Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2015 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo mannen, opeens wordt het onderwerp "LIJM" :lol:
Eric, het is inderdaad zoals Jeffffffffry zegt, de alom oude en meest verkochte Bison kit lijm, oftewel de "Universeel Supersterk Contactlijm".

Afbeelding

Te koop in alle bouwmarkten en menig supermarkt. :P
Op de Actros zijn onlangs hiermee gelijmd, brandstoftank, Adblue tank, navigatielichten met de BMF zijde op het plastic, spiegels, bedieningskast, antenne op de bedieningskast, papierwerk, luchtfilter, doblispiegel en er zullen ongetwijfeld nog een paar dingen zijn. :wink:

Wat Johannes ook aangeeft, metaal is er ook heel goed mee te lijmen.
Gewoon een heel klein beetje met een saté prikker aan het onderdeeltje opbrengen, zal wel af en toe een dun sliertjes geven, maar gewoon even niet mokken of paniekeren maar gewoon met de hand even weghalen, en het onderdeel op zijn plaats drukken.

Even vasthouden en dan kan je het loslaten en eventueel bijstellen.
Na 12 uur goed vast en na 48 uur muurvast en kan je het onderdeel er niet meer zonder schade toe te brengen, er af halen.

Odorf, de hoogte weet ik nog niet exact, maar de ruwe schatting ligt rond de 40cm tot 45cm, dus in de werkelijkheid vanaf 9600mm tot ergens in de 11 meter. :roll:
Dit is gemeten vanaf de grond tot de bovenkant van de bak en zag op de referentiefoto's dat de gehele truck er verticaal zo'n beetje in moet passen.
Ja.....tis een hoogte, dat dan weer wel. :shock:
In ieder geval wens ik iedereen heel véél lijm plezier! :D

Hermann.

Edit, Onne ik zag dat je me net voor was met een bericht plaatsen.
Ik breng de lijm alleen op 1 onderdeel aan en niet aan beide onderdelen.
Doet niets af aan de lijm kwaliteit, maar geeft op deze manier geen risico op overtollige
lijmrestjes of lijmrandjes.
Dus de kwaliteit van het werk is optimaal. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2015 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 apr, 2009 22:26 pm
Berichten: 210
Woonplaats: Leusden
Ik ga even naar de Gamma, óók op zondag open.

Albert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 apr, 2018 8:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

Het is een aardige poos geleden, maar hier gaat het nu dan toch écht weer verder.
De cabine en het chassis had ik een paar weken geleden alweer tevoorschijn gehaald en zag tot mijn vreugde, dat de cabine niet kromgetrokken of getordeerd was/is.
Dit kon eigenlijk ook niet, want ik had voordien een stevig frame in de cabine gelijmd om dit tegen te gaan.

Het was dus gewoon het frame eruit zagen, alles netjes glad schuren en verder gaan.
Als eerste heb ik wat kleine oneffenheden bijgewerkt, en aan de binnenzijde een nieuwe styreenplaat geplaatst.
Hierin zitten de iets groter uitgesneden raamvensters, zodat ik later de glaasjes hierin mooi weg kan werken, en hierover heen de deurlisten en deurpanelen er op af kan werken.

photo 444265

Vervolgens zijn de voorste raamstijlen geplaatst en heb ik "voorzichtig" de panel lijnen aan de bovenzijde van de deuren er in gemaakt.

photo 444266

photo 444267

photo 444269

Dan het grotere werk, de bodemplaat!
De ruwe vorm heb ik nu gemaakt zodat straks de motortunnel er op gemaakt kan worden.

photo 444271

photo 444270

photo 444268

Van de vele interieur foto's die ik heb, zag ik dat er nogal een behoorlijke midden console op komt te zitten.
Dit zal allemaal op het oog en van foto's moeten gebeuren, omdat ik hier helemaal geen maatvoeringen van heb.
Later hier meer over, nu maar eerst zorgen dat het front nu definitief op de cabine komt te zitten. :wink:
Dit was het voor vandaag en ik zou zeggen, tot de volgende maar weer!

photo 444264

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Het is weer een tijdje geleden, deze heeft even op de zijlijn gelegen, maar na wat nieuwe ideeën en inspiratie, heb ik deze er eens bij gepakt.
Het lastigste gedeelte van de cabine is de lijst van de voorruit, hiermee maak of breek je een model omdat hiermee het uiteindelijke gezicht bepaald wordt.
Het lastige zit hem in het feit, dat de voorruit aan beide zijden rond wegloopt, niet het meest fijne als je een raamrubber er op wil maken, want je moet een bocht maken én ook nog eens rond weglopen in de hoeken.

Goed, nadat de voorzijde nu vastgeplakt is, en na wat passen en proberen is de raamlijst uiteindelijk geplaatst.
Dit was een hele opluchting dat dit toch verrassend goed ding.

photo 478122

Hierna een voorruit van een Actros MP1 uit de onderdelendoos gepakt, en deze nu eens op maat gemaakt, handig als alles onder 1 concern valt. :mrgreen: .
Onder zien jullie de gewone Actros ruit, en daaronder de zo ver aangepaste ruit.
Deze ruit past nu heel mooi in de lijst en volgt in de hoeken mooi de rondingen.

photo 478123

photo 478124

photo 478125

Zoals jullie ook zien, is de cabine even helemaal in de primer gespoten, zodat kleine oneffenheden gezien worden.

photo 478126

photo 478127

En na veel geduldwerk het raamrubber.....

photo 478128

photo 478129

photo 478131

Tevens een aantal zaken netter gemaakt zoals krasjes, oneffenheden
wat vooral wat plamuren en schuren is, de onderste strip onder de onderste grill, de lichte buiging er uit halen, kortom kleine zaken die alles nét even wat beter ogen als ze gedaan zijn.

Goed heren, veel klein werk, maar ik ben er wel erg content met het verloop nu.
Momenteel ook al begonnen aan de éérste vormen van de spatborden.

photo 478130

Goed heren, de bouw van de buiten cabine is nu zowat gereed, en gaan rustig verder met de rest.
Zoals jullie zien, de oude projecten komen vanzelf weer voor de dag. :wink:

photo 314336
YouTube

Tot de volgende maar weer!
Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2019 11:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hermann,

Prachtig, dat je hier aan gaat beginnen. Je maakt weer een nieuwe stap, alles scratch bouwen.

Welkom bij de club !.... :lol: :lol: :lol: Ik wordt hier best vrolijk van.

Ik kijk met veel plezier naar je bouwsel. Veel succes, gaat uitstekend tot zover.

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2019 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Dank je John! :brouw:

Ja heren, ik ben inmiddels een héél ietsiepietsie verder gekomen. :mrgreen:
De kleine oneffenheden had ik op 2 kleine zaken na helemaal weg gewerkt.
De onderzijde van de grill partij is nu ook helemaal recht, heb hier een 0,25mm strip aan de onderzijde geplakt, daarna alles recht gevijld en aan de bovenzijde de hele minimale kromming weg gevijld met een nagelvijl.
Het was allemaal niet veel, maar wél nét genoeg om het te kunnen zien.

De overige 2 zaken zijn, een klein hoekje op de voorplaat, aan de bestuurderszijde........voor een Japanner is dit rechts... :lol: ..en een héél klein frutseltje op de bijrijdersdeur....in dit geval links, wat ik met lijm verholpen heb.
Hele kleine krasjes of gaatjes doe ik liever met lijm dan met putty. :wink:

Goed, de spatborden zijn nu ook zover gevormd, en gebruik voor deze Fuso de minder hoge spatborden.
Er zijn 2 verschillende hoogtes voor de Fuso, en zag op de foto's van de Catering Truck in dit geval de lage variant zitten. :wink:

Goed, dan even wat foto's van de stand der dingen, en de eerste indruk van de spatborden.

photo 478242

photo 478243

photo 478244

photo 478246

En het frontje nu in 1 kleur.... :)

photo 478245

photo 478241

De buitencabine is, op 2 kleine oneffenheden na dan, hiermee dan helemaal klaar.
De spatborden worden op de bodemplaat gelijmd, en als het interieur helemaal klaar is, wordt dit van onderaf er in geschoven en sluiten de spatborden het geheel af.
Theoretisch zou de cabine spuitklaar zijn, maar daar wacht ik even mee tot het interier klaar is, ivm met het vele passen en vastpakken. :wink:

Goed heren, dit was hem weer voor even en tot de volgende maar weer!
Voor de mensen die "in het algemeen" twijfelen over lengte en overhang......

photo 478247

Bij deze Fuso deden deze mensen dat niet. :lol: :lol:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooi dat we deze ook weer voor geschoteld krijgen Hermann :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi werk weer Hermann, mooi dat je hem weer oppakt.
Blijft ook een apart en interessant project dit.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2019 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 dec, 2017 9:51 am
Berichten: 20
Een interessant project, want hele aparte truck.
Maar ook met perfectie uitgewerkt vanaf tekening ! Ben heel benieuwd hoe deze gaat eindigen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2019 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Prachtig werk Hermann, cabine is een plaatje. Nu lekker met de schaarconstructie aan het stoeien zeker :mrgreen:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement