Hallo, Brouwers, de afgelopen weken heb ik mij bezig gehouden met het spuiten van de carrosserie-delen. Na een tijdje uitharden van de verf kan je dan weer verder gaan met de opbouw. Ik heb bij het spuiten wel ervaren dat Revell tinner niet zo goed bij Humbrol verf past, het drogen gaat langzamer. Dus dan maar wat langer wachten. Maar uit nieuwschierigheid toch de onderdelen maar even los in elkaar gezet:
Dan ook de motor even gepast:
De motor is opgebouwd uit wat Büssing- en MAN onderdelen, alsmede een aantal zelfgebouwde delen, exact zoals de motor vroeger was, van foto"s en van herinneringen. Zo hadden de auto"s van die tijd geen cabineverwarmingen zat je in de winter met een dikke jas aan achter het stuur. Bij deze M.A.N had men daar iets op gevonden, tussen het inlaatspruitstuk en de brandstofpomp zie je een zwarte buis. Aan de voorkant tot achter de ventilator en achter tegen het cabineschot. In de cabine zat een klep die je open kon doen en dan blies de ventilator warme lucht in de cabine. Eerst maar even de motor:
In de cabine zat dus een klepje dat voor de verwarming open kon. Op de foto aangewezen door de punt van het penseel. Ook zat op het instrumentenbord bij het voorraam een bolletje waar wat lucht uit kwam om het raam schoon te houden:
Om de motor op goede temperatuur te houden zat er voor de radiator een rolhoes, een kleedje dat je omhoog kon trekken. Bij de meeste merken auto's zat het rolmechanisme aan het chassis en trok je het kleedje omhoog. Bij vol-toeren en snelheid wou dat niet en moest je ontkoppelen en gas loslaten. M.A.N had dat omgekeerd, het kleedje aan het chassis en het rolmechanisme optrekken, hetgeen vanzelf wel werkte. Ook voor de cabineverwarming was die temperatuur-regeling nood-zakelijk. Dus heb ik ook maar even een rolhoes gemaakt:
Dan kan verder de radiator en de motor ingebouwd worden:
De motor zit voor een gedeelte in de cabine, dus even het cabinedeel passen:
En dan natuurlijk ook de cabine:
En met de motorkap er op begint het toch echt een beetje vorm te krijgen:
"Oant safier" dan eerst maar weer.
Bij het nalezen van het geheel is mij gebleken dat een aantal foto's "vervangen" zijn door een verkeerde en dat die verkeerde eigenlijk altijd dezelfde is, nl. de achteras. Hoe dat mogelijk is, weet ik niet maar ik vind dat wel erg vervelend, vooral voor diegenen die het geheel ook willen bekijken.
Tot een volgende keer maar weer, gr. Theo Zuidema.