Al jaren droom ik er van om een paar modellen te bouwen van auto's waarvan ik zelf (mede) eigenaar ben geweest en jaren mee gereden en gewerkt heb. Revell gaf me destijds hoop door 8 oldtimers op de markt te brengen. Helaas bleef het bij twee, waarvan ik er 1 gebouwd heb als trekker. Mijn vader had in 1936+++ een Büssing NAG met Netam oplegger. In feite behoren ook mijn bierautomodellen tot Zuidema. Met de M.A.N ben ik lange tijd geleden al eens begonnen maar steeds kwam er iets anders met voorrang. Maar na Jabbeke 2014 ben ik serieus begonnen met de bouw van een M.A.N type 745, waarvan in 1957 de eerste en in 1958 de tweede werd aangeschaft. Ze werden (helaas) gespoten in de kleuren van de Amstelbrouwerij, geen eigen naam, geeft wel vast werk maar verliest je eigen indentiteit.
Mijn model zal dan ook in de "eigen" kleuren worden gespoten en als pronkstuk in de woonkamer komen te staan:
Het zal echter nog even duren want mijn ogen spelen mij parten. Verder ben ik modelbouwer en geen fotograaf, verwacht dus niet dat ik van iedere zaagsnede of lijmpunt een foto maak. Van MAN München heb ik foldermateriaal en een tekening gekregen, maar veel weet ik zelf ook nog wel:
Van de Büssing van Revell heb ik het chassis genomen wat veel overeen komt met dat van de M.A.N, de wielbasis is nagenoeg gelijk. De vooroverbouw (VOB) is ingekort omdat de M.A.N een semi-frontstuur is, d.w.z. de motor deels in de cabine. De achterkant is verlengt om de AOB aan te passen. Bij de Büssing zitten de voorveren onder het chassis, bij de M.A.N er naast dus is dat verandert. De M.A.N heeft een rechte vooras, die van de Büssing is licht gebogen maar vind ik aanvaardbaar:
De achteras is totaal anders. Het is een gescheiden draag- en drijfas. Het is een smeedstalen (niet gegoten) draagas met daarachter een klein differentieel gebouwd en dubbele reductie in de wielnaven: