Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 apr, 2014 12:04 pm
Berichten: 42
Woonplaats: Hoogstraten (B)
De firma Jef Van Loon n.v. uit Hoogstraten bestaat inmiddels niet meer, maar is 3 generaties in de familie gebleven en ik ben er praktisch in opgegroeid, vandaar ga ik om nostalgische redenen proberen alles types Scania die ik persoonlijk gekend heb na te maken.

Afbeelding

Als kind heb ik er al een paar in de juiste kleuren gespoten, maar een beetje slordig en zonder decals. Inmiddels ben ik reeds bijna 10 jaar schadehersteller, dus nu zou het toch iets preciezer moeten lukken :)

Afbeelding

We beginnen bij het begin: de 142

Afbeelding

Niet deze, wel een gelijkaardige in slechte staat, ben ik beginnen demonteren

Afbeelding

Ook de 144 moest eraan geloven. Deze moet gewoon opnieuw gedaan worden. Het chassis heb ik gebruikt om eens te passen of ik de cabine van de 142 daar op krijg. Emek heeft de 142 immers nooit gemaakt als losse trekker, maar wij hadden enkel losse trekkers.

Afbeelding
Afbeelding

De cabine van de 142 + de volledige 144 ben ik nu klaar aan het maken om te spuiten. Voor de 142 ben ik nog op zoek naar een chassis. Het originele aanpassen is in principe mogelijk, maar gezien volgens mij alle chassis van de Emek losse trekkers dezelfde zijn zoek ik nog even verder naar een donor.

Tips zijn ondertussen altijd welkom ;)


Laatst bijgewerkt door Gert Van Loon op za 18 feb, 2017 10:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 apr, 2014 18:52 pm
Berichten: 211
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgenland
Die vrachtwagens die je gedaan hebt als 'kind' vind ik allesinds zeer goed gelukt :) ben benieuwd hoe het nu eal zijn :brouw:

_________________
Klik hier om m'n builds te zien!
Builds:
- 1/24 Oldtimer Garagediorama (Werkbank)
- 1/24 1966 Tamiya VW 1300 Kever Lowrider
Wishlist (Geen bepaalde volgorde) : - 1/24 1967 Hasegawa VW T1 Pickup - 1/24 1966 Tamiya VW Karmann Ghia - 1/24 1969 Fujimi Porsche Carrera


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 apr, 2014 12:04 pm
Berichten: 42
Woonplaats: Hoogstraten (B)
Bedankt, maar in het echt zie je toch echt wel meer foutjes dan op foto hoor ;) Ik weet niet meer precies hoe oud ik toen was, maar ik weet wel dat ik nog op de lagere school zat :)

Anyway terug naar de 142 nu. Na het verwijderen van de decals valt het pas echt op dat de cabine eerst wit was, maar in de loop der jaren nicotinegeel geworden is :lol:

Afbeelding
Afbeelding

Dus heb ik de cabine maar weer écht wit gespoten

Afbeelding

Volgende stap: het dichtwerken van de spoilergaten

Afbeelding
Afbeelding


Ready for paint

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De spoilergaten heb ik dichtgemaakt met 2-componenten-lijm om kunststof bumpers mee te herstellen. De kleur heb ik laten meten van een oude trailer die destijds in onze kleuren gespoten was en vervolgens de lak laten maken en in een spuitbusje laten doen.

Nu staat alles te drogen. De plakband verwijderen doe ik vandaag nog, maar montage zal pas voor volgende maand zijn. Overmorgen vertrek ik voor 3,5 op vakantie, dus dan kan alles goed uitharden voor de montage :)
Daarna ook ff zoeken naar een stickermaker en dan kan ik aan de volgende beginnen: R-serie Scania met huiftrailer en een paar extra's :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
eerst spuiten en dan gaten opvullen lijkt me een eigenaardige volgorde..... ik zou het anders doen (maar ik ben dan ook geen schadehersteller hé :lol: :lol: :lol: )
Emek gebruikt in principe altijd dezelfde voorkant van de chassis, zelfs voor de verschillende merken, of het nu een Scania is, of een Man, of een Volvo, alleen de lengte verschilt naargelang trekker, kipper of bakwagen.
De "attributen" zoals mazouttanks, luchtketels, batterijbakken enz. zijn per merk dan wel weer ok.
In principe zou je een bakwagenchassis dus zonder problemen kunnen inkorten, door er achteraan een stuk af te zagen.
Die achterwielen met vering zit ook maar in die sleuven ingeklikt, je moet er alleen (soms wat brute) kracht voor gebruiken om ze los te maken.
Een goede vakantie gewenst en veel succes nog met de restauratie van deze oudjes :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Gert

Welkom hier op het forum.
De modellen die je vroeger gemaakt heb zien er zo op het eerste gezicht ook niet verkeerd uit.
Maar met de kunsten die je nu bezit als autospuiter moet het er alleen maar nog beter uit gaan zien.
Stiekem vind ik het een klein beetje jammer dat je op vakantie gaat, want dat betekent dat we nog even op vorderingen moeten wachten.
Toch wens ik je vast een fijne vakantie, geniet er van.

Wellicht één tip om je modellen net dat beetje meer te geven, probeer eens om de EMEK wielen te wisselen voor Italeri velgen/banden.
Ik denk dat dat je modellen een heel stuk realistischer zal maken.

Het is dus nog even een paar weekjes wachten, maar ik ben al vast benieuwd naar de volgende update.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 apr, 2014 12:04 pm
Berichten: 42
Woonplaats: Hoogstraten (B)
Ik ben vandaag pas de lijm gaan halen en heb het wit van de week al gespoten. De bovenkant van de cabine moest immers groen worden, dus leek het me verstandig om het wit alvast te spuiten, dan kon dat een paar dagen uitharden.
Het chassis inkorten is inderdaad mogelijk, maar een donorchassis was gewoon makkelijker :) Als ik ooit eens veel tijd en zin heb ga ik het originele chassis wel aanpassen.
Goeie tip trouwens ivm het feit dat Volvo en MAN chassis dezelfde zijn, en ook de tip van de wielen zal ik in mijn achterhoofd houden ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo Gert,

Mooi wagenpark heb je hier al staan.
De Scania waar je nu mee bezig bent ziet er zo met de nieuwe kleur er al een héél stuk beter uit als wat het was, wit/gelig.

Wat de wielen betreft, ben ik het wel met Bas eens, gewoon Italeri wielen er onder en je hebt gelijk een ander beeld.
Ik vind het leuk om méér van het Emek spul hier op het forum te zien.
Nog een fijne vakantie gewenst, hoewel ik het niet verstandig vind om dit op een publiekelijk forum neer te zetten :wink: , en tot de volgende update.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Woedram schreef:
hoewel ik het niet verstandig vind om dit op een publiekelijk forum neer te zetten :wink:.


Ach, zolang zijn adres niet hier op het forum te traceren is zal dat toch allemaal wel mee vallen??


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2014 7:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 apr, 2014 12:04 pm
Berichten: 42
Woonplaats: Hoogstraten (B)
Ik woon bij mijn ouders en mijn broer woont hier ook. Zij blijven gewoon thuis, dus het huis wordt goed bewaakt ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2014 16:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 apr, 2014 12:04 pm
Berichten: 42
Woonplaats: Hoogstraten (B)
Vandaag een pakje aangekomen. Ik ga weten wat te doen als de 142 klaar is:

Afbeelding
Afbeelding

R serie highline met huifwagen en lichtbak, brede spatlap en wat extra lampjes. Michelinpopjes ben ik vergeten te bestellen, maar die komen er ook nog op.
Naar voorbeeld van deze:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement