Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 4:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2014 1:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
De Fuso wordt veelbelovend! Zij- en achterwand zit al goed in de vorm.
En die letters zijn heel erg netjes geworden.
Nog een geluk dat daar FUSO staat en niet Mitsubishi :lol:

Die Aussie is ook een mooi voorbeeld.
Alhoewel ik die strakgemaakte bumper net iets te glad vind.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 mei, 2014 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers van Nederland, en buitenland!

Het is inmiddels al weer een tijdje geleden, maar zoals jullie weten ben ik even druk bezig om de 2 lopende 2 "Sternen" af te ronden.
Dit betekend niet dat ik helemaal van dit project af kon blijven. :mrgreen:
Inmiddels heb ik de voorkant van de cabine geplaatst en met een extra 0,5mm plaat aan de binnenkant verstevigd.

Het was wel even prakkiseren over hoe dit zo goed en zo mooi mogelijk te doen.
De hoeken zijn met heet water gevormd en de op elkaar geplakte hoekplaatjes op een asje met plakband vast getapet.

Toen dit spulletje droog was, ben ik het frontje gaan bevestigen.
Als het hele frontje er in zit en goed is uitgehard, dan worden de koplampunits er uit gesneden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna de derde 0,5mm hoekplaatjes geplaatst en alvast een verstevgingsplaat aan de bovenkant bevestigd die het frontje in vorm moet houden.

Hierna alles geplamuurd en geschuurd zodat alles mooi glad is.
Het lijkt heel erg oneven en ruw, maar het is écht helemaal mooi glad en rond.

[Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja heren, hierna komt dan de voorruit en de verhoging aan de voorkant, die mooi rond over moet gaan naar de zijkanten.

Wél heb ik er opeens een probleem erbij.... :roll: .....het zou een bakwagen worden maar eehhh......
opeens kreeg ik een totaal andere ingeving.
Nu ik zo een beetje in de containerbouw zit, en dit wel héél erg goed bevalt, kwam ik opeens dit tegen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dit wel heel erg gaaf om te bouwen, en zeker als een Fuso motorwagen als side loader waarvan ook alles werkt natuurlijk. :mrgreen:
Hier ligt echter dan ook het probleem, ik kom maar geen foto's tegen van een Self load Fuso motorwagen.

Dit betekend natuurlijk niet dat dit niet bestaat, want niet "álles" staat op het www.
Wél kom ik Hino's en Howo Sinotrucks tegen die als motorwagen dit laad systeem hebben.
Oké, dit zijn Chinezen, maar het zou zomaar kunnen zijn dat in Japan toch ook wel Fuso's rondrijden met dit syteem, dit is natuurlijk wel de wens van de gedachte, dat dan weer wel!. :lol: :lol: :lol:
We zullen eens even door prakiseren, en anders.......moeten we dit maar op een andere Truck bij een nieuw project gaan maken. :roll:

Ik zou zeggen, tot later!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 mei, 2014 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Woedram schreef:
de afdeling van Mitsubishi Fuso trucks schijnt dus een afdeling van het Daimler concern te zijn.

Hermann, dat schijnt niet alleen zo, dat IS ook zo :lol: :lol: :lol:
BTW: Dickie heeft (of had) een hele mooie Atego op 1/24, en een BharatBenz ontbreekt nog in je collectie en 1 + 1 = 2 ..... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jul, 2014 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Even wat stof van dit topic blazen om nu de "kleine " vorderingen op rij te zetten.
Helaas was na een lange poos de achterwand iets gaan krommen, ik was hiervoor gewaarschuwd door diverse mensen, en het gebeurde ook. :(

Dit werd natuurlijk wederom een compleet nieuwe achterwand maken met aansluitend het dak.
Het frontje ook weer losgehaald, omdat de hoeken niet naar mijn zin waren.
De achterkant is al eens getoond hoe dit opgebouwd is, dus beperk ik mij nu tot het dak.
Om te beginnen heb ik eerst eens een frame gemaakt om de cabine in het verband te houden en aan de binnenkant van het dak een raster getekend, om te zien of ik overal gelijk bleef....

Afbeelding

Afbeelding

Het dak uit 2 platen van 0,5mm gesneden en hierop de strippen uitgemeten en geplaatst.
Qua bouw is het niet zo heel gecompliceerd omdat het dak gewoon vlak is.
Ik heb dit bij de 1/1 Fuso's even van dichtbij kunnen bekijken. :wink:

Afbeelding

Nee heren, ik ben niets vergeten....deze Fuso's hebben geen dakluik. :wink:
Even een foto van bovenaf en.......voor de betonmixer liefhebbers.

Afbeelding

Dan even met de achterwand....

Afbeelding

En als laatste, een foto met het frontje wat ik nu op een andere manier ga bevestigen zodat aan beide zijde dit mooi en gelijk is.
Hieronder is het frontje gewoon even los geplaatst voor de looks.

Afbeelding

Tja heren, het gaat hier eindelijk ook weer verder.
De cabine heeft nu een tijd kunnen drogen en heb geen gekke krommingen meer.
Op elkaar geplakte delen plaats ik nu tussen een stapel zware boeken en moet zeggen dat dit héél goed werkt.
Dit gaat natuurlijk niet als er welvingen in zitten.

Om even terug te komen op de vraag van Odorf over een Chinese 6....
Zoals jullie hieronder kunnen zien staat de vooras veel verder naar achteren en zijn de opstaptreden veel langer.

Afbeelding

Vandaar ik van deze Fuso geen Chinese 6 meer kan/wil maken, maar ja......voorlopig zijn we nog niet uitgeknutseld, dus wie weet.... :mrgreen:
Beste brouwers, tot later maar weer!
De laatste foto is een Fuso leswagen op zijn Japans!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 aug, 2014 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Gaat het hier verder?......jaaaaaa het gaat hier ook weer verder. :)
Wat de cabine betreft, ik zag iets aan de cabine wat toch niet helemaal klopte.
Het was zoeken geblazen, maaarrrrr.....ik heb het gevonden.
Het schuine kantje bij het dak zat iets te laag, op de ruwe blueprint zag het er uit dat de schuine kant een stukje doorliep op de achterwand van de cabine, maar dit bleek dus uiteindelijk niet te kloppen.
De schuine kant beperkt zich tot de daklijn en de cabineplaten moesten gewoon recht blijven.

Dit betekende dat de achterwand hééél secuur losgesneden moest worden en het hele "schedeltje" een mm of 2-3 naar boven moest.
Dit was een beste operatie waarbij alles nu veel beter uitkomt en beter in zijn vorm zit.
Naadjes opebouwd met stukjes styreen en lijm en dit later helemaal netjes gevijld en geschuurd.

Afbeelding

Dan even de oude situatie....

Afbeelding

En de nieuwe situatie....

Afbeelding

Tevens héél veel werk gehad met het frontje, vooral om mooi de hoek om te gaan naar de zijplaten.
Het 1e idee was om 2 tot 3 0,5mm plaatjes op elkaar te plakken en rond te trekken.
Helaas is dit op niets uitgelopen en heb uiteindelijk allemaal dunne stripjes van 1,5mm aan elkaar geplakt.
Boven en onder een plaatje vastgeplakt die als mal moest dienen.
Later als het frontje helemaal gemonteerd is, zal deze plaat grotendeels verdwijnen, want op de bovenste plaat zal het onderste gedeelte van de opstaande raamlijst geplaatst gaan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles zit even met plakband vast en zal later de opstaande lijstjes in een mooie ronde vorm schuren en inkorten.

Tevens de grill gemaakt en het frontje even in de primer gezet om te kijken waar er nog wat geplamuurd en geschuurd moet worden.
Tevens zat ik een beetje te verzinnen hoe ik het beste de voorruit kon gaan maken.
Deze moet iets gebold zijn en op de uiteinden ietsje omgezet worden.
Na een beetje zoeken en passen heb ik het volgende gevonden....

Afbeelding

Afbeelding

Jaja heren.....een ruit van een Actros! :o
Deze zal later nog een beetje op de uiteinden bewerkt moeten worden, maar zo zie je maar weer....het geluk is met de domme! :lol:
Nou mannen, dit was het weer voor even en ik denk dat ik zo zachtjes aan al een beetje aan chassis kan gaan denken, want de cabine zal nu wel goed komen.
Oké, er zit nogal wat behoorlijk afwerk werk aan deze cabine zoals de voorste daklijn nog netjes rond vijlen, de speed lights uitzagen en nog meer van dat soort grappen.
Toch heb ik er wel vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen.
Voor nu....tot later!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2014 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Deze had je ook nog op de werkbank staan ja, mooi hoor hoe je er weer mee aan de slag gaat. De dakhoogte hadden wij als leken er waarschijnlijk niet uitgehaald, maar jij zit er uren en uren naar te turen en dan... :idea:
Zelf heb ik de indruk dat de overgang van wand naar dak te hoekig is dat die in het echt ronder verloopt. Of moet je daar nog aan werken, rondschuren zeg maar?
In ieder geval veel succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2014 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
We zien deze tijdens de brouwersdag wel in het echt denk ik zo. Hij ziet er erg fraai uit Hermann. Ik ben benieuwd...

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2014 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Onne,

Het dak moet inderdaad aan de zijkanten en vooral aan de voorkant nog wat ronder geschuurd worden, vandaar dat ik eerst de speed-lights er uit snijd, dit omdat de rand hier een stuk dikker is zodat ik de ronding er mooi in schuren.

Hessel,

Als het frontje er in zit en er wat primer op zit dan neem ik hem denk ik mee.
Deze kabine zal denk ik niet zo gek veel plaats in nemen. :mrgreen:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 aug, 2014 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Zo zachtjes aan begint de cabine nu aardig in vorm te komen.
Tussentijds nog al veel afwerk klusjes gehad en met de primer de oneffenheden voor de dag getoverd.
Het was inderdaad hier en daar nog wat plamuren en schuren en de voorkant van het dak wat verder in model schuren.

De speed lights uitgesneden en het frontje even met plakband vast gezet.
De zijstijlen van het raam alvast op hoogte gesneden en hier ook de laatste oneffenheden opgevuld.
Het was niet veel, maar toch!
Het opvullen doe ik met Tamiya puttu, verdunnen met thinner en dan met een kwastje de plekken opvullen.
Hierdoor gebruik je minder putty, loopt het beter in de naden en hoef je uiteindelijk ook veel minder te schuren. :wink:
De vorderingen tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begint zo al met al, al iets herkenbaars te worden.
Heren, tot de volgende!

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 aug, 2014 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Respect hoor. Een perfecte kopie van een Fuso cabine! Die tankwagen is ook wel fraai!

Vraagje; die Speedlights, is het zo dat des te meer er branden des te sneller er gereden wordt?
Het valt me op dat de tankwagen er maar één heeft branden.

Succes André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement