Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Al jaren droom ik er van om een paar modellen te bouwen van auto's waarvan ik zelf (mede) eigenaar ben geweest en jaren mee gereden en gewerkt heb. Revell gaf me destijds hoop door 8 oldtimers op de markt te brengen. Helaas bleef het bij twee, waarvan ik er 1 gebouwd heb als trekker. Mijn vader had in 1936+++ een Büssing NAG met Netam oplegger. In feite behoren ook mijn bierautomodellen tot Zuidema. Met de M.A.N ben ik lange tijd geleden al eens begonnen maar steeds kwam er iets anders met voorrang. Maar na Jabbeke 2014 ben ik serieus begonnen met de bouw van een M.A.N type 745, waarvan in 1957 de eerste en in 1958 de tweede werd aangeschaft. Ze werden (helaas) gespoten in de kleuren van de Amstelbrouwerij, geen eigen naam, geeft wel vast werk maar verliest je eigen indentiteit.

Afbeelding



Mijn model zal dan ook in de "eigen" kleuren worden gespoten en als pronkstuk in de woonkamer komen te staan:

Afbeelding

Het zal echter nog even duren want mijn ogen spelen mij parten. Verder ben ik modelbouwer en geen fotograaf, verwacht dus niet dat ik van iedere zaagsnede of lijmpunt een foto maak. Van MAN München heb ik foldermateriaal en een tekening gekregen, maar veel weet ik zelf ook nog wel:

Afbeelding



Van de Büssing van Revell heb ik het chassis genomen wat veel overeen komt met dat van de M.A.N, de wielbasis is nagenoeg gelijk. De vooroverbouw (VOB) is ingekort omdat de M.A.N een semi-frontstuur is, d.w.z. de motor deels in de cabine. De achterkant is verlengt om de AOB aan te passen. Bij de Büssing zitten de voorveren onder het chassis, bij de M.A.N er naast dus is dat verandert. De M.A.N heeft een rechte vooras, die van de Büssing is licht gebogen maar vind ik aanvaardbaar:

Afbeelding

De achteras is totaal anders. Het is een gescheiden draag- en drijfas. Het is een smeedstalen (niet gegoten) draagas met daarachter een klein differentieel gebouwd en dubbele reductie in de wielnaven:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Ook de Büssingmotor is goed te gebruiken tot ombouw naar M.A.N. De Büssing is 3 x 2, de M.A.N 2 x 3 cylinders, dus veranderen plus een kleppendeksel maken. Inlaatspruitstuk veranderen met 1 luchtfilter. Onder de inlaat een buis aangebracht voor de cabine-verwarming en een buis voor koelwater-circulatie. Verder een ZF versnellingsbak aangelijmd. Aan de linkerkant van de motor een compressor gemaakt en moet t.z.t. het uitlaatsysteem komen. Ook zijn de ventilator en riemen/wielen in orginele staat gebracht:

Afbeelding

Dan zijn de motorsteunen aan de motor en in het chassis passend gemaakt. Daarbij is als mal gebruik gemaakt van de radiator en front van de Büssing om op de juiste plaats/hoogte te komen. Tevens een begin gemaakt met carosserie-delen zoals bumper, spatborden en tussenschot omdat die ook medebepalend zijn voor de plaatsing van de motor:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 14:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Oant safier, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Weer leuk bezig Theo. Begint al weer een echte truck te worden. En natuurlijk ben je modelbouwer. Foto's komen vanzelf. We zullen deze wel weer tegenkomen op tentoonstellingen. Succes verder en ik weet zeker dat er velen jaloers meekijken.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
helemaal te gek theo
ik had er al wat van gezien
mooi werk deze oude m.a.n. , gaat het zeker goed volgen
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Geweldig project Theo! Pure nostalgie!! Deze zie ik graag groeien.

Succes, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 19:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Toen hadden de wagens nog karakter he?
Maar mooi bezig zo

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
zeker een gave wagen. ook gaaf dat je er nu al een band mee hebt. en zelf veel kennis in huis hebt om er een giga mooie wagen van te maken. volg je...

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2014 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo Theo!

Prachtig "persoonlijk" project wat je hier aan het neer zetten bent.
Gezien de prachtige en indrukwekkende modellen die we van je gezien hebben, zal dit ongetwijfeld weer een pronkstukje worden.
Kun je mij trouwens vertellen hoe dat met dat driehoekje op het dak zit?
Hiermee bedoel ik de functie en wanneer omhoog en wanneer omlaag?
Op de militaire wagens kwam ik dit ook iedere keer tegen op bijvoorbeeld de Opel Blitz en de MB 3000.
Succes met deze oldie!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2014 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie klassieker!

Ik volg dit met belangstelling.
Ik hoop dat je -ondanks dat je geen fotograaf bent- :wink: toch af en toe wat plaatjes blijft schieten om verslag te doen van deze interessante bouw.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement