Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 21:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 jul, 2017 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Je tijd en bouwlust viert momenteel wel hoogtij hè Jeroen!
Lekker de vaart er in met diverse projecten, bijna allemaal met de nodige aanpassingen.
Petje of hoor, je maakt er weer een paar mooie modellen van!
:brouw: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jul, 2017 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het lijkt er inderdaad wel op dat ik momenteel erg hard ga..
Maar als je diverse projecten al jaren hebt liggen en daar tussendoor wel eens wat aan doet, kun je op een gegeven moment best veel laten zien, ja.

Eigenlijk ben ik nooit echt gestopt met modelbouwen maar zocht het niet om het een en het ander te laten zien.
En door zo tussendoor wat dingetjes te doen ben ik bijvoorbeeld ook tot de bouw van de DAF 3600 Spacecab gekomen. Aan zo'n model werk ik nu tussendoor als ik even niet vooruit kan, hoewel er aan elk van de modellen die in aanbouw zijn wel wat klein werk te doen is..

Nu heb ik vakantie en wil de komende weken zeker een paar modellen af zien te krijgen.
Heb zelfs al een vitrinekast op de kop weten te tikken van hetzelfde type als ik al heb staan. Anders kan ik mijn modellen nergens meer kwijt..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jul, 2017 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Gisteren de gordijntjes gespoten. Ik had geen mooie bruine kleur ter beschikking dus daarom maar aan het experimenteren gegaan, met dit als resultaat:
photo 417229
In eerste instantie heb ik ze gewoon in grondlak grijs gespoten om het papier te verdichten. Toen ook maar wat spuitplamuur erover en ja, ze waren mooi verdicht. Alleen waren de gordijnen nu beige. De gordijnen van de Magirus zouden zilvergrijs worden maar voor de DAF's leek me dat niks..
Gelukkig heb ik nog wat oude spuitbussen lak staan er daar zat ook een donkerbruin metallic bij. Nog wel van Duplicolor dus maar hopen dat het geen problemen geeft met de Motip lak. Hoewel, het kan een leuk effect opleveren dus de gok maar gewaagd. Metallic valt wat mattig uit en dan komt goed uit. Alleen nog niet mat genoeg dus zijdematte blanke lak eroverheen gespoten. Gelukkig werkte dat prima. Toch moesten ze nog iets matter dus er matte blanke lak van Motip er overheen en nog steeds geen problemen. Ik ben tevreden. Ze ogen nu wat leder-, zijde- en stofachtig met elkaar gecombineerd!

Toen het in de cabine lijmen. Eerst een hulpstripje boven de achterramen gelijmd. Blijkt er een verschil tussen links en rechts te zijn qua ruimte tussen ruitje en daklijn, bij allebei de cabines..:
photo 417230

Maar dat was zo opgelost en nu kon ik de gordijnen makkelijk vastlijmen op dat stripje met dit als resultaat:
photo 417228

Aangezien de cabine van de Magirus anders is qua interieur hoe de ramen zitten heb ik een soort gordijnrail gemaakt en daar de gordijntjes aan vastgelijmd. Dit kon als één geheel aan het interieur gelijmd worden:
photo 417231

Toen viel me op dat de striping op het bed blijkbaar wat nat is geworden en het bed is nog niet eens gebruikt :shock: :lol::
photo 417232

Dan maar een slaapzak fabrieken en die er overheen leggen.
photo 417233
Heb nog een mooie kleur donkergroen gevonden tussen de Duplicolor spuitbussen, zo goed als dezelfde kleur als de groene streep die over de cabine van de FTF's loopt. Past dus mooi bij Roseboom!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2017 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
De gordijntjes aan de zijkant konden niet zonder meer zo gemonteerd worden. Daarom maar 'even' een soort rails gemaakt, gespoten en gemonteerd:
photo 417290

Andere kant:
photo 417288
Hopelijk hangen de gordijntjes straks precies goed zodat de stoelen er nog naast passen..

De lampjes in de zonneklep van de Magirus geplaatst:
photo 417289
Ook al zitten ze erg diep gemonteerd, als het licht erop valt weerspiegelt het mooi terug. Ik heb aan de achterkant van de glaasjes wat chroom aangebracht en daarop weer matzwart geschilderd.

Eenzelfde verhaal met de knipperlichtjes die op de wielkasten moeten komen. Alleen zijn deze eerst oranje geschilderd:
photo 417291

En hier zijn ze ook maar meteen op de wielkasten gelijmd:
photo 417296

Zoals gezegd komt er misschien een spoiler op de Magirus.
Mooi gespoten:
photo 417295

Maar als je hem in elkaar zet zoals het zou moeten, kun je hem niet goed plaatsen op het dak, blijk achteraf dan weer...
Dus maar twee stripjes gemaakt die precies over de pinnetjes vallen die ik in de onderkant van de pootjes heb gelijmd:
photo 417292

En dan maar hopen dat dat afdoende is. De voorkant (onder) van de spoiler rust anders op het cabinedak terwijl de pootjes het dak niet raken..:
photo 417293

En als laatste de slaapzak (met kussentje) die ik gemaakt heb om over het matras te leggen:
photo 417297
Zit me net nog ff te bedenken dat een rits op de zijkant ook nog even nagebootst mag worden...

gr Jeroen


Laatst bijgewerkt door moddertrukker op vr 28 jul, 2017 15:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2017 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
moddertrukker schreef:
Zoals gezegd komt er misschien een zonneklep op de Magirus.
Mooi gespoten:
photo 417295

Het is een typefout, denk ik toch!
Anders is het een serieuze zonneklep, wel mooi glanzend trouwens. 8)
Lekker verder gaan :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2017 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik heb het maar even veranderd. Waarschijnlijk met mijn gedachten even ergens anders tijdens het maken van het verslagje..
Blijkt dat er dan toch ook wel gelezen wordt :roll:.

De slaapzak zijn plek gegeven:
photo 417303
Ben er helaas alweer achter gekomen dat de opgerolde tape die ik onder de slaapzak heb gedaan gefaald heeft. De slaapzak ligt er dus nu los in...

En toen zat ik met een probleem. Ik heb de onderdelen en de cabine gebouwd volgens de bouwtekening en ook dusdanig gespoten:
photo 417306

Nu wil ik de cabine in elkaar gaan zetten en wat blijkt? Het gaat niet..
Beide instappen moeten in een uitsparing aan de binnenzijde van de cabine gelijmd worden:
photo 417305

Daarna zou je het interieur en van onderen af zo in moeten kunnen schuiven:
photo 417304
Het dashboard komt niet tussen beide instappen door en een andere manier is er niet...

Heb dan maar voor deze oplossing gekozen, het soort van zwaluwstaarthoekje eraf geknipt:
photo 417307
Nu kan ik eerst het interieur in schuiven en daarna van onderen af de instappen aan de binnenzijde van de cabine lijmen.

Bij de DAF de zijgordijntjes vastgelijmd:
photo 417317

Door de voorruit gezien:
photo 417318

Daarna geprobeerd of het interieur er nog goed in kan:
photo 417319

Het antwoord is ja:
photo 417320

Ook aan de binnenkant voorzijde zit alles zoals het zou moeten:
photo 417321

De onderbouw er even bij geplaatst:
photo 417322

Hier een betere foto:
photo 417323

En zo staat ie momenteel te wachten:
photo 417324

De beide grillen zijn nog niet vastgelijmd. Dat volgt in het afwerkstadium.
Er is me nog wel iets-onbelangrijks-maar-wel-grappig-om-te-melden opgevallen namelijk dat bij de drie DAF's die ik nu aan het bouwen ben, ze alle drie een iets andere grote grille hebben. Het vuldopje in het open rondje zit bij elke grille op een andere plaats vast aan de grille...

En zoals gewoonlijk ben ik in mijn enthousiasme weer iets vergeten te doen. Namelijk vóórdat het interieur erin geschoven werd, had ik de zijruiten nog even vingerafdrukvrij moeten maken. Ik zag de afdrukken pas nadat ik de onderbouw al definitief aan de cabine had gelijmd dus 'even' uit elkaar halen is er niet meer bij...
Bij mijn Frans Maas DAF dat dus maar wél doen!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2017 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooie update weer Jeroen, en in de strak gespoten spoiler een stiekeme blik van hoe de Frans Maas DAF er bij staat :wink:.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2017 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Ziet er goed uit Jeroen :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2017 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank u.
De decals zijn onderweg en daarna zal het wel snel klaar zijn. Zonder dat ik me ga haasten natuurlijk..

De koplampglaasjes hebben hun plek ook weten te vinden:
photo 417506
Ik heb de chromen ringen nog maar een keer met de stift nagelopen dus die zien er weer blinkend uit!

En de grille van de Magirus begint er ook op te lijken:
photo 417507
Deze heeft ook last van slechte decals dus ben ik al blij dat ze er zo uit zijn komen te zien..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2017 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
moddertrukker schreef:

De decals zijn onderweg en daarna zal het wel snel klaar zijn. Zonder dat ik me ga haasten natuurlijk..

Ja dat hebben we gezien, die zijn in Tiel aangekomen, Jeroen! :mrgreen:
Nog even geduld dus
Niettemin staat je DAF er keurig bij, kun je trots op zijn. :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement