Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2006 1:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 sep, 2006 16:03 pm
Berichten: 20
Woonplaats: Zoetermeer
Ik heb ruim tien jaar geleden mijn laatste brouwsel gemaakt :oops:
Ik kon de verleiding echter niet langer weerstaan toen ik samen met mijn zoon eens een kijkje ging nemen bij de plaatselijke modelbouwshop. Nadat ik een mooie truck had uitgezocht, wat trouwens al een hele toer voor mij was omdat ik maar geen keus kon maken en eigenlijk alles wel wilde brouwen, kwam ik dus thuis met de Peterbilt Wrecker van Revell in schaal 1/25.

Afbeelding

Omdat ik op dit forum al wat bouwverslagen heb gevolgd en in dit erg leuk vind, trek ik zelf ook maar de stoute schoenen aan en maak ook ik een verslag van mijn brouwactiviteiten.
Helaas is mijn digitale camera van een dusdanige leeftijd dat deze niet al te best presteert :cry: met name de close up foto's laten nog al te wensen over. Maar goed ik zal de foto's zo goed als mogelijk maken.

Ik heb een hoop ideeën die ik met deze truck wil uitproberen, met name het inbouwen van verlichting. Glasvezel voor dashbord verlichting, knipper LED's voor de zwaailichten en natuurlijk rode en heldere LED's voor de verlichting aan de voor en achterzijde. Ook de contourverlichting spookt nog in mijn hoofd rond. Het is de eerste keer voor mij dat ik me met deze technieken ga bezighouden, dus dat belooft nog het nodige denk en paswerk. :roll:

Nu eerst maar naar de vorderingen tot nu toe.

Voordat ik begon met fotograveren van de voortgang had ik het chassis al gemonteerd en gespoten. Ik heb voor het spuiten gebruik gemaakt van een airbrush die ook al een aantal jaren onaangeroerd in de kast lag. (Ik kreeg meteen weer de wildste ideeen om eens een custom paintjob op een truck inclusief trailer uit te voeren. Misschien ga ik daar in een volgend project maar eens flink mee aan de slag. :lol: )

Afbeelding

Het moterblok is ook klaar en past netjes op zijn plek.
Afbeelding

Tijdens het brouwen van het chassis ben ik stiekum alvast bezig geweest met het voorbereiden van het dashbord.
Het is de bedoeling dat hier verlichting in komt.
De eerste glasvezels zijn al bevestigd.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Alle metertjes zijn met behulp van boortjes veranderd in gaatjes. vervolgens heb ik een stukje transparante blister verpaking op maat gemaakt en hierop de decals van het instrumentenpaneel aangebracht.
Dit stukje heb ik achter het oorspronkelijke frontje gelijmt. Als hier nu een LEDje achter brand worden de metertjes van achteraf als een soort dia verlicht. (Nu alleen nog zorgen dat het licht niet ergens anders ook zichtbaar is. :? ) De kleinste signaallampjes (bv de richtingaanwijzers) op het dashbord worden in een afwijkende kleur verlicht met glasvezel. Dit is op de foto al aangebracht.

Op het dak van de cabine zitten volgens de bouwbeschrijving een 5 tal oranje lampjes. Deze lampjes heb ik omgebouwd tot werkende verlichting. Hiervoor heb ik het gedeelte dat het lampje moet voorstellen van het oorspronkelijke ondedeel afgesneden en vervangen door een oranje knipper LED.

Afbeelding
Nadat de "lampvoetjes" zijn uitgevijlt, zodat de metalen aansluitpootjes van de LED er in passen, zijn de LED's met witte houtlijm in het restant van het oorspronkelijke onderdeel gelijmt. Samen vormen ze nu weer een geheel. De LED's zijn ook enigsinds in een puntige vorm gevijlt en geschuurt om ze beter op het orgineel te laten lijken.

Ik heb voor het idee even een dryfit gemaakt met de lampjes even op hun plek.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de stand van zaken tot op dit moment, in de loop van de komende weken ga ik aan de slag met het interieur van de cabine. De stoelen wil ik bekleden met een dun laagje echt leer en de vloer en wanden worden ook aangekleed.(ja ja de chaufeur krijgt een luxe werkplek :D )
Ik heb zelfs al een bijzonder stukje stof bij moeder de vrouw gevonden dat uitstekend van pas komt voor een knusse verdere inrichting van de cabine. Zodra ik hier wat plaatjes van heb, plaats ik ze uiteraard in dit verslag, dus wordt vervolgd.

Groeten en brouw ze,

_________________
Pandarve (die hoopt ooit nog eens dit niveau met airbrush te bereiken.:P )
Afbeelding
Project: Peterbilt Wrecker


Laatst bijgewerkt door Pandarve op za 07 okt, 2006 14:33 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2006 1:37 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Dit wordt er écht eentje om te volgen! Dat is veelbelovend zo met die verlichting... Maar wat is glasvezelverlichting? Komt daar nog een ledje achter of zo? Een glasvezel brandt toch niet? :roll:

Bouw je hem verder gewoon uit de doos (betreft kleur e.d.) of ga je nog meer upgraden :wink: ?
Veel succes met deze beauty in ieder geval!

~Erix

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2006 9:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 sep, 2006 16:03 pm
Berichten: 20
Woonplaats: Zoetermeer
(Edit: linkjes toegevoegd)

@ dnerix


Er moet inderdaad nog een ledje (of meerdere natuurlijk als je meer kleuren wil toepassen) achter de glasvezel deze worden in de slaapcabine aangebracht samen met de voeding. Kijk bij dit draadjevoor de gebruikte glasvezel. (Bedankt Beagle voor deze geweldige tip :) )
En voor een idee over de gebruikte techniek op deze link.
Ik bouw hem verder "gewoon" uit de doos maar met wijzigingen daar waar het nodig is voor de verlichting. De kleur ben ik nog niet helemaal uit. In de doos zijn voor alle rode delen decals aanwezig. Deze decals wil ik wel gaan gebruiken. Voor het witte deel twijfel ik nog tussen een soort parelmoerwit of een hele andere spannende kleur. :?

_________________
Pandarve (die hoopt ooit nog eens dit niveau met airbrush te bereiken.:P )
Afbeelding
Project: Peterbilt Wrecker


Laatst bijgewerkt door Pandarve op za 07 okt, 2006 14:35 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2006 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 maart, 2006 17:12 pm
Berichten: 1083
Woonplaats: Striekenburg
Ziet er heel goed uit, ook leuk dat je verlichting gaat aanbrengen ik blijf dit topic volgen.

Daniël

_________________
[url=http://imageshack.us][img]http://img244.imageshack.us/img244/8466/swedischpr7.png[/img][/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2006 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 16 jul, 2006 11:33 am
Berichten: 1099
ja inderdaad erg leuk met al die verlichting... zijn er al eerder projecten geweest hier op het forum waar verlichting in is gebruikt?

gr. launnie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2006 11:27 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:12 pm
Berichten: 488
Woonplaats: groningen
Dit is echt een project die we allemaal wel willen blijven volgen! :lol:

Hier kan vast een menig brouwer ideeën aan opdoen!

Veel succes en plezier!

_________________

DAF 105 SC 410 Tekno A Middelkoop Transport

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: gaaf
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2006 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 sep, 2005 10:12 am
Berichten: 1270
Woonplaats: beers
HEy,
Echt gave truck is dit en de techniek die je gaat gebruiken is al helemaal gaaf.
hoop dat het ook allemaal echt gaat werken en je geen tegenslagen krijgt.
Ik heb ook al meerdere malen gezegd dat ik hier mee ga werken.
Maar komt er steeds niet van.
Maar misschien ga ik in mijn bcc project verlichting aanbrengen.
90% zeker dat dat gaat gebeuren.
En ik heb dat ook nog nooit gedaan dus kan ik mooi bij jou afkijken :wink:
LAUNNIE:Ja voor zo ver ik heb gezien 1tje.
Maar dat project ligt stil.
Hoe duur zijn de ledjes die jij hebt en waar heb jij ze gehaald als ik vragen mag?
Gr Fred

_________________
daf 1900 4×2 bakwagen met dagcabine (willems transport)
volvo f12 6×2 bakwagen met aanhanger(duyvesteijn wagen van '81)
scania p114-340 (hsf logistics)
volvo fh12 globetrotter(vd bosch transport)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2006 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 sep, 2006 16:03 pm
Berichten: 20
Woonplaats: Zoetermeer
Hoi medebrouwers,

@ Fred: Natuurlijk mag je vragen waar ik mijn LEDjes vandaan heb. De LEDjes die ik gebruik heb ik inclusief de benodigde weerstandjes hier besteld. Niet duur (al vanaf €2,50 voor 100 stuks) en snel in huis.
Succes met jouw bcc project.

En nu weer een stukje verder het verslag van mijn brouwsel.
Vandaag heb ik naast alle drukte toch nog even tijd gevonden om aan mijn projectje te werken.
Ik ben begonnen aan het interieur van de cabine. Met name de stoelen.
Tijdens het rondneuzen op het forum had ik wel eens wat foto's gezien over het beplakken van het interieur met stof en speciaal strooisel. Dit bracht me op het idee om hier zelf ook eens mee te experimenteren.
Ik had nog ergens een stuk van een oude leren jas liggen en dit leek me uitstekend geschikt om te hergebruiken als bekleding voor de stoelen van mijn Peterbilt. Het leer dat ik gebruikt heb is welliswaar soepel maar wel te dik om direkt te gebruiken voor het bekleden van de modelstoelen. Om het geschikt te maken heb ik een stukje leer op een plankje gespannen waarna ik het met een stuk schuurpapier te lijf ben gegaan (aan de achterkant natuurlijk :wink: ) om het mooi dun te maken. Het is dun genoeg geschuurd om mooi om de vorm van de stoel te plooien, maar ook dik genoeg gelaten om nog wat te kunnen rekken. Om zo min mogelijk naden te krijgen is de stoel uit een stuk bekleed. De truck die ik heb gebruikt om het leer mooi om de stoelen heen te plooien is als volgt. :arrow: :arrow: Maak het leer nat met water :!:
Omdat her leer nat is, is het enigzinds rekbaar en tijdens het drogen trekt het mooi strak in de gewenste vorm waarna de overstekende stukjes leer met een scherp mesje kunnen worden weggesneden.
(Met dank aan mijn moeder, zij gebruikte altijd een lekker ouderwetse zeemleren lap bij het ramenlappen. Als de zeem nat was, was hij soepel maar als deze zeem droogde werd hij hard en nam hij de vorm aan waarin hij werd opgehangen. Dit principe bracht me op dit idee. :lol: )
Voor de nodige kleefkracht om het leer te fixeren werd de stoel vooraf ingesmeerd met verdunde witte houtlijm.

Ik ben meer dan tevreden met het resultaat :lol:
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb een mooi stukje stof gevonden in de lappenmand van moeder de vrouw waarvan ik vast wel een klein stukje mag "lenen". :wink:
De ene kant van de stof is glad en ziet er in mijn ogen uit als een model uitgave van de kunststof die voor dashboarden in personenauto's word gebruikt. De andere kant ziet er uit als de miniatuur uitvoering van auto vloerbedekking. Hoewel dit op de foto misschien niet helemaal goed over komt, toch even een plaatje.

De gladde kant
Afbeelding

en de beide kanten van de stof naast elkaar.
Afbeelding

In de komende tijd ga ik verder met de bekleding van de vloer, wanden en plafond van de cabine. Het plafond in de cabine moet ook verlaagd worden zodat de aansluitpinnen van de LED's op het dak hierachter verborgen kunnen worden. Tussendoor zal ik ook verdergaan met het dashboard.

Tot later en brouw ze,

_________________
Pandarve (die hoopt ooit nog eens dit niveau met airbrush te bereiken.:P )
Afbeelding
Project: Peterbilt Wrecker


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2006 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 15 okt, 2005 15:37 pm
Berichten: 1197
Woonplaats: Drønten Bedrijf: Jan Bakker landbouw
:shock: :shock: :shock:

Ziet er schitterend uit!

Gr Leon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: mooi
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2006 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 sep, 2005 10:12 am
Berichten: 1270
Woonplaats: beers
HEy,
Heel erg mooi die stoelen joh.
En die stof voor de vloer ziet er ook heel goed uit.
word erg mooi interieur denk ik.
Alleen dat dashboard waarom wil je die bekleden?
is in het echt ook niej :lol:
Gr Fred

_________________
daf 1900 4×2 bakwagen met dagcabine (willems transport)
volvo f12 6×2 bakwagen met aanhanger(duyvesteijn wagen van '81)
scania p114-340 (hsf logistics)
volvo fh12 globetrotter(vd bosch transport)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement