat je wel tevreden mag zijn, ja!
Succes met het maken van de mallen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooie deurpanelen geworden Remon.
Ondanks dat je er later niet veel meer van terug ziet weet je voor je zelf dat het klopt en is zoals het hoort.
Zelf heb ik ze bij een 143 ook al eens aangepast en zal het bij een eventuele volgende 3 serie ook weer doen.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi gedaan, ziet er goed uit.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Dank je wel heren,

Dat had jij hier ook al een x aangegeven sebas, maar een aanname wil niet zeggen dat dat ook direct klopt. Ik ben namelijk van plan om 1 maar misschien ook wel beide deuren schanierend te maken.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Even een kleine Up-date van deze bouw.

:arrow: Heb de bestuurders deur er uit gesneden, later de opstapper er ook onderweg gesneden en toen de cabine in elkaar gelijmd.

photo 362533

photo 362535

photo 362534

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2016 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Goed bezig Rémon.
Alleen hoeven de openingen bij de cabine hoeken niet dicht.
In het echt zijn dit ook maar losse delen die op de echte cabine hoeken zitten, en daar zit best een vrij grote naad tussen.

Nog even een mooie foto's er bij gezocht van de cabine hoeken en een kale cabine waar je mooi de deur sponning kan zien, wellicht dat je er wat aan hebt.

photo 276170

photo 276169

photo 276104

photo 276103

Ook is als je goed kijk het verschil te zien in de cabine van een lucht geveerde en starre cabine ophanging te zien.
De starre heeft de knipperlichten gemonteerd aan de cabine.
Bij de witte lucht geveerde cabine is te zien dat je weer tussen de cabine hoek en koplamp/knipperlicht unit door kan kijken, die zit dus weer niet aan de cabine vast.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement