Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2015 19:43 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hermannnnn,

Je maakt er een hoop werk van en je je laat mooi zien hoe je te werk gaat om onderdelen hetzelfde te maken, zo doe/deed(t)(dt)(Rotterdams) ik het ook, ik denk dat dit ook één van de beste manieren is om iets "synchroon" te houden. Toch ben ik het ook niet met je eens,

Woefdram schreef:
Het schommelen valt uiteindelijk wel mee, het is wel een hoogte, maar heeft betrekkelijk weinig gewicht.
Omdat het om airliners gaat, zullen de maaltijden, bestek en doosjes, zo licht mogelijk gehouden word


Het "schommelen heeft namelijk niets met gewicht te maken maar met stabiliteit, oh ja, ja Afbeelding Waarschijnlijk scheelt het dat deze "jongens" tegen de vliegtuigen aan staan wat stabiliteit geeft, moet er niet aan denken dat zo'n ding los staat.... Nu is het wel een feit dat een schaarlift (hoogwerker) ook een eind kan komen en de cilinders duwen echt wel omhoog maar stabiliteit krijg je pas bij verankering, in dit geval door de sluis tegen het vliegtuig aan. Een tuinhek van 6mtr hoog (word je niet blij van) zal ook blijven schommelen (heen en weer) zonder verankering. De korte steunpoten zorgen er enkel voor dat stabiliteit is gewaarborgd bij het omhoog of omlaag gaan van de "bak" en zal stabiliteit niet waarborgen als deze op hoogte is, vandaar dat er ook altijd word geprobeerd om hoogwerkers te verankeren op hogere hoogtes (mooi woord he :mrgreen: )

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2015 7:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Héééé Jeff!

Bedankt voor je lof en leuk dat je inhaakt op het onderwerp "stabiliteit".
Nu heb ik geen ervaring met hoogwerkers of catering trucks, maar beroep mij op de info van het net en een stukje natuurkunde. :roll:
Je verhaal is duidelijk, maar dat stabiliteit niets met gewicht te maken heeft...........kom kom Jeff, je weet wel beter! :mrgreen:

Het gewicht op max. hoogte bepaald namelijk het momentum van omvallen.
De basis zal altijd zwaarder moeten zijn dan het gewicht wat je omhoog brengt om de doodeenvoudige reden, het momentum van omvallen zo laag mogelijk houden.

Bij hoogwerkers is dan ook altijd een max. toelaatbaar gewicht vermeld.
Een voorbeeldje, een hoogwerker weegt bijvoorbeeld 750 kilo en mag dan een max. gewicht van 200 tot een maximale x- hoogte omhoog brengen.
Zou dit ook 750 kilo zijn, dan valt dat ding, door het lage momentum, bij het minste of geringste meteen om. :o
Dus hoe hoger het platform komt, hoe lager het gewicht moet zijn.

Daarom staat er ook altijd vermeld dat een hoogwerker geen heftruck is om zware lasten omhoog te brengen.
Maximale hoogte bepaalt dus het maximaal toelaatbaar gewicht. :wink:, kijk maar bij de data diagrammen van schaarliften of hoogwerkers op het net. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2015 7:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Ziet er al weer lekker gedetailleerd uit Hermann. Gaaf om te zien welk resultaat je enthousiasme oplevert :D . Succes maar weer.

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2015 8:20 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hermannnn,

Wat ik bedoelde met stabiliteit is het heen en weer bewegen van de bak op hoogte, zonder verankering zal deze altijd voelbaar blijven, heen en weer blijven bewegen en dat krijg je er met de stempels niet uit. Het is logisch dat het gewicht onder zwaarder is als de bak die omhoog gaat anders zak het geheel ook als een pudding in elkaar, dat bedoelde ik dus :wink: Aan de andere kant moeten deze ook altijd wat bewegen want anders kan het geheel weer breken, heb heel wat van deze rekensommetjes moeten maken, pfffff :? Maar goed, laten we niet afdwalen in onze natuurkundige lessen en sommen en kijk weer stilletjes mee :D

Groet Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2015 9:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Jeffff :mrgreen:

Voor de goede orde: deze cateringtrucks worden niet verankerd aan het vliegtuig en staan dus los er tegenaan. Op Schiphol hebben al de trucks een rubber stootrand en wordt er gebruikt gemaakt van een aluminium 'bruggetje' om de trolley's aan boord te brengen ( vaak blijven de trucks zelfs los van de kist dus raakt het uitschuifbare platform de kist niet eens ).

Wel een gave foto met die 2 Japanners trouwens. Het valt me op dat bij de achterste truck de cateringruimte 'vast' zit op het achterste scharnierpunt en dus niet rechtstandig omhoog gaat maar ook een stuk naar voren komt om blijkbaar te cabine te overbruggen......hij glijdt dus aan de voorzijde.
Ik heb Hermann al 's een foto gestuurd van het interieur van zo'n cateringruimte maar dit is meer een impressie hoe zoiets er uit kan zien omdat er vele varianten zijn. Ik zal nog 's zien of ik wat meer plaatjes kan maken van die trucks binnenkort.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2015 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Arjan Ouwendijk schreef:
Jeffff :mrgreen:

Wel een gave foto met die 2 Japanners trouwens. Het valt me op dat bij de achterste truck de cateringruimte 'vast' zit op het achterste scharnierpunt en dus niet rechtstandig omhoog gaat maar ook een stuk naar voren komt om blijkbaar te cabine te overbruggen......hij glijdt dus aan de voorzijde.

Gr. Arjan


Precies andersom Arjan, de voorzijde bij de cabine staat vast (of glijd maar een klein stukje) en de achterzijde scharniert/glijd naar de cabine toe.
Op die manier duwt hij automatisch de cateringbox over de cabine heen.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2015 17:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Peter,

Ik bedoel dus de koppeling bij het rode cirkeltje:

Afbeelding

Doordat dat deel aan de constructie via een as gekoppeld is verplaatst de box zich tijdens het liften naar voren.....over de cabine heen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2015 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Ok dan bedoelen we hetzelfde, alleen keek ik naar de beweging vanuit de vrachtwagen gezien.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2015 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo Beste brouwers!

Bedankt voor jullie belangstelling. :brouw:

Arjan, de foto's zijn ter zijne tijd inderdaad héél welkom, omdat dit het enige aspect van de wagen is, waar ik geen info over heb. :wink:

Zo heren, we zijn weer een klein stukje verder gekomen.
Deze keer vooral tijd besteed aan de boutkopjes en de moertjes.
Ik kan iedere modelbouwer dit setje aanbevelen, scheelt zo enorm veel tijd met gaatjes boren, terwijl het resultaat een stuk reëler is omdat bij deze boutkopjes ook de zes-kantige moertjes zijn afgebeeld.

Van deze setjes heb je onder anderen ook ronde/bolle koppen.
Op deze versie die ik heb zitten aan de ene kant de boutkopjes met moertjes en aan de andere kant de gewone vlakke moertjes.

Bij deze heb ik de boutkopjes dan ook aan de binnenkant van de dragers geplaatst, boven en onderkant, en dan ben je zonder dat je het door hebt........... :roll: .......206 boutjes verder. :o

Afbeelding

Afbeelding

Dan de verdere afwerking van de voortse bladveer ophangsteunen......

Afbeelding

En dan de ophangsteunen voor de achterassen.
De vlakke plaatjes met de ronde gaten, zijn de platen waarop de luchtveren zélf komen te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Ja heren, geen grote vorderingen, maar we weten dat er veel tijd in dit soort werk gaat zitten.
Tot de volgende maar weer!

Afbeelding
Bron: zh.wikipedia.org

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2015 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ziet er mooi uit zo met die boutjes, alsnog een priegelwerk....
:brouw: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement