Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2015 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo, waarschuwing dat het topic al 1,5 jaar inactief was....uche, uche even wat stof afblazen.
Ik ben de vorige keer gestopt omdat de grille niet goed wilde lukken, het door Shapeways geprinte stukje was te grof en ik kreeg de aansluiting op de stukken met de koplampen die ik van Italeri wilde toepassen niet goed.
Uiteindelijk heb ik toch een stuk PE mesh gevonden waarvan ik de hele grille heb gemaakt, daarover later meer.

Waar was ik gebleven.
De laadbak.....ik vond die toch te hoog ondanks het feit dat ik die vrij nauwkeurig heb weten terug te constueren vanaf de foto.
Dus de bak heb ik een halve centimeter minder hoog gemaakt en nu lijkt op het oog te kloppen.
Maar ook daarover later meer.

Het chassis stond er een beetje verloren bij.
Via foto's en de tankinhoud heb ik de karakteristieke tank uit styreen gemaakt.
De spatborden onder de cabine incl. de cabine zijn inmiddels gespoten en ik heb de cabine met nieuw kantelpunt en vangpunt op het chassis vast gekregen.
De letters VOLVO op de cabine zouden van het bijbehorende decalsheet komen maar mooi dat ik die kwijt was.....
Zoeken in de grabbeldoos dus, uiteindelijk zijn de VOLVO letters van het decalsheet behorende bij de accessoiresdoos 3 de beste match gevonden incl. zwarte randen dus die zitten er tegen mijn principe ook op. Normaal bouw ik de cabines af en als laatste voeg ik de decals toe maar in dit geval was ik te bang wederom de letters kwijt te raken.

photo 334606

photo 334607

photo 334612

Grote vraag bij mij bleef hoe de remmen uitgevoerd waren.
Op de Fotki site staat een mooie brochure van Kees Kamp en die geeft bij de oudere types een luchtdruk bekrachtigd doch hydraulisch systeem i.p.v. een vollucht systeem. Een tijdje heb ik naar een specificatie van een 1980 613 lopen zoeken maar heb niks bruikbaars kunnen vinden.
Kees deed me recentelijk wat scans incl. een specificatieblad en het blijkt dat op de 613 standaard nog steeds de luchtdruk bekrachtigde hydraulische remmen zaten.
Dus aan de zijkant de luchtketels en de servo's gemaakt volgens de afbeeldingen in de brochure, e.e.a. moet nog verder bekabeld worden maar samen met de simpele accubak komt dan toch het einde van de ruwbouw van het chassis in zicht.
Net even de bak erop gezet en ja hoor, je ziet er straks weinig van.
Toch ga ik de hydraulische leidingen aanbrengen met dun koperdraad, voor mijn geruststelling zit er dan wat onder.

photo 334610

photo 334611

photo 334608

photo 334613

photo 334614

Verder met de detaillering van het chassis en de cabinesteun.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2015 17:50 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Mooi dat je deze VOLVO weer op pakt Johannes. Soms moet je op schaal wat "smokkelen" om toch het juite 1/1 beeld te krijgen, ik weet niet goed hoe ik dit ander moet neerzetten maar heb het al eens eerder gezegd/geschreven dat soms alle verhoudingen kloppen maar op schaal een heel ander beeld geven... Je zelfgemaakte brandstoftank ziet er netjes uit en blijf je volgen.

Groet Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2015 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
ja mooie tank, netjes gedaan. Succes met de rest

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2015 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Was eerlijk gezegd kwijt dat je met deze bezig was Johannes :?
Maar ga hem wel weer volgen, succes :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2015 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi dat je met deze weer verder gaat.
Het aanpassen van de bak is een goede zet geweest, het oogt inderdaad wat minder kolossaal zo en mee in proportie.
Ook de nerven en de deur in de bak geven al een heel ander beeld.
Succes met het verder fabriceren van het rem systeem.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2015 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Wordt weer een uniek model Johannes! Je ziet dit weinig gebouwd. Het lijkt in het begin eenvoudig met bijvoorbeeld de Italeri brandweer kit of de Heller Renault G260 als basis maar uiteindelijk is het nog veel werk om er een goed ogende F6 van te maken. Gaat je zo te zien prima af en ik ben benieuwd naar de looks met de grille er in!

Succes, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Deze was ook al een eindje naar beneden gezakt maar samen met wat andere projecten en de DAF graankieper
bouw ik in de kleine uurtjes toch door aan de Volvo en is het chassis klaar.
De bak heb ik inmiddels gespoten en beletterd, daarover later meer.
Nu echter het koude weer gaande is moet ik toch verder en spuit in een koud schuurtje...
Gelukkig had ik de cabine, spatborden en bumper al in kleur en ik heb net het chassis zwart gespoten.

Achteraf gezien is er erg veel veranderd aan het chassis en had ik die ook beter in styreen kunnen maken
maar dat is wijsheid achteraf...

Er zijn eigenlijk op het internet en in de documentatie maar weinig plaatjes van hoe de techniek onder
en achter de cabine van de F6 eruit ziet.
Tussen de laadbak en de cabine zit nogal veel ruimte om die spullen kwijt te kunnen.
Dus op basis van de spaarzame info heb ik het luchtfilter en de typische watertank op steunen achter de
cabine gemaakt inclusief de vergrendeling en nog een smeerpot. Blijkbaar moest de cabine met de hand
m.b.v. torsieveren gekanteld worden, een systeem zoals DAF in die tijd op de lichtere trucks ook nog had.
Ook daarbij komt de standpijp met de typische chinese hoed achter de cabine en dat was veel
passen en meten.
De cabine heb ik iets hoger op de poten gezet als op de foto van de vorige keer te zien was en dat
om een iets beter aanzicht te krijgen
De 2 foto's die ik had geven een beladen en onbeladen beeld.

De grille had ik hier dacht ik nog niet laten zien.
Deze heb ik van een reststuk PE gemaakt en is nu volledig open zoals de originele ook is.
De badges heb ik net in concept gekregen dus dat gaat allemaal goedkomen maar daarover later meer

De auto heeft een luchtdruk bekrachtigede hydraulisch 2 krings remsysteem en hoewel sommigen mij voor gek
zullen verklaren heb ik een poging gedaan dat systeem erop te krijgen.
Straks zie je er niks van maarja, voor mij zelf weet ik dat het erop zit en is het jammer dat ik nu alles
zwart geblazen heb zoals het in werkelijkheid ook was.

Maar plaatjes zeggen meer dan woorden dus....

photo 355388

photo 355387

photo 355386

photo 355385

photo 355384

photo 355383

photo 355382

photo 355381

photo 355380

Nu eerst maar weer verder met de DAF.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie details Johannes!
Jammer dat je straks er maar zo weinig van terug ziet.
Succes met je fabriekje :wink: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Heel netjes! Had Hessel voor deze een grille geprint?

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Deze wordt mooi zeg, nu zo hoger op z'n wielen staat hem ook veel beter.
Ik ben ooit begonnen als bijrijder (lees sjouwer en degene die altijd in de stoffige kelders moest om de fusten bier op te vangen) bij een drankengroothandel op zo'n volvo.
Ik weet nog wel dat het een flinke klim was om in de cabine te komen.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement