Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 21:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 aug, 2013 14:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 dec, 2011 23:24 pm
Berichten: 96
bedankt allemaal voor de reacties.

De decals heb ik inderdaad zelf gemaakt, en ze lijken wat dik op de foto, maar na het lakken valt dit erg mee en vallen de randen weg.

Ik weet dat de type aanduiding niet klopt, maar kan iemand mij een overzicht geven van de type aanduidingen bij Mercedes, ik ben het spoor kwijt.
Het gaat hier dus om een SK Grossraum, maar de typeaanduiding past hier waarschijnlijk niet bij.

Hiermee samen hangt ook de kleurstelling van de lichtbalk en onderspoiler en de spatschermen. zwart of donkergrijs. welke type met welke kleurcombi.

Ben inmiddels begonnen met het interieur.
Morgen hier wat beelden van maar daarna even niet meer tot na mijn welverdiende vakantie :D

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo Jeroen,

Je cabine ziet er al mooi uit en bij jou dus ook de afwijking op de kantelbeugel.
Het euvel zit hem in de zijsteun op het chassis waar deze beugel op lomt te zitten, deze is wat lager gegoten dan de bijrijders kant.

Je vraagt nu om een passend type....deze cabine is een NG Grossraum dus dan zouden de types 1633, 1933, 1944 overeen komen met de 4x2 uitvoering.
De spatborden waren standaard op deze types zwart maar er zijn diverse foto's dat deze ook de cabinekleur of zelfs de chassiskleur hadden, dit natuurlijk afhankelijk van het bedrijf en zijn kleuren.
In mijn 2238 topic zie je hier een aantal foto's van staan maar op het net is ook genoeg te vinden.
Kijk anders even op deze link. LKW Bilder
Hier zie je goed de verschillen in SK en NG en natuurlijk de diverse uitvoeringen.

Een 1838 of een 1850 zou beter passen bij een SK Grossraum cabine en de 4x2 configuratie.
Op de Italianen na dan want deze propte onder de 18 serie nog wel eens een enkellucht naloper eronder.
Een 20 serie is weer een 2300mm cabine en bij een 22 serie ga je al naar een 3 asser
De spatborden zijn hier standaard wat donkergrijs of antraciet zwart.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ben benieuwd naar je volgende update. :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zwart of donkergrijze spatborden heeft toch ook te maken met respectievelijk de plaatstalen en de glasvlies polyester spatborden?
De NG altijd met plaatstaal en de SK vanaf de uitvoering met de schuine portierruiten in glasvlies polyester wat dan af fabriek die grijze kleur gaf.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 22 jul, 2010 20:07 pm
Berichten: 58
ingzagers schreef:
Zwart of donkergrijze spatborden heeft toch ook te maken met respectievelijk de plaatstalen en de glasvlies polyester spatborden?
De NG altijd met plaatstaal en de SK vanaf de uitvoering met de schuine portierruiten in glasvlies polyester wat dan af fabriek die grijze kleur gaf.

Johannes


Klopt Johannes,
De NG had volgens mij altijd plaatstalen spatborden, standaard waren deze zwart.
De bumper van de grossraum was standaard zilver.
De grossraum cabine kwam rond 1980, gelijk met de nieuwe OM422 motor.
De motor die jij gebruikt Jeroen is de OM422 LA met intercooler deze had een vermogen van 375 pk bij de NG80 (1e type met grossraum) en later rond 1986 leverde dezelfde motor 435 pk (de powerliner). Dus eigenlijk zijn er twee types mogelijk voor je model, 1938 of 1944.
Maar zoals Hermann al aangaf in zijn topic van de 2238 staan hele goede voorbeelden, zowel van de echte als van het model.

Veel succes Jeroen,

groet Arnold
(ben niet zo'n bouwer, maar kijk graag mee)

_________________
Oude Terberg foto's gezocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Arnold de Terbergman schreef:
De NG had volgens mij altijd plaatstalen spatborden, standaard waren deze zwart.

Standaard waren die inderdaad metaal, dus nogal roestgevoelig ook en geblutst na een aanrijding.
Er was echter een bedrijf dat ze in kunststof namaakte, ik weet niet wie ze maakte, maar ik heb ze nog zien staan op het Autosalon in Brussel op een of andere "truckparts" stand.
En er zijn ook vele NG's in de loop der jaren (tegen het einde van hun carrière zeg maar) voorzien geweest van SK spatborden, waarschijnlijk waren die na verloop van tijd goedkoper aan te schaffen dan de originele metalen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Het donkergrijze waar Jeroen het over heeft is dus de gelcoating, een kleurcoating die als eerste laag in de mal van het polyester gebeuren wordt aangebracht voordat de glasvezelmatten erin gelegd worden.
Inderdaad ken ik ook imitatieonderdelen voor stalen spatborden in de vorm van polyester. Wel van Daf dan, de beroemde plaatwerker die imitatiepanelen maakte voor de oudere Daffen (Boers volgens mij) had een hele poos polyester spatborden voor de DAF 2100 in de aanbieding.
Nadeel vond ik wel dat als je er ook maar iets mee kreeg je het spul kon weggooien (lijmen wilde niet) terwijl een stalen spatborde nog wel eens uit te deuken viel.....
Trouwens erg herkenbaar model wordt het Jeroen, compliment voor de zelfgemaakte decals.
Succes verder.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2013 23:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 dec, 2011 23:24 pm
Berichten: 96
Geweldig die reacties, zo leer ik steeds weer bij. Ik ben gaan proberen en zwart ziet er toch het meest authentiek uit.
Sorry voor de slechte kwaliteit, maar 's avonds laat foto's maken kan ook eigenlijk niet he :oops:

Afbeelding

Afbeelding

en voor de oplettende onder jullie, inderdaad een deel van de striping is verdwenen. na de blanke lak kwam een deel ervan toch naar los van de lak :evil:
Heb dit stukje dus verwijderd en opnieuw geschilderd. na de vakantie weer een nieuwe poging.
Ook de vlaggetjes heb ik bijgewerkt met een beetje wit. Mijn printer print helaas geen wit, dus op een transparante decal is wit toch wel lastig. Daarom maar even uit de hand.
Er moet nog wel meer veranderd worden, maar nu eerst een paar dagen de tent opzetten op het prachtige Waddeneiland Vlieland.

Afbeelding

Voor de liefhebber nog wat leuk materiaal.

Afbeelding

Afbeelding

Tot over een paar dagen

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2013 8:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ondanks de slechte foto's, toch al een goed idee van hoe je trekker moet worden. Jammer van de reaktie van de blanke lak met de decal...
Succes verder met de bouw en een fijne vakantie op Vlieland :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2013 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hmm, jammer van die 'verkeerde' spatschermen maar begrijpelijk. Die worden meegeleverd met de bouwdoos.
Kan in werkelijkheid ook 'n vervanging betekenen als de stalen exemplaren te ver heen waren.
Maar je model oogt netjes zoals de vrachtwagens van Klomp ook zijn.
De kleuren doen het hem.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 mei, 2017 13:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 dec, 2011 23:24 pm
Berichten: 96
Soms ligt een model eeuwen in het stof bij gebrek aan motivatie om door te gaan. Dan ineens doet er zich iets voor waardoor je toch het project weer ter hand neemt en nieuwe mogelijkheden ziet.
Deze Mercedes was al behoorlijk weggezakt in de brouwverslagen, maar nu kwam ik bij mijn bezoek aan een bekend Oostenrijkse site een leuk modelletje tegen wat hier uitstekend bij past.

photo 409736

weleens waar niet de McCormick zoals die reed bij Klomp, maar wel gelijkend en passend in de tijd.
Ineens dus de geest gekregen en begonnen met de bouw van dit trekkertje.
Gelijk de Mercedes er weer bijgepakt en afgestoft om deze af te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement