Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 22:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 feb, 2010 13:20 pm
Berichten: 37
Goedenavond allen,

Er zit weer een weekendje bouwen op en hieronder een update van de bouw. Ik was er een beetje vanuit gegaan dat de Volvo vandaag "de Fabriek" kon verlaten, helaas moet dit nog een weekendje worden uitgesteld. Iedereen hartelijk dank voor jullie reacties en opmerkingen!

@ Wim: Bedankt voor je reactie, het zijn toch de details die het doen. Ik hoop dat ik deze luchthandjes ook netjes achter de cabine "kan opbergen".

@ André: Bedankt voor de tip van de filteraansluiting. Ik denk dat ik de onderzijde ga ophogen, maar dit ga ik pas bekijken als ik het stuurhuis op het chassis heb gemonteerd. Misschien is het verlengen van de luchtinlaat aan de cabine wel een betere oplossing. Ook bedankt voor de afbeelding van de achterzijde. Ik had al zo'n vermoeden dat het zo ongeveer moest worden maar deze afbeelding is erg handig bij de montage van de slangen.

@ Johannes: Het omhoog monteren van het luchtfilter is niet zo'n gek idee. Ik ga dit bekijken als ik de cabine op het chassis heb staan.

Bij het doorkijken van de bouw van de Sties Volvo (Sebas) zag ik dat de voorspatborden van een F-type Volvo naar onder zijn doorgetrokken met "zwart rubber" zodat de eerste opstap niet vies wordt. Ik heb dit op internet eens verder uitgezocht en zag inderdaad dat mijn Lommerts Volvo deze verlenging ook moest krijgen. Beetje raar van Italeri dat dit "typische" detail vergeten is. Maar gelukkig kon ik het nog goedmaken op mijn model.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het passen van de bumper op het chassis kwam ik erachter dat de aangepaste koplampen tegen het "stuur-mechanisme" aankwamen. Dus hier ook nog even een stukje uit gehaald:

Afbeelding

Uiteraard kan zo'n op Scandinavië rijdende auto niet zonder een setje sneeuw-kettingen dus even 2 forse haken achter het chassis met een setje kettingen. Ook de originele spatlappen gemonteerd:

Afbeelding

Ik vind het wel een beetje raar dat Italeri een sticker maakt van het complete dashboard maar ook reliëf aanbrengt op de plak waar deze sticker moet komen. Ik heb de afzonderlijke meters maar uitgesneden en in de randjes op het dashboard geplakt, staat toch beter vind ik:

Afbeelding

Een setje gordijnen mogen niet ontbreken. Gemaakt van een stukje stof welke aan de bovenkant met secondelijm aan elkaar geplakt is. Daarna nog even een draadje om de onderzijde om ze bij elkaar te trekken en dit is het resultaat:

Afbeelding

En dan is dit het resultaat van dit weekend:

Afbeelding

Heb ook nog even bij mijn eerder gebouwde Volvo F10 gekeken en zag inderdaad een "slechte" aansluiting van de luchtinlaat op het filterhuis. Hierbij nog even een foto van mijn eerste F-serie:

Afbeelding

Volgend weekend meer!

Groet Willard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Willard,
Netjes allemaal weer , mooie vorderingen . Nou vooruit dan maar , we kunnen nog wel 1 weekje wachten. :D
Ga je de Michelin mannekes nog kleur details geven zoals de oogjes en de band om zijn nek.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Willard

Mooi om te zien hoe deze F12 vorderd, vrij standaard maar toch pakkend door de kleine details en het kleuren schema.
Leuk om te zien dat je ook wat inspiratie bij mij hebt weg gehaald met de spatbord verlengers, bij mij zijn ze voor het mooie nog iets te kort, maar ze horen er zeker op.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Dat extra stukje rubber op het voorspatbord hadden de eerste 1977/78 F10/F12 modellen niet. De praktijk gaf al snel de doorslag dat dit wel handig was en werden er met de introductie van de Globetrotter in 1979 door de gehele F10/F12 serie enkele verbeteringen aangebracht. Naast dat extra rubber bijvoorbeeld ook een 4e steun bij de zonneklep (inclusief strip er in de lengte richting overheen) en een extra bladveer op de vooras bij de F1225, een moderner stuur en vast nog wel wat zaken.

De blauwe gordijnen vind ik als pure F12 fan een beetje gek staan Willard maar het is niet onmogelijk, ze waren eenvoudig te vervangen, of eerder te verwijderen om gewassen te worden wat bijna nooit werd gedaan!

Blijft een top model verder, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 12 feb, 2011 17:26 pm
Berichten: 124
Woonplaats: Stroe (GLD)
Mooie wagen die je aan het bouwen bent. Vind dit de mooiste globetrotter die volvo gemaakt heeft.

Succes verder :brouw:

_________________
Grts Lars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 feb, 2010 13:20 pm
Berichten: 37
Goedenavond,

Bedankt voor jullie reacties!

@ Eric: Ik heb de poppetjes toch geen kleurtje meer gegeven omdat ze toen al vast zaten op het dak.
@ André: Leuk om deze Volvo geschiedenis te lezen! De chauffeur van mijn Volvo is zelf druk in de weer geweest met zijn naaimachine en heeft de standaard Volvo gordijnen vervangen door een blauw setje :D. Toch bedankt voor de tip!

Het is zover, hij is klaar! Het viel niet mee om nog een plek te vinden in mijn vitrinekast, maar hij staat. 17 november 2011 ben ik gestart met dit project. Hierbij de laatste loodjes en de eindplaatjes welke gelukkig vandaag met een zonnetje buiten gemaakt konden worden.

De ruitenwissers moesten nog gemonteerd worden. Normaal een klusje wat erg lastig is met lijm in de buurt van een raam. Ik heb er voor gekozen, net als bij mijn Boonstra 111, om de ruitenwissers met dubbelzijdig plakband vast te zetten:

Afbeelding

En toen moest ik de luchtaansluiting achter de cabine nog passend maken. Bij een eerdere dry-fit bleek hier niet veel van te passen, maar uiteindelijk viel het eigenlijk best mee. Ik heb een klein beetje aan het filterhuis moeten vijlen om hem goed achter de cabinesteun te krijgen. Daarna heb ik de "buis" met behulp van een kaarsje een beetje warm gemaakt en naar boven en achter gebogen en nu past het allemaal netjes:

Afbeelding

Afbeelding

En toen was hij klaar en kon hij naar buiten voor enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu is het tijd voor weer een nieuw project waarover later meer.

Groet Willard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
nette volvo geworden.

misschien nog 1 puntje: probeer het rechtervoorspatbord nog even bij te plooien zodat het netjes aansluit.
voor de rest: prachtig!

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Zeer strak resultaat!

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 jul, 2011 21:09 pm
Berichten: 68
Als echte Grunneger word ik hier wel blij van :D
Mooi model geworden :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12 Lommerts
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
AdV-Online schreef:
... de introductie van de Globetrotter in 1979 door de gehele F10/F12 serie enkele verbeteringen aangebracht. ...

Ik heb me ooit laten wijsmaken door iemand uit de oldtimer truck scene (die o.a. een F88 en 89, een Scania 111 en 141, enz. bezit) dat de allereerste F10/12 in principe eigenlijk 88/89 waren met een moderne cabine erop, pas bij de "update" die jij noemt werden het volledig "nieuwe modellen".
Er zal wel iets van waar zijn (o.a. dat oude stuur), maar ik denk dat het wat simplistisch voorgesteld is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement