Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 apr, 2011 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Ik ben Ronald, 16 jaar en ik kom uit Zegge (Noord-Brabant)
Ik ben vrij nieuw op dit forum, ik kijk al wel een tijdje rond maar ik ga nu zelf een b(r)ouwverslag erop zetten.
Ik heb al één model ervaring (zo goed als niets dus), een Volvo VN 670. Deze vond ik destijds heel goed gelukt voor mijn eerste model, maar toen ik er later naar keek vond ik hem eigenlijk niet zo. Vandaar dat ik ook eventjes gestopt ben, want ik dacht toen dat ik toch niets moois kon maken, maar het begon gelukkig weer te kriebelen en dus ben ik maar eens begonnen aan deze Scania R620 en ga ik met jullie hulp maar eens een poging maken.
Zoals gezegd ben ik al begonnen en ik heb ook al wat foto's, maar die waren te groot om te plaatsen en ik heb nu geen geduld om ze kleiner te maken, dus dat doe ik dan morgen wel even om m'n gemak.
Ik wilde wel alvast wat vragen: Heeft er misschien iemand goede foto's van een Scania V8 motor, want ik wil de motor van mijn model ook schilderen, maar ik heb geen goede foto waarvan ik hem na kan schilderen. Hopelijk kan iemand van jullie mij hieraan helpen.
Tot morgen, dan plaats ik de foto's!

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 apr, 2011 21:44 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Hoi Ronald, welkom hier in het vrachtwagenhoekje van modelbrouwers.

Ik wil je graag nog even wijzen op de volgende regel die wij moderators hier hanteren:

Veranderingen op modereergebied
Het modereren zal strenger gebeuren. Er wordt sneller ingegrepen, vooral op het gebied van onzintopics en brouwverslagen. Brouwverslagen waarin je constant te zien krijgt "foto's volgen morgen" waarbij de foto's niet volgen, of verslagen waarbij de fotokwaliteit om van te huilen is, worden gesloten. Na een pb aan de modertor kan het opnieuw geopend worden, op voorwaarde dat er ook echt (relevante) inhoud komt. Dat soort topics wordt te vaak nodeloos omhoog geschopt, terwijl er geen interessante bijdrage is, en dat leidt tot ergernis.

Gelieve hier op te letten ;)


Ik laat het topic openstaan tot morgenavond daarna gaat het op slot (en gaat het weer open nadat je een pb naar Arjan of mij hebt gestuurd).


Natuurlijk weet jij dat te voorkomen en staan morgen foto's in dit verslag blijft het open :wink:

Voor wat betreft jouw vraag over foto's van een V8 Scania motor, deze vraag kun je beter in referenties stellen (viewforum.php?f=72 ) maar je hebt nog sneller antwoord wanneer je google hiervoor gebruikt :wink:

Succes, en veel plezier hier op brouwers :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 apr, 2011 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
bert schreef:
Hoi Ronald, welkom hier in het vrachtwagenhoekje van modelbrouwers.

Ik wil je graag nog even wijzen op de volgende regel die wij moderators hier hanteren:

Veranderingen op modereergebied
Het modereren zal strenger gebeuren. Er wordt sneller ingegrepen, vooral op het gebied van onzintopics en brouwverslagen. Brouwverslagen waarin je constant te zien krijgt "foto's volgen morgen" waarbij de foto's niet volgen, of verslagen waarbij de fotokwaliteit om van te huilen is, worden gesloten. Na een pb aan de modertor kan het opnieuw geopend worden, op voorwaarde dat er ook echt (relevante) inhoud komt. Dat soort topics wordt te vaak nodeloos omhoog geschopt, terwijl er geen interessante bijdrage is, en dat leidt tot ergernis.

Gelieve hier op te letten ;)


Ik laat het topic openstaan tot morgenavond daarna gaat het op slot (en gaat het weer open nadat je een pb naar Arjan of mij hebt gestuurd).


Natuurlijk weet jij dat te voorkomen en staan morgen foto's in dit verslag blijft het open :wink:

Voor wat betreft jouw vraag over foto's van een V8 Scania motor, deze vraag kun je beter in referenties stellen (viewforum.php?f=72 ) maar je hebt nog sneller antwoord wanneer je google hiervoor gebruikt :wink:

Succes, en veel plezier hier op brouwers :brouw:


Bert, ik zal zeker zorgen voor foto's maar ik kon ze nog niet in het album plaatsen omdat ze te groot waren en aangezien ik weinig geduld heb met dit soort dingen (vreemd genoeg wel als ik aan het bouwen ben) doe ik dat morgen om m'n gemak.
Verder bedankt voor je tip, ik had al wel gezocht met google maar dan krijg je foto's die met speciale lichtinval gemaakt zijn en daardoor hebben ze een glans waardoor je de details op de foto niet goed kan zien (kan ook aan mij liggen misschien :wink: ). Het zou denk ik wel lukken met foto's van google, maar als iemand een betere foto heeft of aan een betere kan komen is dat mooi meegenomen natuurlijk.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers

Hierbij, zoals beloofd, de foto's.
Ik ben nog niet ver, ik ben pas net begonnen. Ik heb het chassis al voor een deel klaar, de achteras hangt er al aan. Momenteel ben ik bezig met de vooras, foto's daarvan krijgen jullie bij mijn volgende update. Ook de motor is al klaar en deze wil ik gaan schilderen.
Wanneer ik weer wat gebouwd heb en er wat meer af is, zal ik weer een update doen. Hier dan de foto's zoals het er nu bijstaat:

Eerst een foto van de bouwdoos:
Afbeelding
Dit is het chassis (nog zonder achteras) van onder gezien:
Afbeelding
Dit is het chassis met achteras van boven gezien:
Afbeelding
En dan de V8 motor:
Afbeelding

Wat vinden jullie: Moet ik tussendoor meer of minder foto's maken, of is het goed zo?
Ik wil namelijk niet na ieder onderdeeltje eraan geplakt te hebben een foto maken, maar ook niet te veel verschil er tussen hebben zitten.
Verder graag meningen, suggesties en commentaar!

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 15:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hoi Ronald,

Tot nu toe ziet het er wel goed uit en hoeveel foto's je moeten maken??.....tja, da's voor iedereen anders maar zoals je het nu doet is het prima....niet te veel maar zeker niet te weinig.
Dan toch nog iets anders: ik zie dat jij dezelfde fout gemaakt hebt die heel veel mensen maken en die eigenlijk door de bouwtekening veroorzaakt wordt.
Ik heb het omcirkelt in het rood......deze dwarsligger heb je iets te ver naar voren geplaatst en hoort eigenlijk tussen de breedste delen van die flens die daar zit.

Afbeelding

Waarschijnlijk walt de plaat van de schotel hier overheen of traanplaat dus ik denk dat je er uiteindelijk niet veel van ziet.....maar het hoort niet :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Ow, dat wist ik helemaal niet! Nu ik het zo zie, ziet het er wel een beetje raar uit ja. Maar wel raar dan want het staat fout in de bouwtekening en op het chassis zitten lijntjes die de plaats markeren en daar heb ik heb dus tussen geplakt...
Nou ja, foutje blijf je houden en zoals als jij ook al zegt, je ziet er later niet zoveel meer van, gelukkig.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2011 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Ik heb wat vraagje aan jullie, hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen. Het gaat over het spuiten van mijn model. Hiermee wil ik dit weekend beginnen (in ieder geval het chassis, misschien ook nog de cabine als ik die op tijd in elkaar krijg qua tijd). Daar moet ik dan wel verf voor hebben. Ik heb al een tamiya spuitbus rood en eentje wit. De cabine wordt namelijk wit met rode en donkergrijze striping. Dit is gebaseerd op de vrachtwagens van mijn vader (Ron Feijns Transport). Daarom hier eerst een foto daarvan:
Afbeelding

Hier zie je bovenaan de cabine de rode met donkergrijze striping. Deze wil ik ook op mijn model hebben, dus bovenaan de cabine maar ook onderaan, vanaf de zijskirts doorgetrokken naar onderaan de cabine. Op de zijskirts wil ik dan ook nog schuin de letters RFT in het rood zetten en op de deuren ook mijn naam in het rood tussen grijze strepen. Ook mijn naam boven het raam aan de voorkant en dan boven de striping bovenaan de cabine Swedish Perfection in het rood. Ik heb een paint-tekening die is zoals ik mijn model wil gaan maken die ik misschien nog wel laat zien (maar die is heel breed vanwege een aanzicht van alle kanten dus moet ik hem eerst in stukken knippen).

Waar het nu om gaat is het chassis. Ik wil dat ook spuiten maar ik zit nog te twijfelen of dat ik dat donkergrijs doe (net als de striping) of rood (ook net als de striping) of heel misschien wit maar dat is niet mooi denk ik. Wat vinden jullie: donkergrijs (lijkt mij het mooiste) of rood? En hebben/weten jullie misschien foto's van echte of modeltrucks met een donkergrijs of rood gespoten chassis zodat ik een beetje kan vergelijken wat ik het mooiste vind?

En welke kleur kan ik het beste als grondverf nemen?
Moet ik bij het chassis ook grondverf gebruiken?

Veel vragen over het spuiten maar dit wordt de eerste keer dat ik ga spuiten en ik wil het heel graag goed doen!
Alvast bedankt voor jullie reacties!

gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 apr, 2011 4:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
Altijd een grondverf/primer gebruiken dit zorgt voor een beter hechting van je lak.
Ander loop je kans dat je na het afplakken je lak er zo weer aftrekt.
Van te voren wel even je cabine schuren met een tandenborstel en cif.

Verder zou ik na de primer een laagje zilver spuiten dan komt de kleur mooier uit.
En dan kan je met de witte lak aan de gang.

Wat wel erg belangrijk is dat jet het rustig aan doet.
Liever 10 dunne laagjes dan 1 dikke.(dat geldt ook voor de primer en het zilver)
Wit is moeilijk om goed dekkend te krijgen dus neem je tijd...

Ik hoop dat je hier wat mee kan
Succes

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 apr, 2011 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej Apk,

Bedankt, hier heb ik zeker wat aan.
Dat zilver na de primer, moet ik dat 1 laagje spuiten of moet ik dat gewoon dekkend doen?
En kan ik als primer gewoon de wit (spuitbus van tamiya) die ik al heb gebruiken of moet dat nog iets speciaals zijn?
En heb jij ook een mening over de kleur van het chassis?

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 apr, 2011 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
Primer is iets anders als lak dus daar zou ik een nieuw busje voor halen het liefste primer van Tamiya, omdat je nu al Tamiya lak gebruikt en anders loop je het risico dat de verf op elkaar gaat reageren en dan heb je een probleem.
Zilver wel dekkend spuiten.

En je chassis ja dat kan je rood of donkergrijs doen.
Scania gebruikt standaard donkergrijs en erg veel rood zit er niet in de auto dus ik zou voor donkergrijs gaan.

Succes.

Gr Albertjan

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement