Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2014 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Tja.....toch maar een Daimler erbij. :mrgreen:
Een kit die de meeste in de kast hebben liggen en uiteindelijk zéér zelden hier op het forum te zien.
Er is onlangs een brouwer geweest die er ééntje in opdracht heeft gemaakt, en zover mijn geheugen rijkt, hebben Jeroen en Onne er ook 1 gemaakt. :roll:

Daarom dacht ik .....ach waarom niet, ik heb er 2 liggen, een MP1 en een MP2 die allebij van Revell zijn.
Even ienemienemutte en het is uiteindelijk na 3x ienemienemutte deze geworden......

Afbeelding

De bedoeling is, om er een Sideloader van te maken.

Afbeelding

Dit idee is geboren bij de Fuso, waar ik gestaag mee verder ga, maar deze vooral Japans wil houden, zoals de Duitsers vooral Duits worden gehouden.
Dus dit betekend dat de Fuso met een gewone lange laadbak wordt gemaakt en de MP2 met een Sideloader.

Dit bouwwerkje draait al een tijdje zachtjes op de achtergrond mee, en dacht, ach waarom geen bouwverslag van deze kit die de meeste wel hebben, maar heel weinig zien.
Op het Duitse Forum is dit weer een vaak geziene kit en bijna altijd een Lowliner, dus daar doen we dan maar even niet aan mee. :lol: :lol:

Voor dit project betekend dat de lage cabine variant wordt gemaakt, omdat ik de Megaspace net even iets te groot en zelfs wat lomp vind, qua proporties dan. :?
Wat dat dan betekend.....tja, ik hoef het eigenlijk al niet meer te vertellen.....flinke cabine verbouwingen en veel scratch werk.
Zoals de Titel al zegt, het wordt een 3 asser met een naloper én....alles luchtgeveerd, dus óók de vooras.

Even de stand van zaken zoals ze er nu voor staan.
Bij de cabine is de onderste neep weggezaagd...

Afbeelding

Tevens moet de grill ook radicaal aangepast worden, de onderste lamel eraf en het rondje van de MB ster moet dan meer naar boven toe om weer in het midden uit te komen.

Afbeelding

Vervolgens bij de bumper de bovenste spoilerset eraf zagen en als voorbeeld even de bumper van de MP1 erbij gelegd om het hoogteverschil aan te geven.
De bovenste schuine hoekjes moet je weer terug op de bumper lijmen.

Afbeelding

Dan de roosters in de bumper dicht maken, omdat bij deze uitvoering de roosters er niet in zitten.

Afbeelding

Dan de achterplaat inkorten en de cabine in elkaar lijmen.

Afbeelding

Dan de snorkel wat plamuren en schuren voor een beter fit, en wat zie ik..........een open dakluik!!! :D

Afbeelding

Vervolgens de kunstof raamlijsten bewerken met een soort randje, kwam in de periode van het overgangs model wat net voor de MP3 zat.
Later zal hier zo'n grote ronde spiegel op gaan komen die vloeiend overloopt op de raamlijst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan natuurlijk de bodemplaat en dashboard verzagen omdat er een motortunnel in moet komen.

Afbeelding

Afbeelding

Tja mannen, dit project loopt zachtjes met de Aziaten mee en voor de verandering eens een modernere Benz. :wink:
Aankomende tijd even niet zo veel tijd voor modelbouw als jullie van mij gewend zijn, maar dat is maar van tijdelijke aard. :mrgreen:
Heren, ik hoop jullie interesse wederom gewekt te hebben en ik zou zeggen.....Bis Bald!
Oh ja, het wordt een Duitser. :brouw:

Afbeelding

Hermann.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op zo 23 apr, 2017 14:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2014 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Gaat vast wee een mooi bouwsel worden Hermann met de vele details die we van je gewend zijn.
Het begin ziet er in ieder geval al weer goed uit en heeft de cabine de verbouwing goed doorstaan.
Ook ben ik zeer benieuwd naar hoe je het sideloader gebeuren gaat maken.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2014 23:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Joepie, popcorn modus aan, we kunnen weer genieten van een nieuwe creatie.

Hermann,
Dit zijn geen kleine ingrepen in de cabine ... :wink:
Maar het begin ziet er goed uit!

En als ik zie hoe makkelijk je even een 'Quick release mooring hook with capstan' hebt gescratcht ik moest de naam even opzoeken
zijn de verwachtingen van de sideloader weer hooggespannen.

Succes,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2014 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie verbouwing weer Hermann :wink:
En het gaat lekker makkelijk bij jou en het resultaat zal ook weer prachtig zijn! Al een kleur bedacht die je over dat blaartrekkende groene plastic heen gaat zetten?
Succes weer :brouw:
Afbeelding

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2014 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project Hermann :brouw:

Zoiets bijzonders kom je hier niet gauw tegen en je bent al een aardig stuk op weg zo te zien. :wink:
Ik ga je natuurlijk met veel bewondering volgen. :brouw:

Succes met deze moderne Benz,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2014 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Bij mij staat zo'n lage Actros ook wel in de planning, ik heb het nog niet echt goed bekeken, alleen vluchtig, maar is een MP2 niet gemakkelijker te verlagen dan een MP1 (op het niveau van de opbergkasten onder het bed), of heb je dat zelf ook nog niet bekeken Hermann?
En zeggen dat ik er nog mee gereden heb (met de MP1 dan), maar toen nooit de moeite genomen heb om de binnenkant van de cabine eens op te meten en op foto vast te leggen, dat project zat toen nog niet in mijn hoofd.
Intussen is het idee er wel, maar de truck niet meer (zoals wel vaker gebeurt) :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2014 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo mannen, bedankt voor jullie interesse!

De Sideloader of Sidelifter wordt inderdaad een aparte opbouw.
Gelukkig heb ik genoeg foto's en tekeningen hiervan en zal wel helemaal goed komen.
Er is een modelletje van een Yank in 1/78, en in 1/24 heb ik dit nog niet gezien.

Onne, bedankt voor de foto, dat is inderdaad diegene die ik bedoelde. :brouw:
Wat de kleur betreft, ik dacht aan zoiets......

Afbeelding
Met wat paarse balletjes en wat glitters. :lol: :lol:
Neeeeee, het moet in ieder geval weer een typisch Duits kleurtje worden of gewoon wit met de kunststofdelen in het grijs.....ik ben er nog niet over uit. :?

Gerdi,

Wat het verbouwen betreft, de bodemplaten van de MP1 en de MP2 zijn gelijk.
Bij de MP2 zit er alleen een foutje in de kit wat betreft de opbergkastjes onder het bed.
Deze moet zelf gemaakt worden, ga hier later dieper op in.
Bij een Megaspace zitten er 2 onder elkaar en in deze configuratie komt er maar 1 opbergkastje onder het bed.

De buitencabine van de MP1 is wat makkelijker te doen omdat bij deze de grill niet aangepast hoeft te worden.
Deze komt gewoon wat lager te zitten.
Voor de rest zijn de verbouwingen identiek en komt er nog véél meer bij kijken dan je denkt.
Onder anderen de 2 zij cabineplaten en achterplaat, bodemplaat, dashboard, bumper, grill, wielkastranden die langer en dus lager moeten komen, binnenschermen die ingekort moeten worden, snorkel inkorten, opstaptreden vermaken en er zullen vast nog wel een paar dingen erbij komen.
Tijdens de bouw zal ik a.d.h.v. foto's hier dieper op ingaan.

Voor de MP1 heb ik zelfs nog een plat dak en een halve slaper in het verschiet liggen. :wink:


Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 9:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Mooi werk Hermann! En ook weer een leuke uitvoering.

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 aug, 2014 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Bedankt voor je compliment Jelmer!

Vandaag even de vorderingen op een rij wat betreft de cabine.
Het was veel meten en en kijken om de motortunnel er netjes in te krijgen.
Tevens moest er ook een lade voor het opbergkastje gemaakt worden, en heb dit zo goed en zo kwaad voor elkaar gekregen.
Ook moest er een soort opstaand randje rondom de bovenkant van de tunnel komen.
Zo al met al kom je opeens een hoop vormen tegen. :lol:
Even foto's van de echte.....

Afbeelding

Afbeelding

En de vertaling naar het styreen.....

Afbeelding

Het verbouwen van de tunnel valt op zich wel mee en wat mij toch weer verrast is, dat óók bij deze latere kits nog steeds van die gekke ruimtes naast het bed en zijwand zitten. :?
Met styreen is dit helemaal aangesloten naar de zijwanden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo al met al lijkt het er aardig op en met wat kleur krijg je meet weer een héél ander gezicht.
De grote spiegel bij de voorruit is inmiddels ook gedaan.
Ook hier weer veel schuren om alles in vorm te krijgen.
Gelukkig heb ik een blueprint copy in 1/24 liggen en kon zo mooi op dikte en grootte blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zonneklep moest een hoekje uitgezaagd worden i.v.m. de spiegelsteun.
Het was even zoeken naar de juiste foto, maar heb uiteindelijk gezien hoe dit in de werkelijkheid zit.
Ik dacht even dat ik een gekke blunder had gemaakt, omdat de zonneklep niet op die hoek paste.

Afbeelding

En alles even los in elkaar voor het totaal plaatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo heren, dat waren de schaarse vorderingen en ik zou zeggen, tot de volgende ronde maar weer!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 aug, 2014 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooi hoe je de cabine hebt aangepast.

Is die dobli spiegel niet te lang? of lijkt dat alleen maar zo?

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 466 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement