Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 474 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 48  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
van Hattem schreef:
Jongens, wat een reacties al, zonder ook maar en stukje styreen gezien te hebben. :D Jullie zijn bijna net zo enthousiast als ik....


Afbeelding



Hee Zeger.

Is deze Demag "slechts" een voorproefje wat ons nog meer te wachten staat???? :lol:
Deze bijvoorbeeld :?: :?: :?:
Afbeelding



Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 14:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Dan kan hij beter de 1750 overslaan en gelijk de 11200 pakken.....
Als je dan toch bezig bent....
:lol:



Ik heb even in mijn fotoarchief gekeken Zeger..
De door mij genoemde ballast combinatie liep bij een Demag AC1200.
Een 400 tonner van Schiltmans.

Omdat ik de foto's nu toch bij de hand heb....


Ochten April 1997

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8)

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
arie van urk schreef:
Ik heb even in mijn fotoarchief gekeken Zeger..
De door mij genoemde ballast combinatie liep bij een Demag AC1200.
Een 400 tonner van Schiltmans.


Klopt Arie, maar die AC1200 is inmiddels verkocht.

Hier eerst weer wat vorderingen aan het chassis. Doordat alle onderdelen al precies op maat zijn, gaat het in elkaar zetten vrij snel. Er moet aan de onderdelen wel iets worden bijgewerkt, maar het is natuurlijk veel minder werk dan alles met de hand te snijden. :)

De basis van het chassis is nu klaar, er moeten alleen nog wel de nodige detail aan worden gemaakt. De volgende stap is de steunpoten in elkaar lijmen en dan kan ik aan de assen gaan beginnen.

Gr. Zeger

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
Waanzinnig! Echt weer een topstukje Zeger!

Over een week of 5 heb ik vakantie, dan kom ik zeker een keer langs in Tiel, met de camera :-)

KUTGW!!

Sjoerd.

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 23:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Zeger,
Als eerste weer bewondering, je gaat nu al razendsnel. :lol: Ik hoop maar dat er nog een beetje een bouwverslag overblijft :cry: , volgens mij is dit apparaat zo in 3 pagina's al klaar. :D :D :D

Als tweede het CNC-verhaal. Steeds als ik Laser-producenten vraag naar mogelijkheden om Styreen te laseren krijg ik te horen dat dat niet goed gaat, karton gaat beter, is net zo stabiel etc etc. Het enige kunststof dat wel goed gaat is Acryl. Maar jouw gelaserde delen zien er volgens mij strak en netjes uit. Smelt het niet weer aan elkaar bij dunne lijnen? Wat is de minimale lijndikte die je aan kunt houden? En zijn de gesneden randen recht, of erg gebobbeld? En is dit 1 mm dik plaatmateriaal?

Succes,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
odorf schreef:
je gaat nu al razendsnel. :lol: Ik hoop maar dat er nog een beetje een bouwverslag overblijft :cry: , volgens mij is dit apparaat zo in 3 pagina's al klaar. :D :D :D


Nou.... er zullen nog wel een paar pagina's volgen denk ik. Hetgeen wat je nu hier ziet is alleen maar de basis van het chassis, bestaande uit relatief grote onderdelen. Meters maken dus. :D De details zullen wel wat meer tijd in beslag nemen.

odorf schreef:
Als tweede het CNC-verhaal. Steeds als ik Laser-producenten vraag naar mogelijkheden om Styreen te laseren krijg ik te horen dat dat niet goed gaat, karton gaat beter, is net zo stabiel etc etc. Het enige kunststof dat wel goed gaat is Acryl. Maar jouw gelaserde delen zien er volgens mij strak en netjes uit. Smelt het niet weer aan elkaar bij dunne lijnen? Wat is de minimale lijndikte die je aan kunt houden? En zijn de gesneden randen recht, of erg gebobbeld? En is dit 1 mm dik plaatmateriaal?


Styreen is prima te laseren zoals je ziet. Deze onderdelen zijn allemaal uit 1mm plaat gemaakt met een Trotec co2 laser en wanneer je even zoekt met google, dan kun je zien dat er een heleboel materialen zo te bewerken zijn, waaronder ook styreen. De gesneden randen zijn kaarsrecht, maar smelten soms wel heel iets aan elkaar. Op zich is dat geen probleem, want dat is zo weinig dat je het heel makkelijk los kunt breken. De dikte van zo'n laserstraal is ongeveer 0,2 mm en daar moet ik wel rekening mee houden als ik teken. Maar aan de andere kant: tot nu toe heb ik altijd alles met de hand gesneden en daar zit ook wel eens een afwijking van 0,1 of 0,2 mm in :)

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Goed om te horen dat er ook andere snijmogelijkheden zijn dan met een mes en een frees. Ik snij dus met een 1mm frees, Daarbij moet je ook rekening houden met bepaalde toleranties natuurlijk. De eerste gingen spullen bij mij ook smelten vanwege te laag/hoog toerental en/of voortgangssnelheid. Als dat één keer duidelijk is gaat alles prima en kun je de machine zijn gang laten gaan. Dit laseren is een prachtig alternatief dat meer detail kan geven. Misschien kunnen we straks bij Zeger een ventiel-dopje losdraaien

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 47
Woonplaats: maastricht
wow, de droom van iedere brouwer

het niveau halen wat hier te zien is............RESPECT :brouw:

_________________
groeten uit maastricht

mattie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Zeger , ga je de giek delen zo dicht mogelijk bij de schaal dikte (materiaaldikte ) uitvoeren of ga je hier nog voor iets zwaarder ivm. eventueel teveel doorbuigen of iets dergelijks? Net zoals je nu je Daf chasis zo dicht mogelijk bij de schaal dikte hebt uitgevoerd.
Blijft een mooie techniek dat laser snijden.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 17:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hessel Hemstra schreef:
......smelten vanwege te laag/hoog toerental en/of voortgangssnelheid......

Hessel


Toerental kan met kunststof haast niet hoog genoeg zijn, zeker niet met een 1mm freesje.
Moet je eens uitrekenen wat het toerental van een 1mm frees is in kunststof. Ik weet even de snijsnelheid van styreen niet, maar die lijkt me behoorlijk hoog. (volgens Kubra ligt de snijsnelheid tussen de 300 en de 1000 m/min, en de aanzet 0,5 mm per tand....... duss...)
Voeding is natuurlijk een ander item, maar met voldoende koelvloeistof kun je er als een razende doorheen.
Styreen neemt bij mijn weten geen vloeistof op, terwijl teflon dat wel doet.

Maar een lasersnijmachine lijkt me toch de mooiste oplossing, geen spaantjes, geen koelvloeistof, makkelijk op de snijtafel te spannen........ zwijmel, zwijmel. Had ik daar maar de plaats en de centen voor...

Zeger, schitterend wat je allemaal laat zien, volgens mij hebben we inmiddels alle superlatieven al voorbij zien komen, maar ik sta er steeds weer opnieuw versteld van. Met welke precisie, en ook voor detail jij dit steeds weer allemaal voor elkaar krijgt.

Ik volg je.

Groet,

Boenie.


Laatst bijgewerkt door Boenie op vr 19 apr, 2013 22:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 474 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 48  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement