Aerodyne schreef:
AdV-Online schreef:
... de introductie van de Globetrotter in 1979 door de gehele F10/F12 serie enkele verbeteringen aangebracht. ...
Ik heb me ooit laten wijsmaken door iemand uit de oldtimer truck scene (die o.a. een F88 en 89, een Scania 111 en 141, enz. bezit) dat de allereerste F10/12 in principe eigenlijk 88/89 waren met een moderne cabine erop, pas bij de "update" die jij noemt werden het volledig "nieuwe modellen".
Er zal wel iets van waar zijn (o.a. dat oude stuur), maar ik denk dat het wat simplistisch voorgesteld is.
Is wel wat erg kort door de bocht ja. Natuurlijk zijn er F89 zaken gebruikt voor de eerste F10/F12 modellen. Het stuur is inderdaad een goed voorbeeld. Maar onderhuids zullen er ook wel enkele zaken van de F89 zijn over genomen en/of als basis hebben gediend voor het nieuwe aan de F10/F12. Ik denk daarbij aan het kale chassis, het kale motorblok, ophanging principes. Want waarom het wiel opnieuw uitvinden. Maar meer dan enkel een nieuwe cabine op een F89 chassis was het toch echt wel. Was de F10/F12 serie namelijk geflopt dan was Volvo Trucks failliet gegaan, zoveel hadden ze geïnvesteerd.
Groet, André.