Tja, en wat gaan we nu weer eens bouwen van het lijstje. Dat is voor mij altijd een vraag om uit het zwarte gat na een show te komen.
Dit jaar had ik een paar grote en langdurige projecten op de planning staan maar kan daar nog niet mee beginnen omdat het materiaal nog niet binnen is. (v/d Meijden FTF en Van Swieten grootvolume)
Daarom maar even verder met een makkelijker bouw: de ombouw van de Italeri brandweer ladderwagen naar een Volvo F6.
Wederom had ik maar 1 foto maar heb van de toenmalige chauffeur ook een foto van de achterkant zodat de bak goed in beeld is en verhoudingen terug zijn te rekenen.
Allereerst begonnen met straatstenen te tellen
en ik kwam zodoende op een wielbasis van ca. 4 meter.
Kees Kamp had een paar mooie specsheets en de 4 meter wielbasis klopt, de achteroverhang is nogal een zootje bij Volvo want ik heb van dit type 3 verschillende specsheets met alledrie een andere maat. Ik heb de meest betrouwbare genomen en dat is 2,16 m.
De baklengte is dan bepaald op 5,57 m uitgaande van de opgegeven Volvo maat vanaf hart achteras tot voorzijde bak.
Het chassis kon nu op de juiste maat gemaakt worden.
Probleem bij deze kleinere trucks is de spoorbreedte van voor- en achteras die veel afwijken van de Italeri assen. Dus de truc met het inkorten van de binnenbuisjes van de naven begonnen en er blijft bij de voorwielen maar weinig staan.... Achter moesten de bladveren tegen het chassis gemonteerd worden om voldoende speling voor de wielen te hebben bij een verkleinde spoorbreedte.
Nu die hoofdmaatvoering staat was de cabine aan de beurt. Dit is een club van 4 cabine dus de zaag in het voorpaneel, achterpaneel en dak gezet en de zaak ingekort.
Van de zijwanden moest de instapkast ingekort worden en dat is op basis van de foto's gebeurd dus hopen dat het straks allemaal goed uitkomt alhoewel er wat tolerantie is door de dikke instaptreden.
De typische voorvelgen zijn alvast aangepast met 8 moeren en 4 ventilatiegaten, vreemd genoeg geeft Volvo voor de banden een maat van 10-22,5 op en dat zou inhouden dat zelfs een Italeriband een te kleine diameter heeft. Oftewel de Italeribanden kunnen erop en zijn de velgen ook te gebruiken.
Bak heb ik ook aangepakt. De breedte is gebaseerd op de standaard Italeri laadklep en de lengte dus door de Volvo maten. De hoogte die voor een laadbak erg hoog is heb ik tig keer teruggerekend van de 2 foto's met de kennis van de bandenmaat. Deze bak is echt 2,60m hoog, vraag me niet waarom. Wel kun je op de foto's zien dat onderzijde bak bijna gelijk ligt met bovenzijde band.
Zo ziet het er dan uit:
Al met al zijn de groffe lijnen en maatvoering nu verwerkt en is het verder invullen van grof naar fijn. Op de laatste foto moet de cabine nog iets hogerop gezet worden maar er zit dus een flink stuk aan bak boven de cabine....
Hessel had mij vorig jaar al een tussenstuk voor de grille getekend en laten printen waarmee dit project eigenlijk doorgang kon vinden.
Tevens heb ik de decals al laten maken en liggen ze hier te wachten op verwerking.
Met volle stoom verder dus.
Johannes