Heej Jeff,
Zal ik even eerlijk zijn over dat huiswerk?
Ik heb toen ik het idee voor de kisten kreeg een paar reststukjes styreen op verschillende lengtes afgesneden en zo gekeken wat ongeveer het mooiste was en wat dan ook nog mogelijk was. Pas na jouw opmerking ben ik even goed naar plaatjes gaan kijken
Ik had natuurlijk al wel wat foto's van diepladers bekeken voordat ik aan dit project begon en vandaar dat ik wist dat ik wel iets van een kist onder de dieplader kon hangen.
Beste mede-brouwers,
Ik maak meteen van de gelegenheid gebruik voor een update. Ik heb gisteren de laatste ledjes gesoldeerd dus toen heb ik ze allemaal ongeveer op hun plaats geschoven en wat foto's gemaakt.
Ik zag dat ik de vorige keer geen foto's van de lier had geplaatst, maar die heb ik ook in elkaar geplakt. De lier komt erop, de pallet met de vaten komt er niet op.
Het is net een landingsbaan zo.
Dan nog wat plaatjes van hoe het er aan de onderkant uitzien, voor de geïnteresseerden.
Dit maakt eigenlijk dat de dieplader klaar is, op de verf en decals na dan. Maar aangezien het momenteel bijna (of helemaal) vriest buiten, zal de dieplader tot de lente zo blijven staan denk ik.
Vandaar dat ik alvast met de trekker ga beginnen. Zoals jullie waarschijnlijk al gezien hadden aan de titel, dit wordt een DAF XF95. Voor mij een 'vreemde' en aparte kit, want het chassis heeft Italeri al in elkaar geplakt.
Toen heb ik dus eerst het mes er maar eens bij gepakt, want ik maak er geen originele DAF tanks op, ik maakt een Deense tank en kist. Verder wil ik voor mezelf een nieuwe stap zetten en gaan proberen hier een voorloper onder te maken, werkend en wel, en met supersingles. De DAF tank wordt misschien nog gebruikt in een toekomstig project, dus ik heb hem wel zo goed en kwaad als het ging geprobeerd in één stuk compleet met tanksteunen van het chassis af te snijden. Ook de reservewielsteun en accubak gingen eraf.
Hierdoor zijn er wat happen uit het chassis, die later nog gedicht zullen worden, maar eerst wil ik het chassis op lengte maken, want misschien kan ik één van de happen wel als doorzaagpunt gebruiken. Probleem is dat ik dan chassistekeningen nodig heb en die kon ik voor een XF95 niet meer gevonden krijgen op de DAF bodybuilder site. Wél heb ik tekeningen van een XF105 gevonden, dus nu is mijn vraag aan de DAF-kenners onder ons, kan ik die ook gebruiken of zijn er grote verschillen tussen de chassis van deze types?
Verder krijg ik binnenkort wat detailfoto's van een bevriende chauffeur die op een XF95 FTG (zo noemen ze bij DAF een voorloper als ik het goed begrepen heb) rijdt, altijd makkelijk. Dan had ik nog een vraag over de chassistekeningen, daar staat op dat je geen maten van de tekening mag opmeten, maar dit wilde ik juist wel doen. Kan dit, of krijg ik dan een te grote afwijking?
We gaan weer door
Gr. Ronald