Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 270 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2012 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Daar is'tie dan weer met een nieuw project.

Helaas niet het project waar sommige op wachten maar daarvoor moet nog even wat meer referentie werk voor gedaan worden.

Dit project is een opdracht van de chauffeur van de wagen zelf die weer familie is van mijn buurman.
Hij wil graag een miniatuur van zijn wagen hebben en via via kwam het zo te spraak dat ik aan modelbouw doe, dus de vraag of ik dat wilde doen.
Normaal ben ik niet zo van de opdrachten, maar omdat ik goed met mijn buurman opschiet, en het familie van hem is wil ik het voor deze keer eens doen.

Het gaat dus om een SCANIA R480 van de Firma Koolwijk.

Ik dacht nog bij me zelf, makkie, standaard bouwdoos van een R Topline chassis er achter met een container erop en klaar.
Totdat ik gister groen licht kreeg om het model te bouwen en te horen kreeg dat het om vlootnr. 171 ging.
Ik zoeken op het www en ja hoor, 2 foto's van de wagen waren snel gevonden.
Al snel kwam ik er achter dat het niet zo simpel zou zijn.
Nu heb ik vanavond contact gehad met de chauffeur hem het één en ander verteld en uitgelegd en hij vind het allemaal prima.
Dus binnenkort maar een bestelling plaatsen en wachten op de benodigde onderdelen.

Goed, nu zijn jullie natuurlijk benieuwd naar hoe dat het allemaal moet worden, dus maar even 2 foto's van de wagen.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien heb ik dus een Highline dak en een voorloopas set nodig, ook het breekchassis moet er achter komen waarvoor ik als basis het chassis van een Tautline trailer voor wil gebruiken (helemaal exact hoeft het D-Tec chassis ook niet te worden als het er in grote lijnen maar op lijkt)

De bouwdoos van de SCANIA R620 Topline New R serie's heb ik al liggen, die wil ik als basis gaan gebruiken dus ik ga er van de week al aan beginnen.
De vorderingen zien jullie t.z.t. wel verschijnen.

Groeten Sebas.


Laatst bijgewerkt door Bazzz op wo 30 dec, 2015 16:01 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA R480 Koolwijk
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2012 22:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 mei, 2008 21:42 pm
Berichten: 482
Woonplaats: Sint-Kat-Waver (Belgie)
Mooi projekt, niet teveel toeters en bellen maar toch nog wat aanpassingswerk aan, succes met de bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA R480 Koolwijk
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2012 7:31 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi Bas,

De Scania is een mooi werkpaard geen rare fratsen maar een stoere uitstraling van ziin eigen. De aanpassingen voor de wagen zullen best wel goed gaan komen bij jou, ik ben wel zeer benieuwd hoe je de trailer gaat aanpakken, ook al hoeft deze niet 100% te zijn lijkt het me toch een aardig klusje...

Succes met deze bouw,

Groetjes jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA R480 Koolwijk
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2012 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Highlinedak van JCL of KFS.
Die trailer zal nog wel de nodige research nodig hebben.
Succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA R480 Koolwijk
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2012 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Tja bekend voor mij, niet direkt de chauffeur, maar Koolwijk komt bij ons regelmatig laden.
Ik zie nu dat de nieuwe R bij hun wel wat meer kleur, lees groen, in de grill gekregen heeft. Bij de voorgaande R was heel de grill geel en dat vond ik een beetje teveel van het goede. Jouw projekt is toch min of meer wel weer uitdagend. Het highline dak en de voorloperset moeten geen probleem zij voor je.
Het spuitwerk is ook redelijk recht toe recht aan, alleen dat chassis, dat lijkt me nog iets anders....
Succes in ieder geval :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA R480 Koolwijk
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2012 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 mei, 2009 10:36 am
Berichten: 80
Woonplaats: noordwijk aan zee
Dit word weer een mooie uitdaging om te volgen.

Zal wel een hele klus worden maar dat is aan jou wel besteed.
Kan ik wel lekker spieken hoe je de voorloper maakt,staat bij mij ook nog in de planning.

Succes :brouw:

Gr Bas Z

_________________
!komt goed!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA R480 Koolwijk
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2012 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Heee Sebastiaan.

Dus niet meer op de zogenaamde Viking-tour. Ben je even op een dwaalspoor gebracht door je buurman??? :lol:

Neen, ik ben benieuwd hoe je een en ander gaat brouwen.
Zowel de voorloper als het D-Tec containerchassis.

Zorg dat je een mooi en bruikbaar bouwverslag voor ons bij houdt, dan hebben we allemaal er wat an :brouw:
Maar dat hoeft voor jou geen probleem te zijn.


Succes en je zult inderdaad moeten gaan investeren in containers, Highline dak, voorloopchassis, etc.




Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA R480 Koolwijk
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2012 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hallo mannen

De spullen zijn bij Howard besteld, dus dan heb ik bij deze ook gelijk Johannes zijn vraag beantwoord.
En ook gedeeltelijk die van Bas Z. de voorloopas set komt dus bij KFS vandaan, echt veel problemen verwacht ik daar niet mee.
Het lijkt mij dat er een goede bouw tekening bij zit, dus gewoon op de plaatjes kijken en inelkaar zetten, echt spannend hoeft dat dus niet te zijn.

Wat betreft het D-TEC Combichassis zit ik nog een beetje in dubio.
Ik kan het simpel aanpakken en het tautline chassis waar ik het over had over de lengte in 2'en zagen, een koker er tussen lijmen en weer samen voegen.
Dan het chassis in 2'en zagen en onder het voorste deel 2 assen plaatsen en de achterste as van het 2e deel verder naar achter plaatsen.
Met hier en daar een beetje scratch werk moet je dan een redelijk chassis krijgen.

De 2e manier is ingrijpender.
Op de site van D-TEC kun je een PDF folder downloaden, op die folder staan wat schetsjes met wat globale maten, ook is er een 3D tekening te zien waar redelijk op te zien is hoe het chassis inelkaar zit.
Op die manier zou ik dus het chassis redelijk natuurgetrouw kunnen na maken.

Binnenkort moet ik ook met de chauffeur afspreken om wat detail foto's te maken, ook kan ik dan van het chassis wat meer maten meten die ik ook weer kan gebruiken.
De basis van het chassis lijkt mij de centrale koker, maar daar heb ik dus geen maten van (breedte en hoogte).

Mocht er verder iemand meer maatvoerende tekeningen hebben van een D-TEC Combichassis dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Het is nu alleen even vervelend dat ik het Highline dak en het voorloop chassis nog niet heb, dus kan ik op het moment niet echt lekkere stappen maken met de bouw.
Aan het chassis wil ik nog niet te veel aanbouwdelen zetten want ik wil het zo vlak mogenlijk houden i.v.m. het door zagen om de voorloop kit er aan te zetten.
En ik begreep dat een R serie cabine op de achterwand na geheel inelkaar gezet kan worden zodat je na het spuiten het interieur er in kan schuiven en daarna de achterwand er in kan lijmen.
Maar zonder dak heeft de cabine niet echt stevigheid, dus is dat ook niet de moeite om al aan te beginnen.

Beetje trage start allemaal, maar ik hoop dat dat in de loop van het project goed komt.
Ik heb wel tegen de chaufeur gezegd dat hij er geen haast mee moet hebben, maar ik kan hem natuurlijk ook niet te lang laten wachten.
Goed, we zien wel hoe het straks allemaal gaat lopen als de spulletjes van KFS binnen zijn.

Ondanks dat ik net terug ben van een weekje Frankrijk ga ik over een kleine 2 weken weer een weekje naar Oostenrijk, daarna ben ik nog een weekje thuis, hopenlijk kan ik dan een mooie stap in de goede richting maken.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA R480 Koolwijk
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2012 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Sebas,
-We hebben kunnen lezen dat jij al een R620 hebt liggen. Maar er is een 50 jaar Italeri uitvoering met Highline dak.
-Een Scania cabine kan helemaal , inclusief achterwand , in elkaar gelijmd worden.Je moet dam wel het volgende doen.De deur panelen dunner maken , hier zie je totaal niets van nadat je dit gedaan hebt.Het interieur kan er later zo ingeschoven worden.
-Voor wat betreft het passen van de cabine over de spatborden/wielkasten .Dit is bij Scania nogal eens een probleem.Wat ik al een paar keer gedaan heb is de ronding onderaan de beide deuren iets wegvijlen.(ongeveer 1-1,5mm is mogelijk dacht ik) Past de cabine gelijk beter over de rest straks.
Je kan ook nog ietsjes afvijlen van de breedte van de spatbord/wielkasten (0,5-1mm) Dit vind je niet terug in het geheel straks.
succes met de bouw.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SCANIA R480 Koolwijk
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2012 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hey Eric

Ik heb die 50 jaar SCANIA net even opgezocht, maar dat is gewoon een lowline, en ook nog eens met het oude type gril.
Desondanks toch bedankt voor het mee denken, en ook bedankt voor de tip wat betreft het inelkaar zetten van de cabine.
Als ik vanmiddag thuis ben zal ik je nog wel even een PB sturen over het dunner schuren van de deurpannelen.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 270 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement