Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Altijd na Jabbeke volgt er voor mij een periode van bezinning en overpeinzing wat te maken voor de volgende show.
Dat eindigt meestal na een paar weken met het aanpakken en starten van diverse projecten.
Dit keer anders, ik had nog veel onafgebouwde projecten liggen en heb daar een paar van afgemaakt varierend van volkswagenbus tot AMT Ford C type.
Maar ook deze 2800 stond te verstoffen en om het bouwen weer een beetje op gang te helpen heb ik besloten om deze en nog een andere
2800 met asfaltkieper af te maken.
Ik ken dit bedrijf wederom uit eind jaren 70, begin jaren 80 en was altijd geimponeerd door de mooie rode trekkers met lichtblauwe grote kieptrailers.
In die tijd had men er 6, 2 Terberg 6x4, een DAF 2600, 2 DAF 2800 en een Bedford TM en van elk type heb ik er wel eentje in aanbouw.
Ze reden hoofdzakelijk bieten en aardappelen en op de dumptrailers werden hoge houten schotten geplaatst wat het nog imposanter maakte.
De DAF 2800's zijn uit 1974 en ik heb foto's dat ze splinternieuw met Pactontrailers in de magere jaren ritten naar Perzie maken, het huidige Iran.

Begonnen ben ik met de 2800, het chassis ingekort naar enkelas trekker met gebruikmaking van een resin verenpakket.
De afmetingen van de dieseltank van Italeri klopt niet dus die heb ik vervangen door een groter exemplaar uit de oude accessoiresdoos.
Accubak aangepast en een hydrauliektank bijgeplaatst......dat waren toen de kleine DAF dieseltanks.
Het luchtfilter is verplaatst naar het schuine deel van de spatborden en ik heb een hap uit de spatborden gehaald daar waar die onder het rubber van de
cabine verdwijnt.
Die spatborden heb ik bij de andere 2800 helemaal veranderd omdat de eerste types met een rubber zijkant waren en Italeri meer de jaren 80 spatborden in
de kit heeft.
Motor is vrij standaard met de uitzondering dat de luchtinlaat naar achter loopt en niet naar de zijkant i.v.m. de gewijzigde opstelling van het luchtfilter.

photo 383001

Om de kabine lager op het chassis te krijgen maar toch kantelbaar te houden heb ik sleufgaten gemaakt daar waar de pinnen van de bodemplaat door het chassis moeten, ik kan nu de cabine iets optrekken om te kantelen en de bumper kan lekker strak onder de koplampunits aangebracht worden.
Iets waar Italeri ook een beetje de mist in is gegaan.

photo 382981

photo 382980

photo 382982

photo 382983

photo 382984

photo 382985

De velgen is ook altijd een aandachtspuntje.
Ik heb de set van Jan Rosecky maar kom niet uit de voeten met de nieuwe naafafdekking, wel toegepast op een ander model maar het komt er niet uit.
Om er niet teveel werk van de maken heb ik de oude Italeri velgen om de bekende redenen gebruikt en daar een smeernippel op aangebracht.
Voor mij voldoende, belangrijkste was dat men met tubeless banden reed dus hier geen velgringen e.d.
De voorvelgen worden nog veranderd, ik heb een aantal Volvo 5 gats velgen waarvan ik de aangegoten velgring heb weggehaald en daar nieuwe moeren op heb gezet. Omdat die het meest in het beeld komen en achter niet heb ik achter het gelaten zoals het in de kit zit.

photo 382979

De cabine is vrij standaard, de gaten van de opstappen heb ik doorboord en d.m.v. installatietape de bekende chromen strip om de cabine gemaakt.
van de handvaten onder de voorruit heb ik een stuk van de pootjes afgesneden want die zijn wel erg fors, nieuw gaatje erin geboord en met een stukje rondstrip gelijmd onder de voorruit.

photo 382988

photo 382986

Aan het interieur heb ik ook niet veel veranderd, allemaal zwart........de veranderingen heb ik bij de asfaltkieper wel doorgevoerd.
Hier valt het meest de zitting aan de bijrijderskant op.

photo 382989

Tot zover de cabine, het binnenwerk past nog steeds in de cabine, ik had in het verleden wel eens last van de hoofdsteun van de bijrijder....

De trailer was ik een hele tijd al mee begonnen, maten een beetje gokwerk want ik heb geen goeie zijaanzichten.
Het chassis is van styreen, uit de grabbeldoos heb ik de assen en het veerpakket gepakt.
De velgen zijn de oude Italeri velgen, de naaf uitgeboord en voorzien van nieuwe naaf met afdekking van de supersinglenaaf.
Ik zag dat Zeger dat ook op zijn trailer had, en nee er zit verder geen ring o.i.d. op de naaf zoals Jeroen vroeg of aangaf.

photo 382991

photo 382990

photo 382993

photo 382994

Dit is een oude trailer en had 2 cilinders.
Dus een avond spendeert aan het inkorten van antennes die ik bij een electronicazaak heb gekocht omdat ze zo lekker slank zijn.
En voor een prijs die lager is dan de aanwijspennetjes die ik eerder gebruikte.
De antennes komen in een draaibaar deel in het trailerchassis en ik haal ruim 45 graden in kiepstand.

photo 382994

photo 382995

De bak was ook allang klaar, althans in ruwe vorm want er moet nog wel wat aan gebeuren natuurlijk o.a. de haken onder de bovenliggers en natuurlijk
de houten opzetschotten die de hoogte van de wanden straks verdubbelt.

Op dit moment is dit de stand van zaken.

photo 382996

photo 382997

photo 382999

photo 383000

Morgen hoop ik de bak zover te krijgen dat er verbinding met de cilinders is en het scharnierpunt achter ook klaar is.
Dan testen hoever de bak echt komt.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Heel gaaf project uit vervlogen tijden weer Johannes.
Hij is het zeker waard on af gemaakt te worden.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 18:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
mooi project
heel herkenbaar
ben benieuwd naar het gehele plaatje als alles gereed is en in kleur
en bedankt he johannes , nu heb ik een oude daf tevoorschijn gehaald die al maanden mijn gedachten prikkelt :wink:
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Stoere DAF Johannes, helemaal mijn ding. Maar die naven blijven geel???

Ook een mooi object om wat verwering op toe te passen. :mrgreen:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Precies wat ik ook dacht; "een nostalgisch stoer geheel"!

Succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi zeg, ziet er goed uit.
Jammer dat je de grille van italeri hebt gebruikt maar je hebt de ctm grille al voor een ander gebruikt zeker?
Das het nadeel van die dure set. Er zit teveel in.
Verder een mooie stoere truck.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Dit word weer een mooie Daf Combi Johannes , met zo'n lekker 3 assig dubbel lucht wring chasis erachter. Smullen.
Ben benieuwd naar de schotten op de kiep bak.

groetjes Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
scaniamodelbrouwer schreef:
Dit word weer een mooie Daf Combi Johannes , met zo'n lekker 3 assig dubbel lucht wring chasis erachter. Smullen.
Ben benieuwd naar de schotten op de kiep bak.

groetjes Eric.


Die komen een dezer dagen met de boot deze kant op!
Zijn hun doedelzakken nog aan het inpakken..

Maar inderdaad een stoere combinatie weer. Je weet ze wel steeds uit te zoeken :wink:.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Dat zijn ze! Stoer werkpaard.
Erg mooi.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
johannes , ik gaat deze daf heel goed volgen [ heb ook de oudere bouwverslagen goed doorgelezen van diverse daf,s ]
daar ik nog op diverse onderdelen wacht voor de scania en andere bouwprojecten heb ik een doos tevoorschijn gehaald die ik enige jaren geleden van jeff gehad heb
met diverse onafgebouwde daf truck,s [ heleboel dus ] een aantal versneden cabine,s en sommige netjes gespoten en/of verbouwd
en natuurlijk op google kijkend naar voorbeelden kwam ik een paar bekende tegen die als voorbeeld gebruikt zijn in het verleden
1 van de kleurenschema,s die ik herkende [ door jou gebruikt voor je wagenpark ] is van SIEBESMA & vd VEEN [ toevallig misschien ]
ik zou zeggen gaat zo door ook met het onderwijzen van hoe of wat
je bent nooit te oud om te leren
veel succes en plezier in het verder bouwen van deze gave uitvoering
mvgr koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement