Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2017 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ja Onne, dat ben ik ook!

De spiegels van de Magirus konden mij toch niet zo bekoren. Ik had ze met een chroomstift behandeld maar heb er chroomfolie overheen geplakt:
photo 417559
Dat ziet er toch beter uit..

En dan nog maar even bij de DAF de typeaanduiding onder de zijramen gelijmd:
photo 417560

En heel apart, bij een MAN F90 met diezelfde vorm zijramen vind ik niet dat er wat ontbreekt maar bij dit type DAF hoort die typeaanduiding er te zitten:
photo 417561
Het eerste type 2800 vanaf 1974 heeft ze tot 1979 (of 1980?) niet gehad maar ik vind dat geen gezicht. Daarom blij dat ik ze op mijn DAF heb zitten nu..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Eergisteren heb ik de Roseboom decals ontvangen en heb ze vrij snel daarna maar op mijn beide cabines geplaatst.

Het zijn mooie decals. Het doet veel als er ineens een naam op de cabine staat. De Magirus:
photo 417767

Andere kant:
photo 417768

Helaas is het decal dat op de voorkant moet komen verkeerd gegaan. Ik kon hem nog verschuiven, en dat moest ook maar in één keer bleef ie rechtsonder vastplakken waardoor ik het decal uitrekte. Jammer maar helaas:
photo 417766

Dan de DAF:
photo 417769

Voorkant boven de grille:
photo 417770

De rechterkant:
photo 417771

Als je beide cabines naast elkaar zet zie je dat de decals niet hetzelfde zijn maar speciaal voor elke wagen apart gemaakt:
photo 417772

Via Facebook heb ik ondertussen begrepen dat er maar één DAF heeft gereden bij Roseboom en dat was een DAF 3600 trekker in 4x2 uitvoering. Door die wagen ben ik wel op het idee gekomen om deze 3300 in 6x4 uitvoering te gaan maken. Maar het is dus een fictief model. De echte DAF had trouwens 'n wit vlootnummer. Ik vind zwart mooier!
Of de Magirus realistisch is? Weet ik niet maar ze hebben wel Iveco's gehad die er zo goed als hetzelfde uitzagen..

En toen was er in een keer paniek. Ik besloot om met Sol de decals in te gaan smeren om zo de randjes misschien wat minder op te laten vallen. Prima, dat gedaan. De volgende dag allemaal vlekken rondom de decals en waar ik misschien wat te gul was geweest met dat spul. Met water, wasbenzine (voorzichtig), polijstspul en Turtlewax gepoetst, ik kreeg ze niet weg. Toen hier op Modelbrouwers daar een vraag over gesteld.
Ga ik vanmiddag nog eens kijken, wat denk je?
Alle vlekken weggetrokken..
Het poetsen heeft helaas wel één decal iets beschadigd dus eens kijken wat ik daarmee doe.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2017 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ja dat brengt je modellen tot leven Jeroen, mooi hoor!
Overtollige Sol verwijder ik ook wel eens met airbrushthinner van Vallejo, werkt prima.

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2017 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Helaas heb ik dat spul van Vallejo hier niet staan..
Maar zoals gezegd is het zo goed als weggetrokken.

Dus maar een beetje beginnen met het afbouwen van de Magirus.

De knipperlichten zijn vastgelijmd:
photo 417966
De voorbumper heb ik er even voor de foto aangehangen maar is nog niet vastgelijmd.

De wielkasten zitten er nu ook definitief onder gelijmd:
photo 417968
Dat oogt meteen heel anders..

Ook besloten om de spoiler er op te willen hebben:
photo 417965

Dus 4 gaatjes in het dak geboord (kan dus niet meer terugkrabbelen..) en het staat mooi in het geheel gezien:
photo 417967

Bij de DAF de instaptreden, grote en kleine grille, luchthapper, deurgrepen en het steun- cq beschermbok vastgelijmd:
photo 417969
De instaptreden waren eigenlijk voor de 3600 Spacecab (had ik al zover afgewerkt). Maar omdat ik voor deze DAF 3300 de gaatjes niet had uitgeboord en ik dat toch wel mooier vond staan (zie ook Frans Maas en 3600 Spacecab), heb ik ze dus hier gebruikt.
Toen maar meteen de gaatjes wél uitgeboord en afgebraamd zonder dat ik de lak van de treden af heb gehaald en dat geeft best een leuk effect dus ik denk dat ik ze zo laat. Dus zonder ze opnieuw helemaal zilvergrijs te gaan spuiten.

Ook alvast de knipperlichten en de handgrepen onder de voorruit er op gelijmd:
photo 417970
De hoekschilden en ruitenwissers moesten nog even wat nabewerkt worden en zijn binnenkort aan de beurt. Evenals de zonneklep en de spiegels. Oh ja, de trottoirspiegel zit er ook al aan! Het gaat hard nu...

Ben ook bezig om de achterlichten in orde te maken en zoek nog wat 'rommel' om in de bak op het chassis te leggen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2017 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Dat worden weer hele strakke trekkertjes Jeroen, de kleuren staan ze ook precies goed.
Net als bij de Magirus de wielnaven in chassis kleur en ook de wielringen, echt iets wat ook in mijn ogen gewoon hoort en de juiste smoel aan de auto geeft.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2017 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Echt gaaf Jeroen, allebei!!
Bij de Magirus zijn de naven in de kleur van het chassis, bij de DAF dan weer niet...... Waarschijnlijk in het echie ook zo.........?
:brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2017 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Er was volgens mij best veel variatie in wat mogelijk was maar het begint, denk ik, bij hoe de vrachtwagens standaard uit de fabriek komen. DAF leverde hun trucks toendertijd met een beige chassis, later een donkergrijs chassis. Magirus of Iveco leverde hun chassis in een donkerrode kleur.
Bij de FTF's hebben ze ook de 'af fabriek' chassiskleur gebruikt (zie Zeger zijn topic) en alleen die wagens hebben een donkergroene streep over de cabine lopen terwijl de andere dat niet hadden..
Wel hadden alle wagens zwart gespoten naven en rode velgen.
Toen de Iveco's hun intrede deden bleven de velgen gewoon zilvergrijs hoewel ik me nog wel iets kan herinneren dat er ook enkele met rode velgen hebben gereden.

Die vraag heb ik toen gesteld in het topic toen ik begonnen was met het bouwen van deze trucks.
Om toch een beetje een verschil in uitstraling te krijgen heb ik bij mijn modellen gekozen voor deze kleurencombinaties.
Je ziet een redelijk standaard afgeleverde vrachtwagen uit de desbetreffende fabriek komen die met een paar aanpassingen eruit komt te zien zoals de klant wil zonder té ver te gaan in aanpaswerk na aflevering.
Dan zou je bijvoorbeeld het chassis van de Magirus beige hebben moeten spuiten, af fabriek of naderhand.
Of de DAF een donkerrood chassis geven om in het rijtje erbij te passen.
Of alle chassis in het beige wat FTF hun chassis gaf.


Verder met het model.

Dan ga je wat dingen monteren op je Magirus, kom je weer voor een verrassing te staan.
De luchthapper heb ik tijdelijk achter de cabine geplaatst (blijft uit zichzelf vastzitten) en wilde toen de luchtfilterpot naast de accubak vast gaan lijmen. Blijkt de cabine niet in de cabinesteun te vallen..
Hoe dat op te lossen? De tussenbuis inkorten? Nee, te lastige vorm en het weer netjes krijgen zal lastig zijn..
De rubberen balg die het mogelijk maakt dat de cabine en luchtfilterpot met elkaar verbonden blijven, als de cabine heen en weer gaat, aanpassen? Nee, ook niet vanwege de specifieke vorm wilde ik daar niks aan doen.
Dan maar kijken of ik de accubak wel goed geplaatst heb. Ja, kon niet anders vanwege de geleiderandjes die op het chassis zijn aangebracht. Lang verhaal kort, accubak eraf, randjes weghalen en met steeds weer kijken en proberen alles op de juiste plaatst weer vast te lijmen.
Accubak met luchtfilterpot iets naar voren en naar beneden en nu valt de cabine goed op/in de steun.
Nu maar even alles bijtippen met verf.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2017 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
zien er allebei heel goed uit , lekker gewoon , nog een paar dingetjes en dan staan er 2 gave truck,s erbij [ op de plank ]
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug, 2017 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Gisteren en vandaag weer wat gedaan aan de DAF en Magirus.

Waar zal ik de zwaailampen monteren bij de DAF? Het dak moet leeg blijven dus het is óf links en rechts ernaast óf aan de voorbumper. Ik heb gekozen voor links en rechts naast het dak.
Dan zijn wel de zwaailampen die ik al had liggen te groot maar gelukkig vond ik in een van mijn vele dozen restspul nog een kleinere en twee nóg kleinere. Die laatste gaan het worden.
Alleen moet er dan nog wel zelf een voet onder gemaakt worden en een steun om aan het dak te bevestigen.
Het resultaat na het bouwen en spuiten/verven:
photo 418192

De achterlichten bijna droog (achterkant) om gemonteerd te worden:
photo 418190
De kentekenplaten ook al voorzien van hun decals. Krijgen nog een laagje blanke lak.

Vond in de 'rommelbak' ook nog verstralers. Dat zijn eigenlijk de knipperlichten van de DAF 2800 NTT/NAT:
photo 418191
Ze passen qua tijdsbeeld wel bij de Magirus onder de bumper. De onderbumper uit de bouwdoos vind ik net niet..

De kettingbak achter de cabine bij de DAF oogde wat saai, zeker als er niks in ligt. Daarom wat traanplaat uitgesneden zodat ik dat er in kan leggen:
photo 418193

Ook zag ik op een aantal foto's van Iveco's en Magirussen uit die tijd dat die hoekschildjes kunnen hebben. Dat leek mij ook wel wat voor op mijn model. Van MAN Formel 6 hoekschildjes deze gemaakt:
photo 418194
In feite alleen maar in de breedte aangepast. De hoogte is perfect.

Bij de DAF de zonneklep en hoekschildjes erop en eraan gelijmd:
photo 418195
Dat geeft hem alweer meer smoel!

Hier te zien dat de accubak bij de Magirus wat naar voren en naar beneden moest worden geplaatst:
photo 418196
De afwerking is daardoor iets verpest maar het kan er voor mij mee door.

De zonneklep erop gelijmd (spoiler staat er los op):
photo 418197

De voorbumper komt aan de bijrijderskant tegen de instap aan dus dan maar de bumper 0,5mm naar voren monteren dmv wat plastic plaat:
photo 418198
Blijf het raar vinden met die instappen. Ze passen maar op één manier op hun plek en daar heb ik na mijn kleine ingreep ook op gelet maar toch zorgen ze voor wat problemen. Rechts zit helemaal naar voren zodat de wielkast daar geen last van heeft maar de bumper weer wel.
De linkerkant, daar zit ie ook waar die moet zitten maar daar heeft de wielkast er weer last van zodat die iets naar achteren wordt gedrukt maar de voorbumper heeft dan wel precies net genoeg marge. Maar toch is mijn model volgens mij helemaal recht..

Het complete interieur zit er nu nog steeds los ingeschoven maar kan er niet uit vanwege de instappen. Ik moet nog even een manier verzinnen om het interieur onder druk vast te kunnen lijmen aan de cabine zodat de spleet tussen de wielkasten en cabine weg is en blijft.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug, 2017 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Dat worden straks mooie buitenplaatjes. :wink:
Succes nog ff Jeroen :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement