Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 307 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Boenie schreef:
Boenie (die even een paar dagen van de radar zal verdwijnen :brouw: )
En hoe gadde gij verkleed? :brouw:

Op de foto's van de Rolande trailer van opzij, lijkt het wel of het hele bladverenstel op 1 draaikrans zit en om de achterste as tegengesteld te sturen, vermoed ik dat deze net zoiets is als een vooras, maar dan waarschijnlijk met lucht of hydraulisch aangestuurd. :roll:
Tja, het is een interessant verhaal en ik ben dan ook razend benieuwd hoe dit dan uiteindelijk in elkaar steekt.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hoi Andre,
Van mijn zijde even blind erin , is het niet soort gelijk systeem als de oude Floor stenen opleggers met de bekende Hulo los kranen erop??? Zomaar even een wilde ingeving.
groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hoe ik verkleed ga weet ik nog niet, zie ik zondag wel weer.
Dan duiken we eens in de kast op zolder, en trekken we wel weer wat aan.
Komt helemaal goed.

Maar even zonder dollen, ik denk dat jouw vermoeden wel eens zou kunnen kloppen Hermann, want in de bijlage van André zit in de map "foutjes" een mooie foto van een gekantelde trailer van dat type.
Daar zie je de voorste as los bungelen, en lijkt die op een of andere manier in een soort schommelstel te handen dat op een draaikrans zit.
Ben ook zeer benieuwd naar deze constructie.

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 18:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
scaniamodelbrouwer schreef:
hoi Andre,
Van mijn zijde even blind erin , is het niet soort gelijk systeem als de oude Floor stenen opleggers met de bekende Hulo los kranen erop??? Zomaar even een wilde ingeving.
groeten Eric.


De Hulo spoorloper bedoel je? Het is wel interessant om dit 's te gaan uitvogelen.....'s zien waar we op uit kunnen komen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
#Arjan,
Dat zijn inderdaad de 2 assige wide-spread stenen opleggers (60-70er jaren) met een dergelijke draaikrans-ketting constructie eronder Dacht dat dit voornamelijk Floor trailers waren met Hulo opbouw. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.En ja , interesant om deze systemen eens nader onder de loep te nemen qua gelijkheid of juist de verschillen.
groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
#Arjan,
Dat zijn inderdaad de 2 assige wide-spread stenen opleggers (60-70er jaren) met een dergelijke draaikrans-ketting constructie eronder Dacht dat dit voornamelijk Floor trailers waren met Hulo opbouw. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.En ja , interesant om deze systemen eens nader onder de loep te nemen qua gelijkheid of juist de verschillen.
groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Dat heet inderdaad een spoorloper maar die assen hadden een triangel verbinding op de achterzijde van de trekker en dat zie ik bij de Rolande trailer eigenlijk niet. Ook niet bij de gekantelde, had ik zelf nog niet eens naar gekeken, maar helaas net geen foto van echt de onderzijde! :(

Vanmorgen vond ik een aantal foto's van Ronald van der Hoeven in mijn email. Op enkele staat volgens mij het assenstel wat wel eens hetzelfde kan zijn. Ik heb het wat zitten bestuderen en wat als de achterste as een meeloper is die op zijn beurt de voorste as dwingt om tegenovergesteld te sturen? Dat werkt alleen met ook draaiende bladveer elementen waarbij de assen dan ook nog eens schuivend aan de bladveren bevestigd zijn. Ik heb het even schematisch getekend. Links is de voor-as, rechts de achter-as. (hopelijk op de foto's ook?) Lijkt mij nogal omslachtig maar niet onmogelijk.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Groen = subchassis vast aan trailer
Rood = assen met triangel en draaipunt
blauw = bladveren met draaipunt en schuivend op de assen.

Het kan natuurlijk ook nog steeds een met lucht gedwongen systeem zijn maar waarom dan alsnog een dergelijke gecombineerde schamelophanging? Met lucht hang je beide assen apart op en laat ze sturen hoe je maar wilt. Lijkt mij tenminste. Je weet het niet hè? :wink:

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik zie nu dat de dissel van het wielstel onder de tank bevestigd zit. Daardoor kan ik mijn eerder geplaatste bericht herzien.
Je zou het nu zo moeten zien zoals een truck met dolly die langhout vervoert. Natuurlijk zijn deze dollies hydraulisch gestuurd maar vroeger zou het met een dissel kunnen zijn geweest. Zo gauw als het langhout zich verdraaid ten opzichte van de dolly, zal de dissel de voorste ( is dus de stuuras ) meenemen in zijn beweging. Wanneer de truck weer rechtuit gaat rijden zal het langhout weer recht achter de trekker komen te hangen. De dolly zal uit zichzelf weer rechtuit gaan rijden omdat het hout de dissel weer rechtuit zal trekken.

Vervang in deze situatie het hout voor een tankopbouw en het zou hetzelfde moeten werken. De dissel is dan wel iets uitschuifbaar om het lengteverschil op te vangen.
Zo heb ik vroeger eens van LEGO een speciaaltransportcombinatie gemaakt bestaande uit een trekker en een drie-assige dolly met daartussen een diepladerbed. Aan de voorkant steunde deze op de schotel van de trekker en de achterkant dus op die dolly. Een dissel ertussen en het werkte zoals ik hierboven heb vermeld.

Ben benieuwd of het klopt maar samen moeten we er wel uit kunnen komen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Jeroen, vergeet niet dat het hier gaat om een widespread asopstelling (bij een dolly van een houtwagen is dat niet het geval).
Volgens Ackermann dient de achterste as van de trailer scherper te sturen ten opzichte van de as daarvoor, zo wordt wringing tussen de wielen voorkomen.

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik bedoel zoiets:
http://www.doll-oppenau.com/uploads/pics/2012_08_N902_M135L_1AU001745_01.jpg

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 307 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement