Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2011 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Mocht je er nou echt niet uitkomen Johannes, dan heb ik nog wel een paar decals voor je liggen met "van Hattem zand en grind" die ook op de Ginaf 480 zitten. Is weer eens een keer wat anders. :lol:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2012 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Nu de tijd toch begint te dringen de afgelopen dagen maar weer aan de 2600 gebouwd.
Schaatsen inmiddels in het vet en de zaak maar eens opgezocht onder een dikke laag stof.
Deze kit is i.v.m. de gewichts- en resinbesparing uitgevoerd met een holle motortunnel.
Door de standaard Italerimotor iets naar voren te schuiven en de achterwand t.p.v. het kleppendeksel iets dunner te maken past het geheel onder de motortunnel. Welliswaar zonder allerlei tierelantijnen maar deze cabines waren niet te kantelen en detail is op die plekken dan ook niet noodzakelijk.
Bij gebrek aan een originele foto heb ik de motor maar goudkleurig-beige gespoten zoals de latere motorkleur van DAF, wel de versnellingsbak een kwart slag gedraaid en die zwart geschilderd zoals ik nu in diverse musea heb gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Met de motor op de plaats is de aandrijfas uit de Italerikit verlengd en tussen achteras en versnellingsbak pas gemaakt.
De uitlaat met demper is standaard Italeri, de bevestiging tegen het chassis is echter anders i.v.m. de plaats achter de dieseltank en heb daar wat vrijheid genomen voor een goede "las". Het uiteinde van de uitlaat is een uitgeboord stuk sprue.

Afbeelding

Het interieur had ik gedeeltelijk al gemaakt. Omdat er door de grote voorruit veel zicht is op het interieur heb ik de nodige Evergreen stangen aan de stoelen gemaakt zoals op foto's van de 2600 te zien zijn.
Dit keer geen kale slaapbedden maar een matras en een dekentje geleend van een Scania (zal ie vast niet treurig om zijn). Het bed moest wel behoorlijk versmald worden om binnen de maten van de 2600 te kunnen passen.
Het bovenbed is in gedeeltelijk gezakte uitvoering gemaakt en niet strak tegen het hemeltje, hierin komen nog wat alledaagse spullen om de boel wat op te vrolijken.

Afbeelding

Versnellingspook met splitter zijn aangepaste Italeri onderdelen, het 2 spaaks stuur is van de Italeri kit waarvan ik het draaipunt heb verwijderd, de spaken "platgeslagen" en een groter draaipunt aangebracht heb m.b.v. de standaard lamp uit de lampenset van AMT. Geen rare dingen aan de stuurkolom, op een foto vond ik nog wel een hendel die ik niet thuis kan brengen maar heb het maar aangebracht, wellicht weet iemand anders waar dat zilvergrijze ding voor is.

Afbeelding

Dit keer heb ik gekozen voor een iets andere bouwstijl als de vorige 2600's. Wederom d.m.v. een Evergreen plaatje een uitvulstuk onder de vloerpan gemaakt en het geheel vastgezet op het chassis. Gevolg is dat de cabine nu over de vloerpan geschoven kan worden en in principe niet met de vloerpan verlijmd hoeft zoals ik dat bij de andere modellen wel heb gedaan. Dit i.v.m. de "beglazing" die pasgesneden is tussen de sponningen van de cabine. Op de weg naar Jabbeke moeten we altijd over een slecht stuk asfalt en tot 2x toe is me daardoor een ruit in de cabine gevallen met als gevolg dat er veel werk ontstond om alles weer op z'n plaats te krijgen.
In theorie zou ik nu de voorruit eruit kunnen pakken en de cabine los van de bodem kunnen afnemen.

Afbeelding

Alles staat nu nog los-vast maar als ik 2 steuntjes aan de voorzijde onder de grille maak en de achterwand steun (zoals in het echt ook met dit type) d.m.v. een balkje dan kan de cabine op de juiste hoogte geplaatst worden.
De cabine was al gespoten, met 0,5 mm pinstripetape heb ik de sierlijsten gemaakt. De chromen peeskaders in de raamrubbers zijn dunne gesneden strookjes uit zelfklevend isolatieband, een erg vervelend werkje omdat je met superscherpe messen moet werken want anders krijg je ribbels in de strookjes.
De grille is afwijkend van de andere types en heeft een meer verticaal streperige aanblik. D.m.v. Evergreen plaat heb ik die strepen gekregen, eerst de gehele grille met mat zwart geschilderd en dan direct met een doek de bovenzijde eraf gewreven.
Historisch correct is het niet, er hoort gaas te zitten bij de zwarte verticale strepen maar dat kan ik niet maken omdat het veeeel te klein is allemaal.
De knipperlichten zijn PE lichtjes van Modelmakershop die ik vorig jaar in Belgie heb gekocht, dit keer geen geschilder.
De grille was een misgietsel en de DAF letters heb ik verwijderd en vervangen door nieuwe uitgesneden letters.
Koplampen zijn PE van De Roos miniaturen (ik zie dat er nog eentje goed aangedrukt moet worden. over de chromen omranding van de koplampen moet ik nog eens goed nadenken.....)

Afbeelding

Nog even een dryfit van het geheel, straks controleren of en hoever dan de cabine nog naar voren moet maar dat kan pas bij het aanbrengen van de rubber spatborden.

Afbeelding

Afbeelding

Wie nog belangstelling heeft voor een laatste serie te gieten 2600 cabines moet me even een PB doen, op dit moment zijn er nog 5 nodig om de laatste serie te kunnen gieten.

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2012 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
ingzagers schreef:
Afbeelding
op een foto vond ik nog wel een hendel die ik niet thuis kan brengen maar heb het maar aangebracht, wellicht weet iemand anders waar dat zilvergrijze ding voor is.

Was dat niet de hendel voor de remmen van de aanhanger/oplegger?
ingzagers schreef:
Afbeelding

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar hier in België slaapt de chauffeur meestal met zijn hoofd achter de bestuurderszetel, tenzij je ergens geparkeerd staat dat je dan met je hoofd omlaag moet slapen, dan draai ik me ook om. En een bed dat "opengaat" tegen de achterwand van de cabine lijkt me ook niet erg praktisch :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2012 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank je Gerdi, ik had ook al wel gedacht dat die hendel iets met de opleggerrem o.i.d. te maken moest hebben.
Dat bedjes verhaal, tuurlijk weet ik niet hoe je in een truckbed gaat liggen. Het leek me voor de hand liggend op het brede deel van het bed je bovenlichaam te leggen en achter de chauffeursstoel is het bed smaller vandaar het kussen aan de bijrijderskant.
Zonder erbij na te denken zit die flap dan ook aan de verkeerde kant dus de Italeri Scania chauffeurs liggen wel met het hoofd achter hun dagelijkse stoel.
Ik zal eens kijken of er nog een lapje stof o.i.d. te vinden is om die blooper te verhelpen, kussen blijft wel achter de bijrijdersstoel.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2012 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 22:12 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Wijchen
Hey Johannes,

Ziet er netjes uit, dit vind ik wel het mooiste om te zien.
Van die oldtimer trucks van wel eer.

Waar heb je trouwens die cabine weg?

Gr, Patrick

_________________
Houdoe Wà


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2012 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 21 nov, 2010 21:59 pm
Berichten: 159
Woonplaats: gouda
Nou Patrick, je moet wel het hele topic lezen he dan had je gezien dat je die cabines bij Johannes kun kopen.

Terug naar jou Johannes, Daffie ziet er super uit.
Ik dacht eerst altijd dat het een bestaand bedrijf was, totdat je bij mijn vader zijn topic schreef dat het ook een fictief bedrijf was.
Echt goed gedaan een hele mooie verzameling.
De trailer is ook mooi met die kleuren.

Ben benieuwt naar het eind resultaat.

Groeten Joel Offerman.

P.s. Wat moet z'n 2600 set eigenlijk kosten? En heb je hem dan met Jabbeke?

_________________
quiter's never win, winner's never quit.
live to win, take it all, keep fighting 'till you fall.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2012 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Dat gaat al aardig opschieten zo.
-Die hendels aan het stuur waren die niet voor het handgas, bij een 110 super zat er ook een soort gelijke hendel in.Maar daar had je ook een trekhendel in het dashboard voor zitten.
-Ik zie nog wel wat giet gallen in je dakrand boven de voor ruit!
Verder goed bezig.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2012 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 22:12 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Wijchen
bimmer daddy schreef:
Nou Patrick, je moet wel het hele topic lezen he dan had je gezien dat je die cabines bij Johannes kun kopen.



Sorry overheen gelezen want heb 't topic wel door gebladerd.

Gr, Patrick

_________________
Houdoe Wà


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2012 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
# Joel: ik heb inderdaad meer dan 30 vrachtwagens in die fictieve bedrijfskleuren :wink: en het zal nog steeds groeien omdat ik een poging doe van elk DAF model er eentje op schaal te hebben en ben nu in de buurt van de kikkerdafjes alhoewel een DAF 1200 met de smalle F218 cabine ook nog een keer moet.

# Eric: opschieten moet nu wel :lol: Inderdaad zijn er her en der nog wat luchtblaasjes die dan net even aan de aandacht ontsnappen maar snel dicht te poetsen zijn.

# Patrick: inderdaad over het hoofd gelezen.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2012 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 dec, 2011 22:25 pm
Berichten: 38
Mooie wagen word dit, complimenten :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement