Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bert Takken schreef:
Om even te laten zien wat een onervaren scratchbouwer met de niet zichtbare delen doet...............

Volgens mij kun je dat bij ervaren scratchbouwers ook nog wel zien ... tenminste ... je ziet er toch niets meer van :mrgreen:

Met betrekking tot het lijmen van PE ... ik denk dat je dan toch snel op Polyuretaan-kitten terecht gaat komen. Bison polymax etc.
Maar dat is dikkere kit, niet echt makkelijk (in het klein) te verwerken. :oops: Pattex secondelijm zegt ook PE te kunnen verlijmen ... maar Secondelijm is niet flexibel. wat je met zo'n huifje eigenlijk -denk ik- wel wilt.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 22:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Klopt, ik heb het nu geprobeerd met een soort tapijttape, dat werkt, maar ik er niet tevreden over. Ik heb het nadeel dat de frames erg flexibel zijn en door het gekloot wordt het er niet beter op. De spanten houden de boel niet goed in vorm.
Dus, ofwel, ik ga de spanten overmaken van iets anders (metalen delen) of ik ga werken met tissue en houtlijm.

Ik ga eerst eens op zoek naar lasdraad al wordt het daarbij moeilijk om de dwarsdelen te maken die als stop dienen voor het monteren op de bak, en om de huif aan vast te zetten, secondenlijm is te zwak en montage achtige kit daar is de hechtoppervlakte te klein voor. Ik denk dat ik op dit moment even mijn meerdere moet erkennen is de kap, dus eerst maar eens een tissuekap maken en die dan overspannen het de huif, ik heb dan een wat stabielere basis

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Bertus

Leuk dat je je project met ons deeld, ervaren of niet, het ziet er toch goed uit.
En voor mij geld het ook, wat je niet ziet schenk ik ook "minder" aandacht aan.

Wellicht een idee om de spanten van je huif van messing te maken, dit is goed te buigen en lekker stevig.
Het is in allerlij soorten en maten te verkrijgen en is makkelijk te solderen wat een stevige verbinding geeft, dus ook kleine haakjes, dingetjes, exetra...

Wellicht eens een idee om bij Theo (Andere Brouwer) in zijn Topic te kijken, die werkt heel veel met messing, kun je wellicht wat tip's en trick's vandaan halen???

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 7:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Messing is ook een idee, blijf ik alleen met de verlijming van de PE huif (dat spul heeft nu eenmaal in mijn ogen de perfecte structuur van een huif uit de jaren 70-80 als je het binnenstebuiten gebruikt en een goede structuur als je het gewoon er om heen legt voor een huif uit de 50-60er jaren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Is die huif niet net zo te spannen als in het echt.
Door bijvoorbeeld met een naald dun zwart elastisch garen door de huif te rijgen en dan met kleine haakjes aan de bak spannen??
Geen idee hoe het in het echt zit hoor, maar probeer op mijn manier met je mee te denken :wink:.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 18:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Omdat ik de huif en radiobak wil kunnen wisselen, moet ik dus iets alternatiefs bedenken. Als de huif er permanent op zou komen was het makkelijk geweest absoluut

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 7:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
misschien een idee om de spanten wat langer te maken en in een buisje te laten vallen die in de bak op 6 punten gemonteerd zit
als de radiobak of huif er op zit dan valt dat volgens mij niet op
en je heb die buisjes in diverse materialen , en in maten , een beetje een rong idee
blijf dit beestje wel volgen
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 17:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
De spanten zijn al langer gemaakt en zit dan aardig klem in de bak

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Het is misschien al te laat, maar zou je die polyethyleen misschien kunnen lijmen met de lijm uit een reparatiesetje voor kinderzwembaden en dergelijke? Op die van mij staat niet wat het precies is, maar het materiaal lijkt me vergelijkbaar. Bison heeft ook nog een 'zacht pvc'-lijm die ook flexibel blijft en geen specifieke verhindering opgeeft voor pe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 19:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik had inmiddels al een soort lijm gevonden, de huif lijmt perfect, maar nu nog proberen aan ander materiaal. heb een soort heel dun tape, maar is erg plakkerig, daar plak ik ook wel dingen mee aan elkaar, dus dat maar eens gaan proberen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement