Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2011 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Na een lange stilte toch maar weer eens wat uit de kast getrokken. Of ja, eigenlijk is het ván de kast getrokken.
Ik heb 2 maal de Overbeek DAF 3300 liggen en ook nog een plat dak.
En ik wilde ook graag eens een DAF bouwen met 5-gaats velgen en daarom eens gekeken of ik wat kon combineren.
Ondertussen ook een voorbeeld in gedachten genomen wat niet mee viel...

Omdat het platte dak al geverfd was eerst maar eens in de mrMuscle laten weken en onder de rode verf kwam een wit dak tevoorschijn. Deze komt dus van Revell. Aangezien de Overbeek DAF rood van kleur is heb ik de cabinedelen omgewisseld met die van de DAF 3600 Spacecab. Nu heb ik alleen maar witte onderdelen en dat voorkomt kleurverschillen tijdens het spuitwerk. Ook omdat de zijraampjes achter de deuren dicht zijn gemaakt met wit plastikplaat. Dan krijg je dit:
Afbeelding
Het dak was wel wat krom maar dmv kokend water toch wat in vorm kunnen krijgen. Helaas tijdens het lijmen van de cabine gebroken maar met wat lijm en plamuur moet dat wel goedkomen...
Voor Johannes, ik heb overwogen de raampjes in de deuren aan te passen maar ik laat het hierbij zitten. Ben bang dat ik het niet mooi voor elkaar ga krijgen :wink:.

Het chassis in elkaar gezet en alle onderdelen zijn netjes gladgeschuurd:
Afbeelding
Afbeelding
Omdat de echte wielbasis 3,60m is heb ik het chassis 2mm ingekort. Ondanks dat ik héél goed heb opgelet om het chassis recht uitgelijnd te houden krijg ik het niet voor elkaar om de cabine mooi over de voorwielen te laten staan. Foetelen helpt niet omdat dan andere onderdelen niet mooi uitkomen. Daarom ga ik het rechtervoorwiel 1mm verder naar buiten monteren. Wel heb ik de vooras iets verlaagd gemonteerd zodat de wagen wat 'zwaarder' overkomt. Althans, dat is de bedoeling...

De dieseltank heb ik ( uiteindelijk toch maar ) ietsjes verhoogd:
Afbeelding
Onder de tape zitten de DAF-letters, die moet ik niet wegschuren...

De 5-gats velgen die ik ga gebruiken:
Afbeelding

Uit de achterwielen de Volvo-naven weggesneden en daarvoor in de plaats komen deze:
Afbeelding

Dan ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Ik wil proberen om andere banden te gaan gebruiken op deze DAF:
Afbeelding

Waarom? Nou, deze zijn 1mm groter in omtrek en dat geeft meer uistraling bij deze velgen:
Afbeelding
Deze banden komen van enkele opleggers van Italeri voordat ze met de rubberen banden begonnen. Deze plastik supersingels zijn wel te breed maar daar vind ik nog wel een oplossing voor om ze smaller te krijgen.

Ik heb trouwens een 'gevraagd'-advertentie geplaatst:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=45&t=30683

Ik heb besloten om deze DAF in Dabekausen/Marcon kleuren te spuiten áls ik aan enigszins gelijke kleuren kan komen. Het witte dak is niet moeilijk. De groene kleur is wél belangrijk en voor de oranje kleur moet ik nog even denken. Hier heb ik niet veel van nodig dus om daar een spuitbus voor te zoeken... Dat zal dus airbrush worden vanwege alleen de bumper. naven in de wielen en de oranje band onder de voorruit. Het chassis wordt dan DAF-beige. Het wordt trouwens geen 1 op 1 nabouw van een bestaande wagen. Iets meer naar mijn smaak zonder té veel opsmuk.

Ik weet dat ik de Mercedes ook nog niet helemaal af heb. Op de luchtinlaat achter de cabine na is ie af maar het is effe moeilijk om erachter te komen hoe alles precies moet komen te zitten.

gr Jeroen


Laatst bijgewerkt door moddertrukker op di 15 feb, 2011 23:25 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2011 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hey Jeroen

Leuk dat je ook weer een model uit de kast hebt getrokken.
Je bent al weer lekker bezig geweest, en de aanpassingen zien er al goed uit.
Jou kennende gaat het vast weer goed komen, succes verder.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2011 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Hoi Jeroen, leuk dat je weer gaat plakken na een lange pauze :D
Je hebt weer een een leuk projekt van de kast getrokken, al ken ik het voorbeeld dat je wilt na gaan maken, niet maar misschien heb je een foto??
Je bent al een lekker stuk opgeschoten.

Oh ja, 2 van die opstapringen mét wielmoeren heb ik nog wel voor je liggen :wink:

Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2011 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hallo Onne,

hier is een link:
http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=93&t=12666&start=80

En voor die wielringen stuur ik je zo meteen een PB-tje.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2011 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
haaai moddertrukker ,
Kan het niet komen ,dat de bevesteging van het kantel blokje of hoe heet dat ding , niet helemaal haaks staat , ik heb daar ook problemen mee gehad ,
je kan het zien als je de bodem plaat bevestigd ,en dan goed kijkt waar hij scheef ? zit .

voor de rest top er word weer een daf gemaakt , succes .

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ha Gertje,

bedankt voor het meedenken maar daar zit het probleem niet. Ik heb namelijk de voorbumpersteunen nu ook vastgelijmd aan het chassis. En ik heb de bumper minder dik gemaakt door er 1mm van af te snijden. Deze is nu losneembaar en wordt na het spuitwerk pas vastgelijmd. Maar de bumper zit precies in het midden en steekt links en rechts niks verder uit langs de cabine.

Eerst dacht ik dat ik de vooras misschien iets uit het midden had geplaatst maar verder naar rechts kan niet want dan kan het stuurgebeuren niet meer langs de schokbreker, dat is nu al kielekiele.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Jeroen,
Toch weer aan de bouw geslagen en wel gelijk met een mooi project.
De eerste verbouwingen zien er in ieder geval al weer veelbelovend uit.
Succes met de bouw van deze mooie Dabekausen Daf.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Gisterenavond nog even gauw de zijkanten van de dieseltank ruim voorzien van extra plastikplaat.
Deze vanmiddag op maat gesneden en geschuurd. Tevens de ophangbeugels iets verlengd:
Afbeelding

En ook al staat er in mijn 'gevraagd'-topic de oproep om meer Volvo 5-gats velgen, dat hoeft niet meer.
Ik wist ook eigenlijk zeker dat ik 'ergens' nog wat moest hebben liggen. En dat vanmiddag dus ook gevonden:
Afbeelding
De naven waren al uit de velgen verwijderd en na een schoonmaakbeurtje heb ik ze maar aan de kant gelegd.
Ik heb zelfs nog een complete set 5-gats velgen voor een 4x2 trekker liggen...
Krijg je als je zoveel losse onderdelen hebt liggen. Je wéét dat je het moet hebben liggen maar waar en in welke doos of welk bakje ook alweer...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2011 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 maart, 2009 20:05 pm
Berichten: 824
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Afbeelding

_________________
Check mijn Fotki site voor foto's: http://public.fotki.com/Kevvv/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2011 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Kijk Jeroen, dat noem ik nou nog eens een stille hint van Kevin, maak ons gek en maak die dieplader er bij :mrgreen: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danny Weytjens en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement