Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 jul, 2014 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Ik ben na de Volvo F16 aan een nieuw project begonnen, te weten een dieplader van Revell.

Afbeelding

Hier komt net als de dieplader die achter de Volvo F16 hangt werkende verlichting in. Ook komt er een trekker voor, maar ik weet nog niet welke. Ik denk momenteel een DAF XF Super Space Cab, maar dat kan nog best wel eens veranderen.

Ik heb de eerste paar stappen van de bouwtekening gevolgd en wat foto's gemaakt om wat te kunnen laten zien bij het openen van dit topic. Veel is het nog niet.

Bovenste bed:

Afbeelding

Afbeelding

Lage bed:

Afbeelding

Afbeelding

En voor de foto even aan elkaar geschoven:

Afbeelding

Afbeelding


Dan was het voor nu, als het weer de moeite is voor een nieuwe update horen jullie me weer! :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Laatst bijgewerkt door Ronald_V8 op zo 14 dec, 2014 23:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell dieplader
BerichtGeplaatst: vr 25 jul, 2014 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 nov, 2012 22:24 pm
Berichten: 785
Woonplaats: Somewhere on a junkyard, tryin' to build a RatRod.
Leuk, ben benieuwd! :brouw:

_________________
What do you choose? Going fast or look good? Like we always say 'going fast IS looking good!'
David Freiburger, editor from Hot Rod Magazine


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell dieplader
BerichtGeplaatst: do 20 nov, 2014 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Zooooo, ik moest even flink blazen om hier het stof vanaf te krijgen, maar hier zijn we weer met een update.
Het is de afgelopen weken druk geweest met school, maar nu heb ik wat meer tijd dus wordt er weer wat gebouwd. Foto's zeggen meer dan duizend woorden, dus kijkt u zelf maar:

Afbeelding

Afbeelding
Het assenstel zit eronder en ik heb achter 'sideskirts' gemaakt. Die zijn om straks de bekabeling en de ledjes in de achterbumper uit het zicht te houden. De achterkant loopt namelijk schuin af, dus als ik die plaatjes niet aan de achterkant erbij lijm zie je van voren af de kabels en ledjes zitten.

Afbeelding
De platen voor de assen zijn geen sideskirts, dit moeten kisten worden. Ik heb eerst de buitenkanten van de kisten aan de dieplader gelijmd, zodat dat mooi één vlak wordt. De platen onder de trailer volgen.

Afbeelding
Ik vond de originele achterbumper wat karig, dus heb ik hem wat versneden en verbouwd. Ik heb er gaten ingemaakt voor vierkante lampen, zo wordt het dus deels een Noorse bumper. Aan de buitenkanten komen boven twee knipperlichten en onder twee achterlichten. In het midden komen in de middelste drie gaten achterlichten en in de buitenste twee achteruitrijlichten. Verder komen nog een losse mistlamp en een zwaailamp op de achterbumper.

Afbeelding
Op de vorige foto's leek het misschien raar om de achterste platen niet door de laten lopen tot de assen, maar hier is de reden daarvoor te zien. Ik hang de reservewielen achter de assen en die moeten natuurlijk wel toegankelijk blijven. Met een plaat ervoor is zo moeilijk verwisselen. :lol:

Afbeelding
Hier maak ik dus een grote kist van, in ieder geval wordt het één geheel. Ik denk niet dat er een onderkant onder komt, want ik wil er een vakje voor eventueel een batterij in maken (ookal komt ie straks rechtstreeks aan de stroom te hangen, ik wil er een mogelijkheid voor een batterij in hebben). Verder moet ik er ook bij kunnen voor de bekabeling straks en dat doe ik pas na het spuiten.

Dat was het voor nu, we gaan rustig verder en dan horen jullie me weer! :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell dieplader
BerichtGeplaatst: do 04 dec, 2014 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Ik heb weer wat uurtjes in de dieplader gestoken, met onderstaand resultaat.

Een paar totaal plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De schotten heb ik geplamuurd zodat daar straks belettering op kan komen. Dat leek me mooier op een gladde ondergrond dan een 'geribbelde' ondergrond.

Afbeelding
De schotten voor en achter heb ik los gelaten, dan kan ik altijd nog een 'actie-opstelling' maken waarbij de lier een trekker de dieplader optrekt.

Afbeelding
Op de achterbumper een zwaailamp en mistlamp gemonteerd.

Afbeelding
De wielkeggen heb ik zo gezet dat als de voorwielen van een trekker ertegenaan worden gereden, de klep van de kist in de vloer nog open kan. Of dat ook nuttig is weet ik niet, maar het leek me wel handig om er nog bij te kunnen :lol:

Afbeelding
De poten heb ik werkend gemaakt.

Afbeelding
Op de poten zelf een soort pal gemaakt. In afgekoppelde toestand rust de behuizing van de poten dan op die pallen.

Afbeelding
In aangekoppelde toestand gaan die pallen dan door de sleuf die in de behuizing van de poten zit. Helemaal bovenin de sleuf zit dan een uitsparing waar de pallen in gedraaid kunnen worden zodat de poten omhoog blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dieplader is nu zo goed als spuitklaar, maar omdat het veel te koud is om te spuiten ga ik alvast de verlichting zover mogelijk erin maken. Bij de vorige deed ik dat andersom zodat de lampjes niet afgeplakt hoefden te worden. Nu wil ik de kabels alvast onder de dieplader lijmen en dan de ledjes nog uit de gaten laten en afplakken, dan spuiten en dan de ledjes op hun plaats lijmen. Het mooie is dan dat de kabels meegespoten zijn.
Dat was het weer, tot de volgende! :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell dieplader
BerichtGeplaatst: do 04 dec, 2014 14:58 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Ronald,

Op zich steek je veel tijd en energie in je modellen en ze gaan er iedere keer steeds meer op vooruit, ook de verlichting inbouwen is toch weer iets "aparts" en netjes dat je dat voor elkaar krijgt. Nu over de dieplader, ben je niet bang dat deze te laag bij de grond hangt met je extra kisten/zijbeplating? een dieplader staat van zichzelf al laar bij de grond en het liefst wordt er aan de onderkant zo weinig mogelijk bijgebouwd om nog wat bodem vrijheid te houden, je beweegredenen zijn daar in tegen wel weer duidelijk om je kabels mooi weg te werken. Succes in ieder geval met de verdere bouw van je trailer.

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell dieplader
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej Jeff,

Bedankt voor je compliment! De verlichting vind ik inderdaad wel een meerwaarde voor een model. Dat staat wel tegenover dat ik alles niet zo gedetailleerd maak, dat vind ik dan weer minder belangrijk. De dieplader zou inderdaad te laag bij de grond kunnen hangen. Ik heb nu een centimeter vrij, dat is in het echt dus 24 cm. Veel is het niet, maar te laag bij de grond kan bij mij bijna niet 8) Kwestie van persoonlijke smaak :wink:
Echter, het heeft inderdaad wel een reden. Achter 'moest' het wel omdat de kabels en ledjes anders zichtbaar zijn. Voor het zicht moet er dan in het midden ook wat komen en dat heb ik dus op deze manier gedaan. Om het in m'n eigen voordeel uit te leggen, als je zoekt op "semi dieplader" is het 3e plaatje een semi dieplader met huifopbouw van de gebroeders Vermeer en ik geloof niet dat die veel meer bodemvrijheid heeft dan een centimeter of 30. Daarbij zal het 'doel' voor deze dieplader zijn het vervoeren van (oldtimer) vrachtwagens, dus zal de bodemvrijheid niet zo belangrijk zijn.
Maar scherp dat je er op let, want je hebt wel een punt! :mrgreen:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell dieplader
BerichtGeplaatst: ma 08 dec, 2014 9:15 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Inderdaad Ronald, ik heb even gekeken en jij zal met jouw dieplader ongeveer zo'n zelfde rijhoogte hebben, eerlijk gezegd heb ik dat nooit geweten/op gelet maar viel me pas op toen ik jou dieplader zag staan maar je hebt je huiswerk goed gedaan :wink:

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell dieplader
BerichtGeplaatst: zo 14 dec, 2014 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej Jeff,

Zal ik even eerlijk zijn over dat huiswerk? :roll:
Ik heb toen ik het idee voor de kisten kreeg een paar reststukjes styreen op verschillende lengtes afgesneden en zo gekeken wat ongeveer het mooiste was en wat dan ook nog mogelijk was. Pas na jouw opmerking ben ik even goed naar plaatjes gaan kijken :wink: Ik had natuurlijk al wel wat foto's van diepladers bekeken voordat ik aan dit project begon en vandaar dat ik wist dat ik wel iets van een kist onder de dieplader kon hangen.

Beste mede-brouwers,

Ik maak meteen van de gelegenheid gebruik voor een update. Ik heb gisteren de laatste ledjes gesoldeerd dus toen heb ik ze allemaal ongeveer op hun plaats geschoven en wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Ik zag dat ik de vorige keer geen foto's van de lier had geplaatst, maar die heb ik ook in elkaar geplakt. De lier komt erop, de pallet met de vaten komt er niet op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het is net een landingsbaan zo. :lol:

Dan nog wat plaatjes van hoe het er aan de onderkant uitzien, voor de geïnteresseerden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit maakt eigenlijk dat de dieplader klaar is, op de verf en decals na dan. Maar aangezien het momenteel bijna (of helemaal) vriest buiten, zal de dieplader tot de lente zo blijven staan denk ik.
Vandaar dat ik alvast met de trekker ga beginnen. Zoals jullie waarschijnlijk al gezien hadden aan de titel, dit wordt een DAF XF95. Voor mij een 'vreemde' en aparte kit, want het chassis heeft Italeri al in elkaar geplakt.

Afbeelding

Toen heb ik dus eerst het mes er maar eens bij gepakt, want ik maak er geen originele DAF tanks op, ik maakt een Deense tank en kist. Verder wil ik voor mezelf een nieuwe stap zetten en gaan proberen hier een voorloper onder te maken, werkend en wel, en met supersingles. De DAF tank wordt misschien nog gebruikt in een toekomstig project, dus ik heb hem wel zo goed en kwaad als het ging geprobeerd in één stuk compleet met tanksteunen van het chassis af te snijden. Ook de reservewielsteun en accubak gingen eraf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierdoor zijn er wat happen uit het chassis, die later nog gedicht zullen worden, maar eerst wil ik het chassis op lengte maken, want misschien kan ik één van de happen wel als doorzaagpunt gebruiken. Probleem is dat ik dan chassistekeningen nodig heb en die kon ik voor een XF95 niet meer gevonden krijgen op de DAF bodybuilder site. Wél heb ik tekeningen van een XF105 gevonden, dus nu is mijn vraag aan de DAF-kenners onder ons, kan ik die ook gebruiken of zijn er grote verschillen tussen de chassis van deze types?
Verder krijg ik binnenkort wat detailfoto's van een bevriende chauffeur die op een XF95 FTG (zo noemen ze bij DAF een voorloper als ik het goed begrepen heb) rijdt, altijd makkelijk. Dan had ik nog een vraag over de chassistekeningen, daar staat op dat je geen maten van de tekening mag opmeten, maar dit wilde ik juist wel doen. Kan dit, of krijg ik dan een te grote afwijking?

We gaan weer door :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 dec, 2014 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ronald, PB me even je emailadres, dan heb ik wel een XF95 met voorloopas chassistekening voor je!

Groet, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 dec, 2014 13:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 nov, 2006 10:35 am
Berichten: 644
Woonplaats: Lelystad
Onze kerstboom is er niets bij vergeleken met deze lichtbron.
Mooi, die lampjes in de trailer

_________________
scania v8 modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement