Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mack Superliner
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2012 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Ik heb van een kennis twee modellen gekregen, een American Superliner en een Scania 164, waarvoor bij deze nogmaals dank!
Omdat met de American Superliner al een begin gemaakt was, ben ik daarmee maar meteen verder gegaan. Eerst moest er het nodige gesloopt worden, zo zaten er al diverse chroom onderdelen aan het chassis gelijmd, die heb ik er allemaal afgehaald, want die moeten natuurlijk niet meegespoten worden. Verder stond de cabine al op het chassis en ook de motorkap was al bevestigd, dus die heb ik ook van het chassis afgehaald, want die moeten een andere kleur worden.
Over de kleur gesproken, sommigen van jullie weten inmiddels dat rood en wit mijn kleuren zijn, eventueel zilver. Bij dit model wil de cabine ook weer wit maken, maar voor het chassis wil ik eens wat met lichtblauw doen. Om iets preciezer te zijn, ik zou het chassis graag in het PB Kok blauw hebben. Ik spuit met Motip, is er misschien iemand die mij aan de juiste Motip kleurcode kan helpen voor dat blauw?

Dan natuurlijk nog de foto's zoals het er nu bijstaat:

Het chassis rondom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het interieur

Afbeelding

De cabine

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de motorkap niet mooi op de cabine aansloot zoals die op het chassis zat heb ik besloten de motorkap maar aan de cabine vast te lijmen. Het is mooi dat de motorkap open kan, maar als die niet mooi sluit heb ik net zo lief dat hij altijd dicht blijft. Er komt ook nog een bullbar voor, dus hij zou zowiezo niet ver open gekund hebben.

Afbeelding
Het gat naar de royale slaapcabine

Afbeelding
De slaapcabine stond nog niet in elkaar, dus die heb ik even in elkaar gezet. Het dakdeel heb ik nog losgelaten, zo kan ik de binnenkant nog makkelijk een kleurtje geven en het bed moet er natuurlijk nog in.

Afbeelding
De slaapcabine zonder dak

Afbeelding
Het bed er even ingehouden

Afbeelding
Mooie chromen tanks met de opstappen

Dit is de eerste échte Amerikaan die ik bouw (mijn eerste model was een Volvo VN670, maar dat is een Europese Amerikaan, geen echte) en ik ben benieuwd wat het gaat worden. Verder, weet iemand wat voor merk dit is? Er wordt op de doos en in de beschrijving namelijk nergens een merk genoemd, maar ik neem aan dat Italeri geen merkloze vrachtwagens uit gaat geven... Mijn kennis over Amerikaanse trucks is niet bijster groot, dus ik zou niet weten wat het is :oops:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Laatst bijgewerkt door Ronald_V8 op vr 07 dec, 2012 17:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: American Superliner
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2012 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Ronald,
Citaat:
Om iets preciezer te zijn, ik zou het chassis graag in het PB Kok blauw hebben. Ik spuit met Motip, is er misschien iemand die mij aan de juiste Motip kleurcode kan helpen voor dat blauw?
Als je een goede en duidelijke foto hebt met deze kleur zou ik gewoon met deze foto naar de zaak gaan en met een kleur staaltje wat ze daar hebben even vergelijken.
Ik doe dat ook op die manier en kom dan heel goed bij de werkelijkheid uit, want er zijn zoveel kleine verschillen in tinten.
Citaat:
Verder, weet iemand wat voor merk dit is? Er wordt op de doos en in de beschrijving namelijk nergens een merk genoemd,
Zo te zien heb je een Mack gekregen waar eigenlijk nog zo'n Sinalco race trailer achter hoort.
Ook heeft deze wagen 2 verschillende achternafen :? , ga je hier nog wat aan doen of laat je dit zo want ik weet niet of je nog eventueel chromen velgen hebt?
Succes met de renovatie en ben benieuwd hoe hij gaat worden. :brouw:

Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: American Superliner
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2012 14:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Het is inderdaad een MACK Superliner.

De reden dat de naam er niet op staat is heel simpel : licentierechten.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: American Superliner
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2012 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

@Woedram
Ok, bedankt voor de tip, dat gaan we dan maar eens proberen!
Bedoel je dat ie in het echt twee verschillende achternaven heeft, of de 1:24 versie? In de doos zitten namelijk chromen velgen en die zijn gewoon alle vier hetzelfde, die wil ik gaan gebruiken (staan ook op de foto's in mijn eerste post)

@arie van urk
Arie, bedankt voor de bevestiging!
Licentierechten, tuurlijk, zoiets is het eigenlijk altijd wel... Alleen vind ik het nou niet echt logisch, als je Italeri je trucks uit laat geven in Europa, geeft dat toch wat naamsbekendheid in Europa? En ik neem aan dat er ook een leuk bedrag tegenover staat, dat is toch altijd wel mooi meegenomen. Wat je nu krijgt is dat Italeri een Mack uit gaat geven, alleen het mag er niet op staan en de typische bulldog staat niet op de motorkap.
Ook bedankt voor de foto's, dan heb ik ook een echt bestaand voorbeeld.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: American Superliner
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2012 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hé Ronald,
Citaat:
Bedoel je dat ie in het echt twee verschillende achternaven heeft, of de 1:24 versie?
die je op de foto laat zien Ronald, ik heb hem even voor je erbij gepakt.

Afbeelding

Maar je schrijft al dat je 4 dezelfde nafen hebt dus het is eigenlijk al opgelost.
Succes met de bouw van deze Mack. :brouw:

Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: American Superliner
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2012 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Het verschil van de naven op de foto zit hem in het ontbreken van een chroom kapje op de voorste naaf. Op de achterste naaf zit dat kapje wel. De chromen kapjes voor de naven horen in de doos erbij te zitten.

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: American Superliner
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2012 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jun, 2010 11:41 am
Berichten: 51
goed begin is het halve werk :D

dat van die naven had ik ook bij de peterbilt
zaten ook los in de doos

grtz arjen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: American Superliner
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2012 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Mannen, jullie zijn scherp! :brouw:

Maar het probleem is inderdaad al opgelost, ik had namelijk eerst op twee velgen het kapje gelijmd om te kijken hoe het zou staan. In plaats van deze twee aan één kant te doen, heb ik er aan iedere kant eentje gedaan...
Inmiddels zitten ze op alle vier de velgen :D

Bedankt voor de opmerkingen, het is goed dat jullie zo scherp zijn, dat houd mij ook scherp!

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: American Superliner
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2012 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Er is al gezegd dat het een Mack Superliner is dus dat ik bekend. Over licentierechten is er ook een ander verhaal. In het verleden heeft AMT namelijk een Mack DM600 uitgebracht die als 'Junkyard dog' in de doos zat. Dit betekende dat er een gedeukt spatscherm, een beschadigde bumper en andere beschadigingen in het model zaten. Mack was op z'n zachtst gezegd 'not ammused' en heeft vervolgens structureel geweigerd logo's e.d. toe te staan aan fabrikanten van modellen. Ik weet niet zeker of het honderd punten waar is allemaal maar ik heb dit verhaal vaak gehoord.

Overigens is de 'junkyard dog' Mack tegenwoordig vrij moeilijk te vinden.

Succes met de bouw/verbouw en mocht je een onderdeel missen, stuur dan even een PB. Ik heb veel spullen liggen.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: American Superliner
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2012 18:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hessel,

Het is overigens geen DM-600 kit maar een R-600 kit ( om precies te zijn de R685ST ).....de DM-600 was van Ertl :wink:
Overigens was er ook nog de reden van Mack om geen licentie te geven voor dit model het Freightliner chassis.....je gaat natuurlijk als Mack bedrijf niet je truck op het chassis laten zetten van een concurrent. Dit is ook de reden geweest dat we voor de Peterbilt 377 en 378 wel een correct chassis gekregen hebben anders had ook deze zonder Peterbilt logo's gewoon op het Freightliner chassis gestaan......als Peterbilt dit toegestaan had.
Overigens vind ik deze Superliner nog steeds heel erg geslaagd en hij komt superstoer over......mooie truck.

Veel succes met deze Ronald!!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement