He brouwers
We zijn eindelijk eens begonnen met bouwen aan deze.
En aangezien ik even geen tijd had om te posten, is deze update meteen een grote.
Maar eerst het begin natuurlijk.
In December ben ik bij het NZH-Museum geweest, waar ik echt super ben geholpen en geïnformeerd over de bus.
Ik heb zelfs een orginele Verheul tekening uit 1967 van deze type bussen.
Aangezien ze graag hadden dat ik niet alle maten en gegevens van deze bussen op het net zet.
Zal ik dat dus niet doen van de tekening maar wel even een foto van de koptekst en dergelijke.
Mochten er dus meer brouwers hier technische gegevens willen hebben, dan moet ik verzoeken om zelf contact op te nemen met et NZH-museum.
En dan was het na enkele tientallen keren de tekening te hebben bekeken, eens tijd om te gaan bouwen en het kunststof te delen in stukjes waar we wat aan hebben.
Eerst de onderplaat wat later de vloer in de bus gaat worden gesneden.
Hier is meteen de trap bij de voordeur in gemaakt en de trap bij de achterdeur is er al uitgesneden.
En toen begonnen met het chassis.
Ik moest eerst zelf de maten zien uit te zetten via één foto en 2 soort van tekeningen uit het onderhoudsboek bij het NZH-museum.
Helaas waren op beide tekeningen steeds wat maat verschillen, dus besloten om zelf een tekening te maken en te gaan middelen om toch tot een redelijk goed kloppend chassis te komen.
Het chassis wordt gebouwd op de manier zoals Zeger dat al hier heeft laten zien in zijn topics, bedankt Zeger voor de duidelijke uitleg in je bouwverslagen.
Ik ben van 1mm en 0,5mm plaat uitgegaan.
De lange chassis balken van 1mm plaat styreen.
Dit zodat er een stevige basis in het chassis zit.
De rest is dus voornamelijk van een 0,5mm plaat gebouwd.
Dit zodat het ook mooi eruit ziet straks en niet te dik/zwaar.
Het begin van enkele dwarsbalken.
Het begin van wat delen voor de balken.
De delen uitgesneden.
En de delen geplakt tot enkele dwarsbalken.
De lange chassis balken aan het uitsnijden van 1mm styreen.
De dwars balken erop aan het lijmen.
Nog een andere dwarsbalk gemaakt.
En na nog een flink aantal dwarsbalken en een aantal 1mm strippen op de lange chassis balken gelijmd te hebben.
Zag het er al zo uit, begint wat te worden nu.
Nog een chassis onderdeel gemaakt.
En weer een balk voor in het chassis gezet.
De delen samen gevoegd
En begonnen met nog wat balken te boren en snijden voor aan de buitenkant van het chassis.
En toen vond ik het wel eens tijd om ook wat aan de opbouw te doen.
2 blokjes gesneden en de hoeken rond gevijld.
Er een stripje omheen gelijmd.
Een uitslag gemaakt van de voorkant en de gaten geboord.
De richtingaanwijzers zijn al uitgesneden en ook de lampjes boven de koplampen.
Dit stukje van de opbouw is weer van 0,5mm styreen.
De grill gesneden en geplakt.
De deur zijde afgetekend op 1mm styreen plaat en geboord,daarna alles uitgesneden.
De voordeuren.
De raamzijde.
En daarna was het wel eens dry-fit tijd.
Dit wel nadat ik ook een deel van de bumper heb gemaakt.
En ik ben wel aardig tevreden met de houdige stand van zaken.
DE voorkant krijgt al duidelijk de juiste vorm, vind ik al.
En even naast de stadsbus neergezet voor een duo foto
.
En dit was dan de eerste echte update van de bouw.
Hopelijk zijn jullie tevreden na het lange wachten.
Laat maar weten wat jullie er van vinden, dan ga ik even weer tekenen en dan weer hopelijk bouwen
Grt SAM.