Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2012 12:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 feb, 2010 13:20 pm
Berichten: 37
Beste Modelbrouwers,

Na mijn vorige project, de 111 van Boonstra, werd het weer tijd om iets niet te gaan bouwen. Na het lezen van het boek "Kin nait, bestoat nait" over de historie van Lommerts leek het mij een goed plan om één van hun werkpaarden na te gaan maken.

Eind vorig jaar ben ik al begonnen met de bouw en het word nu hoog tijd om eens een verslag aan te maken. Het model is nog niet klaar maar het spuitwerk heb ik afgelopen weekend af kunnen ronden (na 3 sessies).

Ook leuk om te zien dat medebrouwer Kevin inmiddels is gestart met ook een auto uit Delfzijl.

Het word een redelijk "standaard" model. Enige grote wijziging die ik heb uitgevoerd is het aanpassen van de wielbasis. Hieronder de vordering tot nu toe:

Ik ben begonnen met de opnieuw uitgegeven kit 752 van Italeri. Een mooi model alleen is goed te zien aan het model dat de mallen niet helemaal lekker meer sluiten in de spuit/gietmachine in Italië. Gevolg: overal randen welke bijgewerkt moeten worden. Ook zijn de originele achtervelgen met de "V" op de naaf ergens kwijt geraakt in de jaren (helaas). Een andere aanpassing is dat de typeaanduiding niet meer op de deur staat maar is vervangen door een blokje (wat niet helemaal klopt bij dit type).

Afbeelding

Hieronder de resultaten na een zaterdagje spuiten (deel 1 van 3). Ik heb de originele Lommerts kleuren bij een lokale spuiter in 2K laten mengen.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2012 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 feb, 2010 13:20 pm
Berichten: 37
Een weekend later kon de oranje kleur erop. Het afplakken was wel een enorme klus.

Afbeelding

Afbeelding

En het resultaat:

Afbeelding

Helaas kwam er bij het uitpakken van de bumper wat verf mee, maar dit herstellen we straks nog wel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterlicht heb ik met watervaste stift gekleurd. Vond dit eigenlijk wel een goede oplossing om een lampglas goed na te maken:
Afbeelding

Afbeelding

En dan nog even een "dry-fit" op het chassis:
Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2012 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Willard schreef:
Na mijn vorige project, de 111 van Boonstra, werd het weer tijd om iets niet te gaan bouwen.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: wegens tijdsgebrek heb ik dat ook wel eens :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2012 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 feb, 2010 13:20 pm
Berichten: 37
En dan afgelopen weekend was het tijd voor kleur nummer 3: groen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, dit zijn de vordering tot nu toe. Vanaf nu zal ik geregeld de vorderingen laten zien.

Willard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2012 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Hee Willard, dat wordt een hele strakke Vloov zeg!! Jammer van dat afplak probleempje op de onder grille maar voor de rest strak spuitwerk. Het ingekorte chassis staat 'm goed. Je zegt dat je verder de kit laat zoals die is maar ik wil je toch de tip van het aanpassen van de koplampen meegeven zoals ik op mijn F10 gedaan heb. Is niet veel werk maar geeft wel een totaal ander uiterlijk.

Afbeelding
Afbeelding

De "tekortkomingen" die je noemde zijn het gevolg van het terug schalen van de Volvo F16 kit naar deze heruitgave. Italeri zag ook wel in dat het aanpassen van de F16 mallen het wel waard is aangezien de originele kit nog steeds voor zeer hoge prijzen van de hand gaat.

Succes verder met je bouw,

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: do 05 apr, 2012 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooi projekt Willard, staat er al lekker strak in de verf bij. Waarom heb je de wielbasis ingekort? Historisch korrekter of Italeri fout :mrgreen: Of hoort het bij de Lommerts uitvoering?

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 feb, 2010 13:20 pm
Berichten: 37
Goedemiddag heren,

Bedankt voor de reacties tot zo ver!

@ André: Heb het verslag van de bouw van jouw Volvo F10 al helemaal doorgespit, staan goeie tips in! Heb net als jij de opstappen en de ondergrille ook uitgeboord. Ik ga dit weekend eens in mijn accessoire-set kijken naar de lampen, denk inderdaad dat dit toch wat mooier is. Bedankt voor de tip!

@ Onne: Ik heb de wielbasis ingekort omdat ze bij Italeri volgens mij zijn uitgegaan van de dikste en langste trekker die er destijds te koop was. De wielbasis zoals ik deze nu heb komt meer overeen met de auto's zoals deze destijds veel verkocht werden (aan Lommerts).

Dit weekend zal ik weer eens verder gaan met de (op)bouw van de Volvo.

Willard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2012 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 24 jul, 2008 18:20 pm
Berichten: 624
Woonplaats: Menheerse
Mooi projekt,Mooi Model,de wielbasis die je nu hebt was de meest gangbare in Nederland
Alleen ik ben bang dat je schotel iets te ver naar voren staat. :brouw:

_________________
Wim
VISBEEN/////
Nieuwe-Tonge Holland
1925-heden
88 Jaar een begrip in Transport,60 jaar feedback voor DAF


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2012 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Nog een vraagje Willard; hoeveel heb je het chassis ingekort of welke chassislengtemaat ben je vanuit gegaan?

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2012 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Willard

Je gaat hier een mooie VOLVO neer zetten waarvan het spuitwerk er weer zeer strak uit ziet.
Ik kan mij van je voorige model (de SCANIA 141) herinneren dat je de logo's zelf uit snijt en spuit, petje af :brouw:.
Ga je er straks ook een mooie huiftrailer achter hangen, of blijft het alleen bij de trekker???

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement