Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2017 1:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Theo,

Mijn complimenten hoe je dit model tot leven brengt. Hij lijkt wel een beetje op mijn Berliet. :D

Ik blijf het project met belangstelling volgen. Veel succes verder !

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2017 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Ja Theo, als éérste , lekker in de warme deken en een warme neut .....en ach gewoon in jouw tempo , want een mooi model op dit niveau wordt niet "effe' gebouwd.
En zeggen dat je blij bent met het resultaat zie ik in ieder geval zéker niet als een arrogantie....integendeel, we kennen allemaal het gevoel als het lukt zoals we zouden willen of wat we voor ogen hebben?
Leuk dat je ook naar Jabbeke komt, en zal je daar en Sjoerd vanzelf weer spreken, ik kom ook 1 dag. :brouw:

Ik winsk do noch in noflike dei , Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2017 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo brouwers, dank voor de reacties en John, ik had ook al overeenkomsten in de bouwwijze gezien met de Berliet, mooi werk. Wat Hermann betreft, "een warme deken en een neut"? : do wolst mij mei de "Weduwe" op bed hawwe? Moat kinne.
Toch heb ik nog het een en ander gedaan, maar dan in de huiskamer, kan je er even bij weg lopen. Ik ben daar met de zijschotten aan de slag gegaan. De eerder getoonde stroken op de hobbykamer op lengte gezaagd. Dan moet er een raam omheen van L 1.1/2 mm. Om dat goed te kunnen maken heb ik van een allu. Lprofiel een mal gemaakt wat je ook in een bankschroef kunt klemmen en gelijk aan het langste schot. Kan je het later inkorten voor kleinere.

Afbeelding

Om die randen te maken is een verschrikkelijk werk, dat slappe Lprofiel buigt alle kanten op, dikwijls behalve de goede. Maar toch de zaakjes voorelkaar gekregen:

Afbeelding

Daarna moeten de ophangstrips nog aangebracht. Eerst aftekenen op de ramen waar ze moeten komen en dan op de mal de strippen aanbrengen. Het is voor mij een model van een auto uit het verleden en komt in mijn woonkamer te staan zoals een ander b.v. een foto aan de muur heeft. Daarom behoeven de schotten niet naar beneden te kunnen en zijn de strippen gewoon recht en komen in de rand van de laadbak te staan. Eerder op dit topic heb ik al eens aangegeven hoe dat werkt:

Afbeelding

Het strippen plakken:

Afbeelding

Na de truck ook nog de aanhanger gedaan:

Afbeelding

Na dit gedoe moeten er nog sluithaken gemaakt worden maar daar moet ik eerst nog materialen voor zoeken. Tevens is het wat een wisselwerking, carrosserie en laadbakken maar ik ga nog even door tot hij klaar is.

Oant safier, Theo Zuidema.

En dan dit nog even: die "Weduwe" is het Fryske Slokje beerenburg van Weduwe Joustra, Sneek.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 feb, 2017 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Monniken werk Theo maar de moeite meer dan waard! Helemaal met van die gelakte houten schotten, dan moet er echt duidelijk een profiel omheen voor het juiste beeld. En zo met de aanhanger er achter wordt het al een indrukwekkend span!

Succes verder, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2017 16:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
hallo brouwers, het griepje is grieperiger geweest dan ik mij gewenst had en heeft mijn bouw flink vertraging opgelopen. Wel heb ik nog wat aan het interieur van de cabine kunnen doen. Zo heb ik een mooi wit stuurwiel met 4 spaken gemaakt en een opklaptafeltje aan de bijrijderskant. Bij deze auto, en ook volgende typen 770-780, 10212-215, is de ZF versnellingsbak gekanteld z0odat de primaire en secundaire as niet boven elkaar maar naast elkaar liggen. Dat houd in dat de H-beweging van het schakelen niet horizontaal is maar verticaal. De versnellingspook heeft dus niet een knop maar een handvat. De neutraalstand is voor 3-4, voor 1 en 2 moet je de handel indrukken, voor 5 en 6 optillen. Ik heb dat handvat gemaakt van een buisje en een ring er onder voor achteruit.

Afbeelding

Afbeelding

De chauffeurstoel is verstelbaar en gemaakt van messingdraad en een paar oude, gelijkende, kussens.Aan de voet van de poot zit een pompje waarmee je de stoel in de hoogte kunt verstellen. Als het opklapbed naar beneden moet, moet de stoel ook naar beneden, daartoe heb ik een veertje in de poot gemaakt zodat hij kan zakken. Ook zie je onder de stoel een voet-dimschakelaar. Als de truck geen luchtdruk heeft staat hij op de handrem. Om de auto zonder luchtdruk te kunnen verplaatsen zit naast de handremhendel een hydr. pompje om de handrem los te kunnen maken. Onder de vloer zit aan beide zijden een opberglade. En dat ziet er dan allemaal zó uit:

Afbeelding

Nu is de volgende stap het interieur in de cabine te brengen en op het chassis plaatsen maar dat moet nog "even".

Oant safier, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Stapje voor stapje kom je er wel Theo. Het interieur ziet er goed uit!

André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Verstelbare stoel, uitschuifbare opbergbak.......het gaat steeds gekker worden hier. :lol: :lol:
Ach ja, ik hou wel van dit soort details, ook al is het moeilijk om dit te tonen, dat het kan en mogelijk is, is al een voldoening op zich, ik herken dat wel. :wink:
Mooie projekt en mooie bouw, kijk al uit naar de volgende update.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Mooie details Theo !!
Dit wordt een heel fraai model.
Succes verder.

Groeten Kees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo brouwers, nog even een klein verslagje van mijn bouw. Ik heb het opklapbed tegen de achterwand gemonteerd met ophangkettinkjes om het naar beneden te doen. Tevens een bagagenet bij het voorraam aangebracht:

Afbeelding

En zo hangt het bed in de slaapstand:

Afbeelding

Daarna het interieur in de cabine geplaatst:

Afbeelding

En dan deze nog:

Afbeelding

En met de ogen van Sjoerd zijn er MAN letters en typeaanduiding 745 op de zijkanten van de motorkap aangebracht:

Afbeelding

Ik kan nu de cabine op het chassis monteren maar voor Jabbeke zal het helaas niet veel verder komen. Daarna ga ik in een rustig tempo de auto verder afbouwen, sommigen van jullie weten dat ik een oude man ben (91) en volgens mijn huisarts moet ik me daar naar gedragen.

Oant safier, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Heel mooi om te zien dat op die leeftijd nog steeds de zin er is om lekker te knutselen (om het zo even te noemen), en hoe, want de details vliegen je ook hier weer om de oren.
En ja, dat je dan af en toe de ogen van je zoon nodig hebt voor het aanbrengen van de kleine fijne details, dat vergeven we dan maar :mrgreen:
Heel mooi om te zien hoe primitief het eigenlijk vroeger alles was met zo'n opklapbed en bagagenet boven de ruit, en dan was dit denk ik voor die tijd nog super de lux.

Groeten Sebastiaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement