Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 15:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 feb, 2011 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 feb, 2011 21:25 pm
Berichten: 45
Geachte brouwers,

Bij deze mijn eerste post..................... :roll:

Ik ben bezig met de Italeri doos van een Daf XF Super Space Cab (met die lady cat decals) en het wordt tijd dat ik eens een model afmaak, de keuze is dus op deze truck gevallen.

Ik sta op het punt om de cabine in elkaar te lijmen maar ben niet tevreden voor de dry-fit. Ik heb drie puntjes, misschien iemand die wat hulp heeft ?

Afbeelding

Van boven naar beneden:

De bovencabine lijkt bij de deur raar aan te sluiten, ik heb op internet gezocht en de meeste foto's van echte trucks lijken toch ook dat punt te hebben, klopt dit of is het bij mij meer dan normaal ?

Tussen de voorkant en de zijpanelen zit aan beide kanten een beste kier. Is dit ook meer dan normaal of gewoon normaal ? :) Volgens mij komt hier geen onderdeel meer, je kijkt door de kier dus zo tegen de achterkant van de grill.

Ik heb geen idee hoe de onderspoiler hoort aan te sluiten bij de instap. Moet ie er nou op of er onder. Als ik niks forceer dan lijkt de spoiler erover heen te komen maar mijn gevoel zegt eronder.

Ik ben benieuwd want ik kan geen topic vinden die duidelijke foto's heeft en op internet heb ik eigenlijk ook geen overtuigende foto's gezien.

Cheers


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 feb, 2011 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 feb, 2011 21:25 pm
Berichten: 45
Hier nog een close-up (beetje wazig)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 feb, 2009 11:20 am
Berichten: 595
Woonplaats: Huizen
hoi dakduif (wat is uw echte naam??)

welkom op het forum, leuk dat je ook gelijk aan een leuke auto begint, wat betreft jou problemen met de passing van de cabine!!

van boven naar beneden,

dat randje meot je gewoon laten zitten dat is de overloop van de zonnenklep die aansluit in dat gootje

bij de opstap klopt dat deze spleet er zit ook bij de echte wagen, ook laten zitten want de opstap treden komen hier nog achter en kijk je niet meer tegen de grill aan hoor

het laatste heb ik ook gehad, ik heb deze naad goed gelijmt en daarna helemaal strak geplamuurd, toen deze hard was heb ik een nieuwe naad erin gekrast.

hoop dat je er wat aan hebt

gr gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 1:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 feb, 2011 21:25 pm
Berichten: 45
Hey Gerard... mijn echte naam is Vincent.

Dank voor de tips, de zonneklep was ik inderdaad even vergeten. Volgens mij heb ik ook ergens gezien dat die er voor het spuitwerk al op zat ...daar moet ik nog even over nadenken.

Dit is ook de eerste keer dat ik probeer om eerst de cabine te spuiten. Ik heb nogal veel problemen met het schilder/verf/spuit gedeelte. Heb ooit een knutselairbrush in Duitsland gekocht maar daar ging meer fout dan goed mee. Ik wilde deze dus ook maar eens met de spuitbus doen en ergens een polijstsetje aanschaffen omdat ook gelijk maar eens te proberen. Aangezien ik tevens een stuntelaar ben met het plaatsen van ramen, wilde ik eerst maar de cabine af maken (alles wat geel moet worden) dan lakken, dan grill plaatsen, dan raampjes en dan pas het interieur erin schuiven.

Cheers


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 2:25 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Hoi Vincent,

Allereerst welkom op het forum ;)
Mooie truck heb je genomen om mee te beginnen!
Wellicht heb ik wel iets toe te voegen..

Ik heb zelf ook helemaal niet veel spuitervaring, maar weet dat je ook met spuitbussen een super resultaat kunt krijgen.
Ben zelf bezig met de laatste laklagen op een klein RC-vrachtwagentje (..) en heb voor mezelf de conclusie:

De onderlaag is het aller- allerbelangrijkste.

Ik heb bij deze (Knight Hauler, red.) truck bijna voor het eerst een primer / filler gebruikt en doe nooit meer anders.
Relaxed en met geduld spuiten, opbouwen met hele dunne (mist-) laagjes.
Ikzelf leg mijn spuitbussen tussendoor of voor gebruik op de verwarming, heb je wat meer druk bij het spuiten.
Ook schuurpapier met een superfijne korrel werkt prettig om tussendoor de laag te schuren.. ik pak korrel 3200 tussen de laagjes.

Door eventueel een paar lagen blanke lak te spuiten voorkom je dat je met het polijsten naderhand in no-time op de primerlaag zit ;)

Antwoorden over die mooie DAF-cabine zijn allemaal al tot tevredenheid beantwoord, dus hopelijk heb ik nog wat toe kunnen voegen.

Waar je zeker iets aan hebt is deze link; de How-to van Gerwin: KLIK

Succes en we zien de resultaten aan de DAF vanzelf wel! :P

~Erik

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
dakduif schreef:
Hey Gerard... mijn echte naam is Vincent.

Aangezien ik tevens een stuntelaar ben met het plaatsen van ramen, wilde ik eerst maar de cabine af maken (alles wat geel moet worden) dan lakken, dan grill plaatsen, dan raampjes en dan pas het interieur erin schuiven.

Cheers


dat is (voor mij dan toch) de beste volgorde. En als ik me niet vergis kun je bij de daf cabines ofwel de achterwand er uit laten, en deze nadat het interieur erin zit terug plaatsen, ofwel de cabine volledig lijmen, en dan moet je op bepaalde plaatsen (die ik nu even niet weet, de DAF bouwers kunnen je dit wel vertellen :) ) wat van je interieur wegsnijden.

Raampjes kan je best lijmen met houtlijm,of vastzetten met dubbelzijdige tape. zeker niet met de gewone modelbouwlijm!

succes met het spuitwerk en het resultaat zien we hier wel verschijnen

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 feb, 2011 21:25 pm
Berichten: 45
Danny en Erik bedankt voor de tips.

Ik heb zojuist de gehele how-to gelezen en ik hoop dat het me gaat lukken, geduld lijkt het belangrijkste ingredient maar dat moet elke modelbrouwer wel hebben, in ieder geval goed om gelezen te hebben.

Zoals gezegd ben ik wat huiverig om aan het spuitwerk te beginnen (gelukkig heb ik nog wat te doen voor ik daar aan toe ben). Ik heb nog geen polijstmiddelen dus moet nog op zoek want met mijn fijnste schuurpapier van 1000 ga ik het dus niet redden.

Ik heb nog een spuitbusje primer staan van Tamiya en die wilde ik gaan gebruiken, vraag daarbij is eigenlijk of ik voor de primer nog een kunststof primer moet gebruiken ? En kan ik problemen verwachten als ik over de Tamiya primer, lak aanbreng van Motip uit de spuitbus ? Misschien moet ik ook de primer van Motip hebben ?

Het is niet zo dat ik huiverig ben voor het spuitwerk op zich maar meer voor als het fout gaat. Ik heb wat ervaring met Mr Muscle (veel te veel eigenlijk). De verf van Revell vliegt er dan altijd af maar de verf van Motip lijkt daar weinig van wakker te liggen, meestal gaat het dan alleen meer de verkeerde kant op.

Qua bouw was ik dus van plan om de cabine te doen en dan later het interieur erin te schuiven. Ik heb wat hoekjes weggesneden van de grondplaat en het dashbourd zodat hij er makkelijker inschuift. Ik heb wel de achterkant van de cabine aan het interieur geplakt. Aangezien 1 van de spatborden was afgebroken bij het openen van de doos, heb ik deze al aan het chassis gelijmd. Ik wil geen kleurverschil tussen de cabine en de sideskirts dus wil zal nagenoeg dezelfde volgorde moeten gebruiken en vooral veel afplakken.

Eerst maar eens de cabine in elkaar vandaag en dan weer verder kijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 17:52 pm
Berichten: 885
Woonplaats: antwerpen (belgie)
hey vncent welkom op het forum.
een goede keuze van je daf
heb hem ook, maar nog niet gebouwd .
ben zelf nu bezig met de xf 105 :)
die word een gedeelte met tamiya gespoten :)
een goede tip wat tamiya betreft
ik gebruik ook geregeld die spuit bussen
die primer kun je zo spuiten op je truck ,in 2 à 3 dunne lagen .
en het beste is dan ook de kleur van tamiya te gebruiken werkt heel goed :D
want ik denk dat het met motip ga vechten
ik hoop dat je er wat aan hebt
en wat die opening betrefd aan de deuren en lichtunit hoort daar wel
anders kan de deur niet open :)
succes met de verdere bouw van je daf :)

grtz reddog
-----------------
12-13 maart 2011 jabbeke

BEZIG :
- verbouwing mb actros showtruck
- daf xf 105
- kipper met volvo fh 12 (seyen uit westerlo)
- restauratie scania 143 topline


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 14:11 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Tamiya lak werkt gewoon goed op Motip primer hoor... bij mij tenminste.
De groenige primer / filler en een busje TS-8 zijn nog steeds de beste vriendjes :)

Tamiya primer werkt super ook, alleen zijn die busjes zo verr*kte klein..

Betreft de bouwvolgorde vertrouw ik op de professionele mening van mijn collega-brouwers :P, zo ver ben ik nog niet; al ligt hij hier inderdaad ook nog op de stapel (..zucht..).

Succes in ieder geval!

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Vincent, als je met de spuitbus gaat werken, moet je rekening houden met de basis waarop de lak is gemaakt. Als de Tamiya en Motip op acrylbasis zijn, gaat dat goed samen. Maar als de een op alkydbasis is en de andere op acrylbasis, dan is de samenwerking niet echt geweldig!
Succes met je DAF :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement