Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 maart, 2014 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja, en wat gaan we nu weer eens bouwen van het lijstje. Dat is voor mij altijd een vraag om uit het zwarte gat na een show te komen.
Dit jaar had ik een paar grote en langdurige projecten op de planning staan maar kan daar nog niet mee beginnen omdat het materiaal nog niet binnen is. (v/d Meijden FTF en Van Swieten grootvolume)
Daarom maar even verder met een makkelijker bouw: de ombouw van de Italeri brandweer ladderwagen naar een Volvo F6.
Wederom had ik maar 1 foto maar heb van de toenmalige chauffeur ook een foto van de achterkant zodat de bak goed in beeld is en verhoudingen terug zijn te rekenen.

Afbeelding

Allereerst begonnen met straatstenen te tellen :mrgreen: en ik kwam zodoende op een wielbasis van ca. 4 meter.
Kees Kamp had een paar mooie specsheets en de 4 meter wielbasis klopt, de achteroverhang is nogal een zootje bij Volvo want ik heb van dit type 3 verschillende specsheets met alledrie een andere maat. Ik heb de meest betrouwbare genomen en dat is 2,16 m.
De baklengte is dan bepaald op 5,57 m uitgaande van de opgegeven Volvo maat vanaf hart achteras tot voorzijde bak.

Het chassis kon nu op de juiste maat gemaakt worden.
Probleem bij deze kleinere trucks is de spoorbreedte van voor- en achteras die veel afwijken van de Italeri assen. Dus de truc met het inkorten van de binnenbuisjes van de naven begonnen en er blijft bij de voorwielen maar weinig staan.... Achter moesten de bladveren tegen het chassis gemonteerd worden om voldoende speling voor de wielen te hebben bij een verkleinde spoorbreedte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu die hoofdmaatvoering staat was de cabine aan de beurt. Dit is een club van 4 cabine dus de zaag in het voorpaneel, achterpaneel en dak gezet en de zaak ingekort.
Van de zijwanden moest de instapkast ingekort worden en dat is op basis van de foto's gebeurd dus hopen dat het straks allemaal goed uitkomt alhoewel er wat tolerantie is door de dikke instaptreden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De typische voorvelgen zijn alvast aangepast met 8 moeren en 4 ventilatiegaten, vreemd genoeg geeft Volvo voor de banden een maat van 10-22,5 op en dat zou inhouden dat zelfs een Italeriband een te kleine diameter heeft. Oftewel de Italeribanden kunnen erop en zijn de velgen ook te gebruiken.

Afbeelding

Bak heb ik ook aangepakt. De breedte is gebaseerd op de standaard Italeri laadklep en de lengte dus door de Volvo maten. De hoogte die voor een laadbak erg hoog is heb ik tig keer teruggerekend van de 2 foto's met de kennis van de bandenmaat. Deze bak is echt 2,60m hoog, vraag me niet waarom. Wel kun je op de foto's zien dat onderzijde bak bijna gelijk ligt met bovenzijde band.
Zo ziet het er dan uit:

Afbeelding

Afbeelding

Al met al zijn de groffe lijnen en maatvoering nu verwerkt en is het verder invullen van grof naar fijn. Op de laatste foto moet de cabine nog iets hogerop gezet worden maar er zit dus een flink stuk aan bak boven de cabine....
Hessel had mij vorig jaar al een tussenstuk voor de grille getekend en laten printen waarmee dit project eigenlijk doorgang kon vinden.
Tevens heb ik de decals al laten maken en liggen ze hier te wachten op verwerking.

Met volle stoom verder dus.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 maart, 2014 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 apr, 2013 11:20 am
Berichten: 197
Woonplaats: België
zozo,
weer een uniek model dat je niet zo vaak ziet.
En zoals we gewoon zijn van jou wordt dit weer een mooi model :D .
Alleen, als je de afmetingen gebruikt aan de hand van foto's, geen schrik dat je een te grote foutmarge hebt?
Nog veel succes hiermee.
mvg Bruno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 maart, 2014 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Leuk projectje en ja het zijn kleine cabines, heb zelf al wel eens op een F7 gereden.
Kan je vertellen met 2m persoonlijke lengte is dat een uitdaging om er in te zitten.

Vind de Bak toch wel aan de iets te grote kant maar misschien verkijk ik mij der op.
Dit is die de wel eens mee had.

Afbeelding

Zet hem op.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 maart, 2014 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Je hebt iets met oude en kleine distributie vrachtwagens hè... :mrgreen: :lol: .

Wordt weer een uniek model Johannes. Toch lijkt me, op basis van de foto van de echte, dat de bak van je model nogal hoog is?
Kan er helemaal naast zitten natuurlijk, want jou kennende zal dat wel goed berekend zijn.
Succes met de verdere bouw.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 maart, 2014 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja dat met die bak heb ik met vergrotingen en met beide foto's een paar keer uitgerekend.

Afbeelding

Dit was de meest bruikbare foto. Als de diameter van het achterwiel bekend is kun je vanaf deze foto over het hart van de achteras de hoogte berekenen. In zijaanzicht ziet het er niet uit maar hetzelfde trucje kun je ook met de eerste foto doen.
Ik kom telkens op een bakhoogte op schaal van 10,8 cm.
De hoogte van de volvo is volgens de Volvo documentatie 2,57 m oftewel ca. 10,7 cm. Dan hou je de hoogte van een vrachtwagenwiel boven de cabine over aan bakhoogte, ik kan het niet anders uitdrukken. Wielbasis moet goed zijn want dat kon ik op de klinkers tellen en de eerstvolgende maat is 4,60 en 60 cm zit ik er niet naast.
Vertekening door groothoek is niet aan de orde en ik moet zeggen zo aan de voorzijde van het model is het ook nog verdedigbaar ook nog.
Maar er is nog niets vastgelijmd dus als iemand een andere theorie en dus een andere maat weet te onderbouwen dan kan het mes nog in de bak......
En Remon, bekijk je foto van de FL eens, daar piept die bak ook giga boven de cabine uit.

En Eddy, ik heb inderdaad wel iets met oude vrachtwagens. En distributie, tja dit bedrijf begon met kleine Bedfordjes en ging via LP's, , DAF 1600, de NG Mercedessen, Volvo F6, DAF 2100, Scania 92's, Volvo FL7 naar de zware Volvo's FH12/13 en Scania R series. Tussentijds ook met Renova wissellaadbaksystemen dus een groei in transportaanbiedingen en die heb ik in de vitrine straks ook. Ik pak niet toevallig de rode uitvoeringen want tegenwoordig zijn het witte en de rode uitvoering stopt bij de eind jaren 80 Volvo FL7 en dat zal ook mijn eindproject Hofman zijn.
Dit is gewoon een lekker truckie tussendoor zonder al te veel poespas.

Johannes



Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 maart, 2014 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Als ik in de laadbak stond dan klopt jou lengte van 5,57 wel want buizen van 6m moesten schuin liggen.
Als ik er in stond had ik ongeveer 30cm ruimte boven mijn hoofd. Dus bak hoogte zou dan 2,5m zijn.

Welke banden maat heb jij dan aangehouden voor dit truckje.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 maart, 2014 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
Welke banden maat heb jij dan aangehouden voor dit truckje.

volgens Volvo 10-22,5" tubeless. Ik heb al gezocht naar deze maat op internet want er hoort bij de nieuwe notering nog een percentage voor de hoogt van de band t.o.v. de breedte van 10 inch.
Teruggerekend naar een Italeri band zou dat dan 90% moeten zijn.... We snuffelen nog even verder.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 maart, 2014 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Mooi vervolg in de Hofman geschiedenis Johannes.
Hiermee is gelijk dat zwarte gat na een beurs ook weer gedicht. :lol:
Zou het opvallen van de banden maat denk je. Ik vind de hoogte van de banden in ieder geval goed t.o.v. de 1:1 Volvo.
groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 maart, 2014 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank je Bruno en Eric, tuurlijk heb ik altijd wel ergens aan gewerkt of loop ik met plannen rond dus dit was als tijdsinvulling een inkoppertje.
Dat met die banden heb ik losgelaten, ben er wel klaar mee.
Ik heb eens gekeken wat de Italeri rubber bandenmaat was en die zou 12 00 R20 zijn, een bandenmaat die m.i. niet bestaat want oud zou het 12-20" zijn of men zou 12/100 R20 moeten bedoelen omdat bandenmakers de verhoudingsmaat breedte-hoogte 100 niet vermelden.
Hoe het ook zij bij nameten kom ik niet op die maat maar op 3 mm minder bij de rubber uitvoering.
Maar nu heb ik er eens een oud plastic bandje erbij gepakt en die geeft 10 00 R20 aan voor een grotere diameter (meet maar eens na) en die klopt aardig met de diameter van het bandje.
Oftewel ik hou de rubberbandjes van Italeri aan of iemand anders moet me iets beter die maten kunnen uitleggen. Op zich zouden ze zelfs te klein zijn maarja de band zal ook inzakken door het gewicht.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 maart, 2014 5:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Johannes,

Weer een mooi project waar je aan begonnen bent.
Wederom een truck(je) die je niet snel in deze schaal ziet.

Als ik je verhaal, omtrend de te kleine bandjes, goed begrijp is het misschien een idee om de Italeri single-trailerbanden te versmallen.
Of de trailer banden van Heller, die vast wel ergens in een onderdelendoos hebt liggen, er eens voor houden om te kijken of dit beter overeen komt.
Het is natuurlijk zomaar een idee. :roll:

Gaat weer een mooi exemplaar worden!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement