Hoi Brouwers,
De titel zegt het al, weer een project van mijn kant en weer een bus.
Sinds een paar maanden ben ik veel in contact geweest met de zelfde contact persoon als van de gelede bus.
Via deze man ben ik in de mogelijkheid gekomen om van meer bussen gegevens te krijgen.
Via hem of een nieuwe stichting genaamd BRAM.
Deze stichting heeft als doel om in samenwerking met andere organisatie's zoveel mogelijk oude stads en streekbussen van de omgeving van Amsterdam te bewaren voor de toekomst.
Deze stichting is begin 2012 opgericht en zal zich feestelijk presenteren op 1ste Paasdag in Amsterdam.
Zie ook op de link.
http://www.bram-amsterdam.nl/Zoals gezegd, mag ik in de buurt van de bussen komen van hun.
Als tegen prestatie zal ik straks, de model bussen in bruikleen geven voor een nog op te richten museum later.
En afgelopen Vrijdag was het even zover, dat ik langs kon gaan.
Van de mooie bussen die er stonden, was dit de oudste.
Dus we hebben de meetlint gepakt, pen en papier in de aanslag en meten maar.
Na zo'n 4 uurtjes waren we wel even klaar voor de dag.
Maar thuis gekomen, wel de info gaan gebruiken natuurlijk.
Nu eerst maar eens een foto van het te bouwen onderwerp.
En daarna nog wat informatie natuurlijk.
Zoals de titel al vermeld is deze bus gebouwd in 1957 en tot 1974 in dienst gebleven bij het GVB.
In zijn dienst tijd is deze nog even uitgeleend / verhuurd geweest naar de RET in Rotterdam.
Serie: 250-294
Aantal: 45 Stuks
Fabrikant: Kromhout, Amsterdam-Noord - Verheul, Apeldoorn
Chassistype: Kromhout TBZ 100
Motortype: 6 HT 117
Motorvermogen: 130 pk (2000 toeren)
Maximum snelheid: 62,5 km
Lengte: 11000 mm
Breedte: 2500 mm
Hoogte: 2950 mm
Passagiersindeling: 32-64
Deze serie was voorzien van de donkerblauw/grijze kleur, een normale enkelvoudige voordeur, klapraampjes en slechts één remlicht. Vanwege het tikkende geluid
van de versnellingshandle kregen de bussen al gauw de bijnaam "Hoge Tikkers". Daar de eerdere serie 86-105 eveneens hetzelfde systeem had werd deze serie
betiteld als de "Hoge Tikkers", terwijl die 86-105 als "Lage Tikkers" bekend stonden.
Bij aflevering waren de bussen voorzien van stuurbekrachtiging.
De hele serie werd afgeleverd tussen eind oktober 1956 en eind juli 1957 en werden formeel in de periode januari t/m juli 1957 in dienst gesteld.
In 1959 werd de 289 als éérste Amsterdamse bus licht-blauw geschilderd in de kleurvariant turquoise. Vanaf 1961 t/m 1965 werd de rest van de serie qua kleur
aangepast.
(bron:
http://www.tramamsterdam.com)
En toen gingen we eens bouwen.
Vrijdag ben ik even compleet onder de bus door gekropen voor foto's en maten op te nemen.
Dus we zijn begonnen met het chassis.
De lange chassis balken aan het snijden.
Een paar dwarsbalken maken.
De bovenkant van het chassis aan het snijden.
En aan het samen lijmen.
een begin gemaakt met de vloer in de bus.
De ruimte van de trap in het midden eruit gesneden en begonnen met deze vorm te geven.
En dan even op elkaar leggen om te passen.
Grt SAM.