Nu de tijd toch begint te dringen de afgelopen dagen maar weer aan de 2600 gebouwd.
Schaatsen inmiddels in het vet en de zaak maar eens opgezocht onder een dikke laag stof.
Deze kit is i.v.m. de gewichts- en resinbesparing uitgevoerd met een holle motortunnel.
Door de standaard Italerimotor iets naar voren te schuiven en de achterwand t.p.v. het kleppendeksel iets dunner te maken past het geheel onder de motortunnel. Welliswaar zonder allerlei tierelantijnen maar deze cabines waren niet te kantelen en detail is op die plekken dan ook niet noodzakelijk.
Bij gebrek aan een originele foto heb ik de motor maar goudkleurig-beige gespoten zoals de latere motorkleur van DAF, wel de versnellingsbak een kwart slag gedraaid en die zwart geschilderd zoals ik nu in diverse musea heb gezien.
Met de motor op de plaats is de aandrijfas uit de Italerikit verlengd en tussen achteras en versnellingsbak pas gemaakt.
De uitlaat met demper is standaard Italeri, de bevestiging tegen het chassis is echter anders i.v.m. de plaats achter de dieseltank en heb daar wat vrijheid genomen voor een goede "las". Het uiteinde van de uitlaat is een uitgeboord stuk sprue.
Het interieur had ik gedeeltelijk al gemaakt. Omdat er door de grote voorruit veel zicht is op het interieur heb ik de nodige Evergreen stangen aan de stoelen gemaakt zoals op foto's van de 2600 te zien zijn.
Dit keer geen kale slaapbedden maar een matras en een dekentje geleend van een Scania (zal ie vast niet treurig om zijn). Het bed moest wel behoorlijk versmald worden om binnen de maten van de 2600 te kunnen passen.
Het bovenbed is in gedeeltelijk gezakte uitvoering gemaakt en niet strak tegen het hemeltje, hierin komen nog wat alledaagse spullen om de boel wat op te vrolijken.
Versnellingspook met splitter zijn aangepaste Italeri onderdelen, het 2 spaaks stuur is van de Italeri kit waarvan ik het draaipunt heb verwijderd, de spaken "platgeslagen" en een groter draaipunt aangebracht heb m.b.v. de standaard lamp uit de lampenset van AMT. Geen rare dingen aan de stuurkolom, op een foto vond ik nog wel een hendel die ik niet thuis kan brengen maar heb het maar aangebracht, wellicht weet iemand anders waar dat zilvergrijze ding voor is.
Dit keer heb ik gekozen voor een iets andere bouwstijl als de vorige 2600's. Wederom d.m.v. een Evergreen plaatje een uitvulstuk onder de vloerpan gemaakt en het geheel vastgezet op het chassis. Gevolg is dat de cabine nu over de vloerpan geschoven kan worden en in principe niet met de vloerpan verlijmd hoeft zoals ik dat bij de andere modellen wel heb gedaan. Dit i.v.m. de "beglazing" die pasgesneden is tussen de sponningen van de cabine. Op de weg naar Jabbeke moeten we altijd over een slecht stuk asfalt en tot 2x toe is me daardoor een ruit in de cabine gevallen met als gevolg dat er veel werk ontstond om alles weer op z'n plaats te krijgen.
In theorie zou ik nu de voorruit eruit kunnen pakken en de cabine los van de bodem kunnen afnemen.
Alles staat nu nog los-vast maar als ik 2 steuntjes aan de voorzijde onder de grille maak en de achterwand steun (zoals in het echt ook met dit type) d.m.v. een balkje dan kan de cabine op de juiste hoogte geplaatst worden.
De cabine was al gespoten, met 0,5 mm pinstripetape heb ik de sierlijsten gemaakt. De chromen peeskaders in de raamrubbers zijn dunne gesneden strookjes uit zelfklevend isolatieband, een erg vervelend werkje omdat je met superscherpe messen moet werken want anders krijg je ribbels in de strookjes.
De grille is afwijkend van de andere types en heeft een meer verticaal streperige aanblik. D.m.v. Evergreen plaat heb ik die strepen gekregen, eerst de gehele grille met mat zwart geschilderd en dan direct met een doek de bovenzijde eraf gewreven.
Historisch correct is het niet, er hoort gaas te zitten bij de zwarte verticale strepen maar dat kan ik niet maken omdat het veeeel te klein is allemaal.
De knipperlichten zijn PE lichtjes van Modelmakershop die ik vorig jaar in Belgie heb gekocht, dit keer geen geschilder.
De grille was een misgietsel en de DAF letters heb ik verwijderd en vervangen door nieuwe uitgesneden letters.
Koplampen zijn PE van De Roos miniaturen (ik zie dat er nog eentje goed aangedrukt moet worden. over de chromen omranding van de koplampen moet ik nog eens goed nadenken.....)
Nog even een dryfit van het geheel, straks controleren of en hoever dan de cabine nog naar voren moet maar dat kan pas bij het aanbrengen van de rubber spatborden.
Wie nog belangstelling heeft voor een laatste serie te gieten 2600 cabines moet me even een PB doen, op dit moment zijn er nog 5 nodig om de laatste serie te kunnen gieten.
gr. Johannes