Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 mei, 2012 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Je moet inderdaad de zilvergrijs metallic hebben, zilver glimt teveel maar wordt bovendien niet goed hard met als gevolg dat je na een paar keer aanpakken je vingerafdrukken ziet. Tevens kun je er bijna niet overheen schilderen want dan lost het weer op.
Op zilvergrijs metallic zie je ook niet zoveel (stofjes e.d.) en ik zou als ik je was overwegen om er dan geen blanke lak op te spuiten want dan zie je het juist wel weer.
Wel belangrijk: test even op een klein los stukje of je nieuwe verf niet gaat reageren met de oude verf.
Succes,
Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Ok, heel erg bedankt voor je advies Johannes!! :D
Dan ga ik van de week maar eens kijken of ik ergens zilvergrijs metallic kan vinden.
Ik wilde het inderdaad eerst wel proberen, ik wil zowiezo even kijken hoe de kleur uitpakt. Ik zat te denken aan de binnenkant van de motorkap, als het daar niet goed gaat, zou dat nog niet zo'n probleem zijn, en ik kan toch een vrij groot vlak spuiten in verband met kijken hoe de kleur uikomt.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2012 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 04 jun, 2011 23:54 pm
Berichten: 78
Hoi,

Ik zat je verslag te lezen en dan vooral de twijfel over de kleur. Zelf heb ik deze ook gebouwd en zilver gespoten. Ik gebruik alleen Tamiya, voor deze heb ik TS-30 gebruikt. Het dekt erg goed je moet daarna nog wel blanke lak erover spuiten TS-13.
Ik ben benieuwd naar jouw resultaat.
Succes verder met bouwen!

groeten, René

p.s. ik wou een foto erbij doen, maar hoe?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2012 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Ik heb inmiddels verf gehaald en op een afgebroken randje dat onder de cabine hoort aan de binnenkant gespoten. Daar gebeurde niks mee, de verf ging niet reageren of oplossen ofzo, dus heb ik de motorkap losgehaald van het chassis en maar meteen gespoten.

@ René
Ik gebruik ook alleen Tamiya, ik heb ook TS-30 gebruikt, dat was immers zilver metallic. De motorkap is gespoten en ik moet zeggen het staat hem goed! :) Ik was inderdaad toch wel van plan om er nog blanke lak over te spuiten, dat geeft me toch een wat zekerder gevoel over de verf en zeker ook de decals. Ik ben ook benieuwd wat het gaat worden, we gaan het zien!

En dan nog een paar foto's:
Afbeelding
Even een kleine 'spuitcabine' gemaakt, is altijd makkelijk voor kleine onderdelen denk ik.
Afbeelding
Het proefstukje, de binnenkant van het randje tussen de cabine en de bovenste treeplank
Afbeelding
De gespoten motorkap, ik vind hem mooi geworden.

Ik ga nu de rest van de cabine nog spuiten en ik ben bezig met een achterbumper, die zal ik laten zien in mijn volgende update.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

De cabine is inmiddels ook gespoten en ik zal deze dus even laten zien.
Ik heb hem los op het chassis gezet, de motorkap heb ik even vastgemaakt (scharnieren) en de sideskirts zitten nog los.
De voorbumper zat op de foto's nog los, maar die is intussen al vastgelijmd.
Nu is de kleurencombinatie zilver/rood goed te zien en ik vind zelf dat het hem wel goed staat.

Afbeelding
De achterbumper

Afbeelding
Cabine van voren

Afbeelding
En van de zijkant

Afbeelding
En dan nog eentje schuin

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
hey,

we hebben het er hier al over gehad, maar zoals je nu dus ziet, het is chassis is duidelijk veel te kort..

over de kleur, past goed bij elkaar zo.
qua achterbumper, misschien nog eens bekijken en zorgen dat de lampjes allemaal rechtzitten?
Over je breedtelampjes, ik neem aan dat dit een paar bochtjes zijn uit een gietraam? De bocht die er in zit is nogal groot, waardoor je lampjes veel te ver van je truck staan. je kan een stukje gietraam ook warm maken en de bocht kleiner maken, zodat het al niet zover uitsteekt.
dit kun je zo doen:
Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej Danny,

Ik ben het wel met je eens dat het chassis te kort is, maar het chassis was al helemaal klaar toen ik deze kreeg. Ik had er zelf namelijk best wel een sleepas achter willen plakken, maar ik ben bang dat ik daar spijt van had gekregen als ik dat gedaan had. Het voordeel van een sleepas was dan wel geweest dat ik het chassis niet door hoef te zagen, maar ik moet er dan wel een stuk achter plakken en in precies dezelfde kleur rood kunnen spuiten, anders blijf je daar altijd tegenaan kijken. Omdat dit mij niet mogelijk lijkt heb ik dat ook niet gedaan. Bovendien heb ik ook geen assen en stukken chassis over, en ik ga geen as en een stuk chassis uit een nieuwe doos halen, dat vind ik zonde.

Over de achterbumper, deze bestaat uit vier achterlichten die ik in vierkantjes gesneden heb, alleen heb ik ze niet allemaal recht kunnen snijden. Dit versterkt het beeld dat ze niet recht zitten. Ook zitten ze er al op gelijmd, dus nu rechter krijgen gaat sowieso niet.

Over de breedtelampjes heb je gelijk, al vind ik ze zelf nog niet zo misstaan, dit heeft ook wel wat. Maar het is een goede tip, bedankt daarvoor, bij mijn volgende ga ik het zeker proberen!

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej medebrouwers,

Ik ben weer een stukje gevorderd met m'n 143, dus hier weer een update. De vorderingen zijn de Scania decals erop (Scania logo's, 500 pk aanduiding en 143M logo, allen op de neus), de omranding van de koplampen rood gemaakt en de verlichting erop gezet, ik heb twee staande uitlaatpijpen gemonteerd, de luchthoorns zitten erop, ik het het chassis een stuk dichtgemaakt met tranenplaat en achterop de cabine heb ik drie rode lampjes gemaakt. Zulke wil ik ook nog op de zonneklep maken, maar dan oranje, alleen ik weet nog niet hoe het uitkomt met de decals (ik wil namelijk een Topline logo op de zonneklep zetten). Over de decals valt dan nog te zeggen dat ik de striping van de decals uit de doos erop wilde zetten. Helaas is dit fout gegaan omdat de decals te oud waren, heel het decal viel uit elkaar. Gelukkig heb ik toen de overige decals (die dus op de motorkap zitten zeg maar) nog kunnen redden met micro scale liquid (of zoiets, iig het spul dat je gebruikt wanneer je zelf decals maakt, doet ongeveer hetzelfde als blanke lak dacht ik). Dus striping wil ik nu zelf proberen te maken, net als de overige belettering.

Verder wil dan nog wat zeggen over de lengte van het chassis. Ik zal hier best wat mensen mee tegen de schenen schoppen, maar ik heb mijn model op m'n bureau staan als ik er niet aan brouw, zodat ik er altijd naar kan kijken zeg maar. Hoe langer het duurt, hoe stoerder ik die korte wielbasis vindt staan, zeker omdat er toch geen trailer achterkomt. Ik weet het, er hoort een sleepas achter, maar ik vind het gewoon steeds mooier worden, ik kan er ook niks aan doen :wink:

Maar genoeg geluld, hier de foto's:

Afbeelding
Het resultaat tot nu toe, schuin van voren
Afbeelding
Recht van voren
Afbeelding
De neus van dichtbij
Afbeelding
De achterkant, met de staande pijpen, contourverlichting (zo noemen ze die kleine lampjes dacht ik) achterop de cabine en de tranenplaat op het chassis
Afbeelding
De zijkant van dichtbij: ik heb een stukje tranenplaat in de opstap naar de achterkant van de cabine gemaakt, een klein maar mooi detail vindt ik zelf. Ook heb ik een stuk tranenplaat van de sideskirt naar het midden van het chassis gemaakt, als een soort 'loopplank' zeg maar, zodat de chauffeur makkelijk in het midden achter de cabine kan gaan staan om zijn slangen aan de trailer te doen.

Dit was het weer voor deze keer.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun, 2012 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej medebrouwers,

Hier weer een update van mij. Als eerst heb ik het chassis verder dichtgemaakt, omdat ik vond dat er voor de spatborden een beetje 'kale' plekken zaten. Het zag er namelijk zo uit:
Afbeelding

Dit heb ik opgelost door de accubak (die niet meegespoten was en ik er daarom dus niet opgezet heb, bovendien zit hij uit het zicht) en iets wat lijkt op een accubak (een overbodig onderdeel in ieder geval) beiden te versnijden tot twee platen en tegen de spatborden en het chassis aan te lijmen. Met dit als resultaat:
Afbeelding

Verder ben ik eens in de oude modelbouwdozen van mijn vader gaan kijken. Ik wist dat er van hem ergens nog wat moest staan, alleen had ik niet verwacht er nog iets bruikbaars tussen te vinden. Ik had hier wel op gehoopt en tot mijn verbazing en blijdschap kwam ik een chassis van een MAN tegen. Het was een drieasser, met een stuuras en een tandemstel aangedreven assen. Toen heb ik meteen bedacht een aangedreven as bij mijn 143 bij te hangen. Dus heb ik het tandenstem uit elkaar gehaald, een stuk chassis afgezaagd en daar de as onder gelijmd. Technisch klopt er niet veel van, maar dat vond ik van ondergeschikt belang, het ging me iets te ver om van een complete as alle missende onderdelen zelf te maken. Dat is misschien iets voor in de toekomst. Wel heb ik er voor gezorgd dat de aandrijfas doorverlengd wordt. Dit is het stuk chassis met de as en de spatborden:
Afbeelding

Toen kwam wel het volgende probleem om de hoek kijken, ik had er namelijk geen rubberen banden voor. Dit omdat het donorchassis nog uit de tijd stamt dat Italeri zijn banden van plastic maakte. De oplossing is simpel denk ik, ik heb voor de binnenste banden, die uit het zicht zitten, de plastic banden gepakt en voor de buitenste, die dus in het zicht zitten, de rubberen banden uit de kit van de 143.
Je krijgt dus dit:
Afbeelding
Helaas zijn de plastic banden net een tikkeltje groter dan de rubberen, waardoor de rubberen net niet de grond raken. Persoonlijk vind ik dat niet zo heel erg, het is ook moeilijk te zien.

In een dryfit ziet het gespoten stuk chassis voor de verlenging er dan zo uit:
Afbeelding
Dat ziet er toch wel een stuk stoerder uit dan een tweeasser moet ik nu bekennen.

Op de vorige foto was het misschien al duidelijk, maar er zit nog wel een kleurverschil tussen het originele deel en het deel voor de verlenging:
Afbeelding
Ik denk dat dit nog wel op te lossen valt met twee of drie laagjes rood eroverheen. Dus ik ga er nog een paar laagjes overheen spuiten en dan maar hopen dat het kleurverschil niet zo groot meer is. Ik denk dat ik er het stuk chassis er zowiezo wel aan ga lijmen, ookal is er nog kleurverschil, ik wil er nu te graag een 6x4 van maken.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun, 2012 19:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hmmmm Ronald,

De aanpassing is inderdaad beter op het normaal erg korte chassis maar je zit nu met het dilemma dat je twee verschillende soorten spartborden hebt achter, die van een streamline en "gewone" parlocs. Ik weet niet wat er van de M.A.N cabine over is maar ik ben zelf nog op zoek naar zo'n cabine en aan de (goede) Scania spulletjes kan ik jou wel helpen net als aan de rubberen bandjes (en eventueel meer) Heb je wel/geen intersse hoor ik je graag over de pb :wink:

Groeten jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement