Hallo brouwers!
Om te beginnen, bedankt voor jullie mooie reacties en interesse en ook ik ben toch wel aardig content met de cabine, was niet één van de makkelijkste.
Johannes,
Wat betreft het verhaal van de wielbasis berekening, ik keek eens even in mijn vitrine en zag inderdaad dat de MB 3 assers allemaal een liftbare nasleper hadden.
Deze Fuso heeft inderdaad een starre- niet liftbare sleepas, vandaar dat ik er een beetje van op keek.
Het 0,5mm chassis had ik ook eens op 1 van mijn modellen gedaan, maar in dit geval komt er een relatief zware box op, die ook nog eens een slordige 31 cm omhoog gebracht kan worden.
Gezien de ervaring met de sideloader, die ook een relatief zware container heeft als die op hoogte wordt gebracht, was in dit geval een 0,75mm een in mijn ogen een veiligere keuze wat betreft stijheid en stevigheid.
Wat inzichten betreft, na een aantal jaren krijg je inderdaad wat beter en vooral andere inzichten, zo ook met de North Benz die zo af en toe er ook nog wel eens tussendoor wordt gepakt, want ook die wil ik op termijn af krijgen.
Goed heren, na veel speurwerk op het net ben ik een héél stuk wijzer geworden wat betreft het mechanisme, de uitvoeringen en vooral waarom er op foto's het gefixeerde punt op de catering box zo vaak anders was.
Na wat filmpjes werd dit ineens duidelijk.
Voordat ik het hele verhaal op zit te tikken, hier even een
>> FILMPJE<< voor de duidelijkheid.
Het volgende was, de verschillende breedtes van het hulpchassis, bij nader onderzoek bleek dat er catering trucks waren met een ladderchassis en andere trucks, waaronder ook deze Fuso, een verjongd chassis hebben.
Ik weet dat jullie goed meekijken en er zal vast wel iemand dit bouwenderwijs, en het zien van de referentie foto's, dit op gaan vallen en zeggen....hé Hermann....volgens mij........
Voor de bouw van de constructie gebruik ik vooral de latere versies, omdat hier gewoonweg meer en duidelijkere documentatie van te vinden is, maar wordt uiteindelijk wél terug vertaald naar het smallere of anders gezegd, het verjongde chassis van deze Fuso.
Hierdoor komt de catering-box bij deze Fuso ook wat hoger te staan dan bij de bredere chassis, waarbij bij de bredere chassis de schaardelen binnen in het frame vallen, en hierdoor de catering-box ook lager uitkomt, komen bij het verjongde chassis de buitenste schaardelen "op" het achterste hulpframe te liggen, en daardoor de catering-box ook hoger komt te staan.
Verder kwam ik er achter dat er 3 verschillende uitvoeringen van catering lifters zijn, het heeft vooral met de hoogte te maken.
Het X-Cat S-type voor de kleinere toestellen tot 5 meter hoogte , het X-Cat M-type die tot 6 meter hoogte gaat en hiermee de Boeing 747 kan bevoorraden, en als laatste het X-Cat L-type die de nieuwe Airbus 380 moet bevoorraden, en hiermee tot een hoogte van 8 meter moet komen.
Het bedrijf Doll GSE in Oppenau is met de high lift catering trucks 1 van de belangrijkste spelers in de wereld, vooral om hun doordachte technieken die veelal.....sorry jongens.....op de Mercedes trucks wordt toegepast.
Het laatste paradepaardje van hun is de Mercedes Econic die toegerust is voor de A-380.
Voor de geinteresseerden, hier even een mooi filmpje van hun...
>>DOLL GSE<<Bron: doll.eu
Ja heren, zoals jullie zien heb ik mijzelf even een klein beetje verdiept in de materie.
Voor de verandering en afwisseling kan je ook een medical lifter maken, of de laatste nieuwe airport lifter van DHL, die in tegenstelling tot de airport cateraars wél op de openbare weg komen.
Deze laatste is dan weer een eehhhh....
......oh ja, een Scania.....
.......misschien wat voor de Scania bouwers???
Goed, nu weer even serieus en dan nu met al deze info snel naar het prille begin van het hulpframe voor de schaardelen.
Om te beginnen ben ik begonnen aan de 2 luchtflessen die tussen het chassis in komen te zitten, en de 1e boutkopjes op de spanten en steunen omdat met het hulpframe er op dit wat moeilijker gaat.
En met het hulpframe op het chassis....
Om een beeld te geven voor de box en hoe hoog die uiteindelijk komt te zitten, heb ik in dit geval de volumebox van de Marmon genomen om een idee te krijgen waar dit allemaal naar toe gaat, en in wat voor een hoogte we moeten gaan denken.
Hoogte wordt ongeveer 30cm.....
Ja heren, met al deze nieuwe info kan ik nu met een wat geruster hart gaan bouwen.
Van de binnenzijde van de Catering box heb ik ook een hoop foto's, dus ook hier geen onduidelijkheden meer.
En zo gaan we dan weer verder en voor de toeschouwers......tot de volgende maar weer!
Hermann.