Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 8:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 nov, 2016 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Prachtig model Theo en hij begint al aardig op te schieten zo... Jabbeke klaar???

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2016 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo brouwers, langzaam ga ik weer verder, maar eerst een antwoord voor Johannes. De "745" had voor die tijd een grote cabine, de bestuurder kon zijn stoel wel wat naar voren schuiven, de bijrijdersbank was een slaapbank met een dikke, tweedelige rugleuning, waarvan je de zitting naar voren kon schuiven en de helft van de rugleuning er bij kwam. Andere types hadden kleinere cabines en kon je er wel wat last van hebben. Maar ook in Sania's zoals die van v.Hattum werden dit soort opklapbedden gebruikt en beter dan op de kussens slapen of in een hoekje zitten.

Het enige wat ik nog heb kunnen doen was de onderdelen wat sorteren en nog wat losse delen in de primer spuiten:

Afbeelding

Nu kan het verdere afspuiten beginnen, verschillende kleuren, afplakken enz. Maar om gezondheidsreden en ogen zal dat langer duren. En wat Zeger schreef: Jabbeke klaar? Ik zie wel, veel nut heeft dat niet want de prijzen voor 2017 zijn op dit forum al verdeeld!?!. Voor mij zijn dit altijd nog de mooisten, kijk maar even mee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is al goed dat ik nog wat doen kan en ga rustig door. Volgende week hoop ik resultaat te tonen.

Oant safier, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Theo,

Mooi dat er hier ook weer vorderingen te zien zijn.
Ben al benieuwd naar de kleuren van dit oude beestje. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo, Hermann (en mede-kijkers), fijn, je weer eens de horen, en zien natuurlijk. Benieuwd naar de kleur? Nu, gewoon zoals de oorspronkelijke kleur van Zuidema transport destijds was:

Afbeelding

Goed hé, heb ik bedacht. Vandaag de eerste grondlagen gespoten dus het begin is er:

Afbeelding

Ook heb ik een begin gemaakt met het snijden van de zijschotten op de laadbakken:

Afbeelding

En zo gaan we dus rustig verder, Zondag een modellenbeurs in Eernewoude waar Sjoerd en ik en Hessel een stand hebben.

Oant safier, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Ik kan sneller denken dan typen en dan sla ik woordjes over. De getoonde auto is een 515, dat is een lichter type dan de 745, maar daar hebben we ook twee van gehad + 2 x 745 +++++. En wat het spuiten betreft, is een grondlaag, de definitieve kleur moet nog komen. Sorry voor de foutjes.

Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2016 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Niet alleen goed om te zien dat je weer bezig bent theo, maar ook dat je weer goed bezig bent!
Langzaam aan wordt dit een prachtig en uniek model.

Alvast veel plezier zondag, vraag Hessel of hij wat foto's neemt!

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2016 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo brouwers, ik ben weer even verder gegaan met het snijden van de zijschotten, wel te verstaan voor een laadbak, een aanhangwagen en een trailer:

Afbeelding

Om ze gemakkeleker te kunnen aflakken heb ik ze maar even met plakband aan elkaar geplakt:

Afbeelding

En zo zijn ze dus gelakt:

Afbeelding

Nu nog een rand om de 24 schotjes maken maar dat wordt nog veel werk. Wel heb ik een begin gemaakt met de rongen, want de schotten moeten daar precies tussen komen. Ik heb ze per twee met de bovenkanten tegen elkaar gemaakt. Eerst de platen aan de achterzijde gesneden van 0,25 styreen:

Afbeelding

Dan op een hele rij op een strip van 4 x 1,5 mm geplakt:

Afbeelding

Ik zou de achterkant zo even grijs spuiten maar mijn spuitcabine lag nog vol met cabinedelen waarvan het spuiten nog wat tegenzit. Daarom alvast maar begonnen met het verven van het interieur zodat het toch verder gaat:

Afbeelding

En zo gaat het rustig verder. Ik ben ook nog bezig met een ander project, een MAN TGX XLX maar dan RC. Dat is veel messingwerk en het mag bekend zijn dat ik dat prettig werken vind. Er staan wel foto's van op public.fotki.com/ztbtruckmodels/. Binnenkort hoop ik daar een topic over te beginnen maar moet eerst een moeilijk deel overwinnen.

Oant safier, Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2016 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Mooi wat je laat zien Theo, ook begrijpelijk uitgelegd en ik zie dat je ook de juiste gereedschappen hebt voor het snijden.
Best jaloers op zoiets......tegenwoordig zaag ik veel plaatwerk in strippen op een Proxxon om kosten voor Evergreen te sparen.
Zie ik nou goed op die foto uit 1955 dat de schotten die scharnieren maar alleen tussen de schotten aangebracht zijn?
Succes, enne gewoon rustig verder bouwen.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2016 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo, Johannes, bedankt voor je reactie. Voor wat mijn gereedschap betreft heb ik niet meer dan een ander,een boormachientje, figuurzaag, mesjes en vijltjes. Daarbij een ouderwetse tekentafel en een miniscuul klein, oud, draaibankje. Maar waar jij denkelijk op doelt is die snijplank. Dat is een stuk plaatijzer van 60 x 20 cm. Ik heb daar twee gleuven in gemaakt waar de vierkanten van slotschroeven in passen, twee slotschroeven met vleugelmoeren. Aan weerszijden van die gleuven heb ik een stuk (oprol?)cm.band geplakt, bovenaan beginnend met een nul. Van een alluminium L profiel een verschuifbare snijlat gemaakt, hetgeen het beste te zien is op een eerdere foto met dat hout. Maar je kunt daar van alles op snijden, b.v. styreen. Ik heb geen autocad of i.d., dus b.v. chassisbalken voor een trailer zou hierop gesneden kunnen worden. Maar ik heb hem eigenlijk gemaakt voor het snijden van mijn belijning op de cabines en de trailers uit plak-vinyl. Ik kan dus vooraf de breedtes uitrekenen en dan de mm op een rijtje zetten. Ik kan dan mijn snijlat langs die cm.band bewegen:

Afbeelding

Met transportfolie breng ik dan de belijning over op de in grondverf gespoten trailer (of cabine) en ga dan de trailer in de originele kleur spuiten. Daardoor zit de belijning vast in de verf.

Afbeelding

Je moet dan wel gereedschap bij de hand hebben om onmiddellijk het afplakband van de belijning te trekken als de verf nog nat is. Probleem is dat je de trailer niet vast kunt pakken.

Verder over de ophanging van de zijschotten? Waar een strip op het zijschot zit wordt in de rand een stukje weg gesneden en een stukje rond in gelast. De strip krijgt aan de onderkant een soort haak die dan door de opening om dat stukje rond haakt. Daardoor staat het schot op de rand van de laadbak.Ik heb geprobeerd het te tekenen en anders uitleggen weet ik ook niet. Ik denk trouwens dat het nu algemeen is:

Afbeelding

Verder wil ik alle lezers/kijkers prettige kerstdagen een voorspoedig 2017 toewensen.

Oant safier, Theo mZuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2017 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 sep, 2013 20:19 pm
Berichten: 128
Hallo, Brouwers, de afgelopen weken heb ik mij bezig gehouden met het spuiten van de carrosserie-delen. Na een tijdje uitharden van de verf kan je dan weer verder gaan met de opbouw. Ik heb bij het spuiten wel ervaren dat Revell tinner niet zo goed bij Humbrol verf past, het drogen gaat langzamer. Dus dan maar wat langer wachten. Maar uit nieuwschierigheid toch de onderdelen maar even los in elkaar gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan ook de motor even gepast:

Afbeelding

De motor is opgebouwd uit wat Büssing- en MAN onderdelen, alsmede een aantal zelfgebouwde delen, exact zoals de motor vroeger was, van foto"s en van herinneringen. Zo hadden de auto"s van die tijd geen cabineverwarmingen zat je in de winter met een dikke jas aan achter het stuur. Bij deze M.A.N had men daar iets op gevonden, tussen het inlaatspruitstuk en de brandstofpomp zie je een zwarte buis. Aan de voorkant tot achter de ventilator en achter tegen het cabineschot. In de cabine zat een klep die je open kon doen en dan blies de ventilator warme lucht in de cabine. Eerst maar even de motor:

Afbeelding

Afbeelding

In de cabine zat dus een klepje dat voor de verwarming open kon. Op de foto aangewezen door de punt van het penseel. Ook zat op het instrumentenbord bij het voorraam een bolletje waar wat lucht uit kwam om het raam schoon te houden:

Afbeelding

Om de motor op goede temperatuur te houden zat er voor de radiator een rolhoes, een kleedje dat je omhoog kon trekken. Bij de meeste merken auto's zat het rolmechanisme aan het chassis en trok je het kleedje omhoog. Bij vol-toeren en snelheid wou dat niet en moest je ontkoppelen en gas loslaten. M.A.N had dat omgekeerd, het kleedje aan het chassis en het rolmechanisme optrekken, hetgeen vanzelf wel werkte. Ook voor de cabineverwarming was die temperatuur-regeling nood-zakelijk. Dus heb ik ook maar even een rolhoes gemaakt:

Afbeelding

Dan kan verder de radiator en de motor ingebouwd worden:

Afbeelding

Afbeelding

De motor zit voor een gedeelte in de cabine, dus even het cabinedeel passen:

Afbeelding

En dan natuurlijk ook de cabine:

Afbeelding

En met de motorkap er op begint het toch echt een beetje vorm te krijgen:

Afbeelding

"Oant safier" dan eerst maar weer.

Bij het nalezen van het geheel is mij gebleken dat een aantal foto's "vervangen" zijn door een verkeerde en dat die verkeerde eigenlijk altijd dezelfde is, nl. de achteras. Hoe dat mogelijk is, weet ik niet maar ik vind dat wel erg vervelend, vooral voor diegenen die het geheel ook willen bekijken.

Tot een volgende keer maar weer, gr. Theo Zuidema.

_________________
kijk ook op onze site: http://www.ztbtruckmodels.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement