Beste modelbouw collega's
Zo zachtjes aan ga ik mij weer opmaken voor een nieuw project.
Verwacht in het begin niet teveel update's omdat ik mij vooral eerst bezig houd met de Koolwijk R480 om deze toch z.s.m. af te hebben.
Goed, dan dit project...
Eigenlijk is het een beetje een vervolg op de Sties VOLVO, zoals de titel al aangeeft gaat het ook om een VOLVO F12 bakwagen, alleen dit keer een F serie van het 2e type.
De auto komt in de kleuren van ALTA Transport uit de gelijknaamige plaatsnaam Alta in Noorwegen.
Het bedrijf bestaat net als Sties inmiddels niet meer en is een jaar of 16 geleden opgehouden met bestaan.
Doordat ik achter de schermen (letterlijk en figuurlijk) al wat langer bezig ben met dit project heb ik redelijk wat aan informatie en referentie verzameld.
Waarom het zoals ik hier boven beschreef eigenlijk een verlog op de Sties VOLVO is komt als volgd.
Sties en ALTA Transport zaten in de zelfde Transport organisatie genaamt Norske Godslinjer, vandaar dat ALTA Transport ook wel ritten van Sties reed.
Hier onder een klein verhaaltje over de historie van de "Norske Godslinjer" wat op zijn beurt inmiddels ook niet meer bestaat:
Langzamerhand bleek dat er behoefte was aan een terminal in Oslo.
Veel transporteurs uit het hele land sloegen de handen samen.
Bjarne Øverland A/S was dat in Molde, Kåre Unhjem van Unhjem Transport A/S in Ørsta, Håkon Emdal van Emdals Transport A/S in Straumgjerde, Dale Trailerservice in Stranda en Kristian Uhlen van Uhlens Transport A/S in Ålesund.
Zij startten een terminalbedrijf in Oslo genaamd "Norske Godslinjer A/S" samen met verschillende transporteurs vanuit heel Noorwegen.
Dat werd naderhand een landelijke transportorganisatie, welke meer en meer groeide.
Vandaag de dag heeft Norske Godslinjer A/S agenten in alle grote Noorse steden en plaatsen.
De terminal lag in Karihaugen en was omstreeks 1970 gebouwd.
Naar omstandigheden in 1970 was de terminal reuzengroot, maar tegenwoordig is hij allang uit z’n voegen gebarsten.
Er zijn geen plannen om een nieuwe terminal te bouwen, omdat Norske Godslinjer hier geen geld voor heeft.
Het werk loopt heel stroef doordat de leiding jarenlang van het oude stempel is geweest.
Men denkt dat dit de oorzaak is van wat er met Norske Godslinjer gebeurd is.
Men denkt volgens de oude lijnen en werken veel te omslachtig.
Dan is het ook niet makkelijk om alles helemaal soepel te laten verlopen.
Norske Godslinjer A/S en Sties zijn elk op hun eigen gebied groot geworden.
Norske Godslinjer heeft zich bezig gehouden met droge goederen en stukgoed binnenland en een klein beetje in het buitenland.
Sties heeft zich geconcentreerd op thermo-goederen, daarom ook de naam Sties Termotransport A/S.
Nadat Sties werd verkocht aan Kosmos A/S en Norske Godslinjer werd verkocht aan de Bergenske Dampskipselskap, is de samenwerking tussen hen erg goed geworden.
Tegenwoordig fungeert de combinatie droge goederen, stukgoed en thermogoederen goed.
Die combinatie is vaak een noodzaak om te kunnen blijven bestaan.
©: Gerrit de heus van de site Sties.nl en Ulens.nl voor de info over de Norske Godslinjer.Dan word het nu eens tijd voor een foto van de wagen die ik wederom tracht zo goed mogenlijk na te bouwen.
Bij deze ook wat gegevens over de ALTA VOLVO en de afleverings foto's die zijn genomen toen de auto bij de carrosseriebouwer (VBK) werd afgeleverd.
Afleverings foto’s van de ALTA Transport VOLVO F12-46 Intercooler, modeljaar 1987.
De auto kreeg kenteken: ZT 29300.
Dat deze VOLVO een goede auto was blijkt uit de gegevens van de Noorse RDW.
Op 28-10-2004 is de VOLVO pas is afgemeld, de toenmalige eigenaar van de VOLVO was toen Brothers Bakk A/S te Aure in Nordmore (N).
©: Torkil Ø van het Forum van Bergli Truckstop voor de afleverings foto’s.De basis van deze bakwagen word een Italeri VOLVO F12 Globetrotter die ik eens van mijn schoonvader gekregen heb, ik kon de volvo gebouwd en al mee nemen of hij gooide hem weg.
Aangezien de VOLVO redelijk netjes inelkaar stond en nog helemaal compleet was heb ik hem maar mee genomen.
Via Jeff heb ik een laag VOLVO F16 dak op de kop weten te tikken die nodig is om de transformatie van het eerste type F12 naar het 2e type F12 te maken.
Ook de gril tussen de koplampen moet aangepast worden.
Met deze ingrepen zijn inmiddels begonnen, hier wat foto's.
Zoals te zien heb ik de hoeken van de cabine ook wat aangepast.
Ik vond de cabinehoeken van de Italeri cabine niet mooi met de aangegoten delen die voor de windgeleiders door moeten gaan.
Daarom heb ik deze afgevijld/geschuurd tot ze gelijk lagen met de druplijsten langs de deuren.
De kneep die over bleef aan de voorkant van de cabine (naast de gril) heb ik opgevuld met plamuur.
Vervolgens van een Revell kit de hoekschilden er af gehaald die ik ga gebruiken voor dit model.
Naar mijn mening lijkt de cabine zo meer op het origineel.
Bij de ondergril moet ik de verticale staander nog aanbrengen, dit word een U profiel waar door de pen in de bumper kan schuiven.
Verder word de cabine van meer detail voorzien door een CTM update set.
Goed, dit was hem even kwa introductie van dit project.
In de loop van de tijd zullen er meer update's volgen.
Groeten Sebas.