Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2012 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Arthur,
Inleiding uit het boek van Hans Stoovelaar: "De introductie van de DAF 2600 op de RAI tentoonstelling in 1962 was een sensatie. Vooral het ontwerp van de cabine oogstte veel lof". Let wel, we hebben het over 50 jaar geleden. Scania's topmodellen bijvoorbeeld waren toen de LB75 (nog op de tekentafel) en de L serie om even een beeld te schetsen van het aanbod op de markt. Schakelen was nog dubbelclutchen en topsnelheden waren wel 70 km/u van de wind af.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat alleen al het cabineontwerp van de 2600 met o.a. het gigantische uitzicht revolutionair was en gelukkig dan gemaakt is door DAF als zwaarder segment bovenop de DO's. Dat de compactheid en lay out van de cabine en met name de oversteek over de vooras voorbeeld is geweest voor menig ander truckbouwer is een feit, de cabine is tot 1974 geproduceerd dus ook geen eendagsvlieg.
Het linker achterlicht is inderdaad tijdens het uitharden van de lijm verschoven.
Met de metertjes bedoel je denk ik de uitgelekte resin snelheidsmeter die niet rond is, tja het is en blijft resin met alle mogelijkheden maar ook beperkingen. Decals komen daar niet op, een poging d.m.v aanstippen om het rond te laten lijken was de enige optie :wink:.
Er zijn trouwens genoeg zaken waar ik niet zo tevreden over ben. Als je ooit een resin model bouwt van mindere kwaliteit dan KFS dan zul je merken dat het een opgave is om het maximale wat erin zit eruit te halen. Dat is dan ook mijn doel.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2012 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 24 jul, 2008 18:20 pm
Berichten: 624
Woonplaats: Menheerse
Mooi gesproken,Trouwens Daf heeft altijd aardig voorop gelopen.zeker ook in technische zin.

Ook later met de turbo icm met de intercooling,ook dat kwam bij DAF vandaan,
waar dus de overige merken toch het nakijken hadden :wink:

Blijf het een geweldig projekt vinden,en dit is toch de allereerste versie van de cabine,als ik zo naar het stukje onder de deur kijk.

_________________
Wim
VISBEEN/////
Nieuwe-Tonge Holland
1925-heden
88 Jaar een begrip in Transport,60 jaar feedback voor DAF


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2012 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Inderdaad Wim, eerste generatie. Ik was vorig jaar in de gelegenheid een originele van binnen en van buiten op de foto te zetten bij Ad Verdel :D

Gisteren toch maar doorgepakt met de trailer.
Ik heb nieuwe en veel grotere decals besteld en hoop daarvan binnenkort de spullen binnen te krijgen, zijn we van de twijfelen af hoe en waar de belettering moet komen.
Wat me vooral niet aanstond was het dak van de trailer, typisch "Jenk"achtig en toch maar besloten de gok te wagen met de wiebelwanden en het dak er redelijk goed afgekregen.
Bedoeling: ronde overgangen van de wanden naar het dak d.m.v. een nieuw styreen dak en kwartronde strippen.
Foto's van het delicate werkje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2012 19:43 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Johannes,

Dat is een hele mooie aanpassing/verbetering aan de oplegger waar je zeker geen spijt van zal krijgen, al begrijp ik heel goed dat het een spannend klusje was aan je mooi gespoten span. als ik zo naar je foto's kijkt is het dak er zonder lakschade af gegaan, wees blij :wink:

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ach Jeff, die trailer was nog maar 1x gespoten en de striping was nog niet strak dus voorzichtig hoefde ik niet te zijn.
Komende week zal ie dan ook stukje bij beetje gespoten worden (ik spuit niet direct alles maar vlak voor vlak i.v.m. het afplakken.
Wel vanmiddag even bezig geweest met het priegelwerk wat overblijft: de spiegels en de ruitenwissers.

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn niet al te scherp omdat ik met mijn groothoek op 2 cm van het onderwerp sta en niet beter kan scherpstellen vanwege de kleine omvang.

Volgende week meer.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Prigel werl is het zeker :shock: , maar het is je wel weer donders goed gelukt!!
Zeker die typische ruitenwissers zien er schiterend uit.
Ook zal de aanpassing van je trailer zeker een meerwaarde aan het model geven.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 18:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Ik ga met Bas mee.....die pantograafwissers zijn fantastisch gelukt!!
Nog 2 weekjes en dan gaan we het allemaal weer live aanschouwen....ik heb er zin in!
V.w.b. die foto's....is het niet mogelijk om een grotere scherpe foto te maken en hierna de selectie er uit te knippen zodat je onderwerp dezelfde grootte heeft als nu maar dan wél scherp? ( geen mod-opmerking hoor maar een hint :wink: )

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Deze week staat zo ongeveer in het teken van het spuiten van de trailer.
Er zat natuurlijk al wel een laag op maar die was beschadigd door het vele vastpakken en het wijzigingen van het dak. Ik spuit dat ding niet in 1 keer maar doe dat vlak voor vlak, dus heb ik daar 6 dagen voor nodig en vandaag was dag 3. Even doortellend kan en moet dus dinsdag de blanke lak erop vooropgesteld dat ik morgen de decals krijg.

Maar weer even verder met de trekker.

Afbeelding

Laatste blik in het interieur met het "foute omgeslagen dekentje". Met de cabine erop kwam ik erachter dat alleen de rand nog zichtbaar is dus ik ga geen moeite doen om een aparte deken te maken.

Afbeelding

De manier van plaatsen van de cabine is nu anders dan bij de vorige 2. Nu staat de vloerpan vast op het chassis en schuif ik de cabine over de vloerpan, de cabine verlijm ik niet. Vorige keren lijmde ik de vloerpan eerst in de cabine en dan het geheel op het chassis wat ontzettend veel passen en meten was.

Afbeelding

De groothoek vertekent veel zie ik op deze foto nu, de zittingen staan allemaal te lood :wink:
Door de holle motortunnel is er nu zelfs plek voor een radiateur, die gaat er dan ook in straks.

Afbeelding

Wachtend op decals kon ik de wrijfletterspatlappen niet meer aanzien en heb zelf spatlappen geprint op de laserprinter.
Even wat googlen en je hebt het verend wiel logo van DAF van internet de pakken, op zich niet zo'n klus om deze spatlappen te maken. Wel aan beide zijden beplakken met schrijfbaar transparant plakband om de zaak gefixeerd te houden en een matte uitstraling te geven.

Afbeelding

Zijkantje, alhoewel nauwelijks zichtbaar moet ik de overgang van vloerpan naar chassis dus strakker maken.
Ook te zien de keepjes in de spatborden, spatbord aan de chauffeurskant was een crime i.v.m. de luchtleidingen maar ik ben er zo wel tevreden mee.

Afbeelding

Cabine voor een van de laatste keren op de plek geschoven, inmiddels ook de spiegels maar op de plaats gelijmd voordat ze kwijt raken.

Afbeelding

Grille even los ingezet en de voorruit ook gepast. Het peeskader van de ruiten is gesneden uit isolatietape.
De ruit kan er gelukkig want er ligt nog een vuiltje op het dashboardkastje en het peeskader t.p.v. de middenstijl is bovenaan de ruit mee geschoven.
De ruit is dus eigenlijk geklemd door de 2 zijstijlen en de bovenstijl, meer niet.

Afbeelding

Laatste blik zo ik 'm voor vandaag achterlaat. Nog veel kleine dingen te doen zoals de spatborden onder de cabine bijwerken, aansluiting voor de trailerremmen en verlichting, toplichtjes, antenne, kenteken, spatlappen voorwielen en het nodige bijstipwerk overal maar dan is het einde ook echt in zicht.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 17:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 jan, 2012 15:03 pm
Berichten: 170
Woonplaats: Moordrecht
Hallo,

Ik moet zeggen (en op wie lijk ik nu? het heeft met grind te maken.) ik vind hem prachtig tot nu toe en het kan alleen maar beter worden.

Groet Rob

_________________
Er zijn 2 dingen waar je mank aan gaat als je ouder word, het ene is vergeetachtigheid
en het andere,..........dat ben ik vergeten.

Mijn bouwverslagen:
viewtopic.php?f=32&t=36043
viewtopic.php?f=32&t=36054
viewtopic.php?f=32&t=39414
viewtopic.php?f=32&t=35153

Mijn Fotki adres:
http://www.public.fotki.com/1Beemer3


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 20:06 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Johannes,

Het einde is inderdaad ver in zicht met deze klasieke 2600, zo te zien en te lezen is het nog een knap klusje om de cabine goed uitgelijnd te krijgen op het chassis? Voor de rest geen commetaar, gewoon een mooie klasieker met alles op zijn plaats, ik wil je nog wel even mijn complimenten geven over de mooie ruitenwissers, zeer herkenbaar en knap in elkaar gefreubelt!

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement